מומחים, שחקרו מין של רגלביש (Opiliones) נפוץ בישראל, גילו לאחרונה שני זוגות עיניים נוספות ומנווונות, שלא היה ידועות עד כה למדע במינים עכשווים. באוניברסיטה העברית אמרו כי הממצא החדש מדגיש את החשיבות של איברים מנוונים בהבנת האבולוציה של אורגניזמים.
במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Current Biology, חוקרים שריצפו רנ"א של עוברים של עכבישן מסדרת הרגלבישאים (Opiliones) זיהו שני זוגות עיניים מנוונות שלא היו ידועות עד כה למדע בקבוצה זו. המחקר החדש נערך במסגרת עבודת הדוקטורט של ד"ר גילהרמי גיאנט במעבדתו של פרופ' פרשנט שארמה מאוניברסיטת ויסקונסין במדיסון שבארה"ב, ובשיתוף עם ד"ר אפרת גביש-רגב, המנהלת המדעית של אוסף העכבישנים הלאומי באוספי הטבע הלאומיים של האוניברסיטה העברית.
1 צפייה בגלריה
אֶרֶךְ-רֶגֶל קַרְנִי
אֶרֶךְ-רֶגֶל קַרְנִי
אֶרֶךְ-רֶגֶל קַרְנִי
(צילום: shutterstock)
הרגלבישאים, שלעיתים מכונים "אבא ארך-רגליים" (daddy longlegs) או "קוצרים", שייכים למחלקת העכבישנים שאליה משתייכים גם העכבישים והעקרבים. לעומת סדרות העכבישים והעקרבים, שבהם התגלה לא מכבר הכפלה של כל הגנום, לא נמצאה הכפלת גנום ברגלבישאים.
קיימים מספר מינים עיוורים במערות, שהעיניים שלהם התנוונו במהלך האבולוציה, ולכן הרגלבישאים משמשים כקבוצה אחות רלוונטית למחקרים גנומיים בנושא יצירת ואיבוד עיניים בעכבישנים החיים במערות. "רצינו לבדוק אילו גנים מעורבים בשלבים שונים במהלך ההתפתחות העוברית של עכבישנים עיוורים ומנווני עיניים החיים במערות בישראל ועכבישנים בעלי עיניים החיים בכניסה למערות או מחוצה להן", הסבירה ד"ר גביש-רגב.
לדבריה, "התמקדנו בעכבישים, עקרבישאים (Amblypygi) ורגלבישאים (Opiliones), מכיוון שמצאנו מספר מינים קרובים שחלקם בעליי עיניים וחלקם מנווני עיניים, מה שהופך אותם למודל מושלם לחקור את המנגנונים הגנומיים לאיבוד עיניים".
עד כה היה ידוע שלרגלבישאים עכשווים יש זוג עיניים יחיד. הרגלבישאים כוללים ארבע קבוצות, בקבוצת אֲרֻכֵּי-רֶגֶל (Eupnui) שאליה משתייך המין הנמצא גם בישראל - אֶרֶךְ-רֶגֶל קַרְנִי (Phalangium opilio) היה ידוע עד כה על זוג יחיד של עיניים אמצעיות הנמצאות על גבשושית מורמת – האוקולריום. בקבוצה אחרת של רגלבישאים, כְּפוּפֵי-עַיִן (Cyphophthalmi), שאינם נמצאים בישראל, קיים זוג עיניים צידי, ואילו רק במאובן של רגלביש נמצאה עדות לשני זוגות עיניים.
כעת, לראשונה בהיסטוריה, ממצאי המחקר מראים כי לרגלבישאים אֲרֻכֵּי-רֶגֶל יש עוד שני זוגות עיניים מנוונות המתבטאים על ידי מספר גנים במהלך ההתפתחות העוברית, בנוסף לזוג העיניים האמצעיות המוכר למדע. "תוצאות המחקר משנות את כל מה שידענו על מספר העיניים ברגלבישאים", מסבירה ד"ר גביש-רגב: "אם בעבר חשבו שלמאובן יש את זוג העיניים האמצעיות והצידיות ולכן הוא קבוצה אחות לרגלבישאים כְּפוּפֵי-עַיִן, העובדה שלרגלבישאים מקבוצת אֲרֻכֵּי-רֶגֶל שני זוגות עיניים מנוונות, ממקמת את המאובן כקבוצה אחות לתת-סדרת אֲרֻכֵּי-רֶגֶל ולא לתת-סדרת כְּפוּפֵי-עַיִן כפי שהוצע במחקרי עבר".