1 צפייה בגלריה
כוס החורבות בתמונה המדהימה
כוס החורבות בתמונה המדהימה
כוס החורבות בתמונה המדהימה
(צילום: ד"ר שולי גרינשטיין)
חוויה ייחודית לצלמת הטבע ד"ר שולי גרינשטיין, ביולוגית מאוניברסיטת תל-אביב: היא תיעדה ציפור ממין כוס החורבות, בשפלת יהודה, בפוזה לא שגרתית.
"הבחנתי בשטח בהרבה ציפורי כוס חורבות בקינים ועל הקרקע, כולל כנראה שני גוזלים-אחים ששיחקו ביחד. פתאום אחד מהם התחיל לרוץ כמו משוגע", סיפרה. גרינשטיין הנפעמת ביצעה במהירות הבזק סדרת צילומים כדי לתעד את המחזה הנדיר בצורה המיטבית ביותר. "כשהגעתי הביתה עברתי על התמונות וכמעט התעלפתי. הגוזל נראה לי כמו הארנב מעליסה בארץ הפלאות עם השעון, רץ מהר-מהר - אני כבר מאחר. נפלתי מהכיסא".
גרינשטיין, המתמודדת עם מחלת הפרקינסון, הוסיפה: "אני אדם סקרן, ואוהבת בעלי חיים. הצילום נותן לי פתח להרפתקאות ויוצר עניין ואני מאוד אוהבת לצלם ציפורים. התמונה של כוס החורבות מאוד אנושית, זה נראה כאילו הוא הולך עם הידיים מאחור, ומישהו אמר לי שהוא הולך כמו 'שר המלחמה'. אני שמחה שהצלחתי לתפוס אותו ברגע הכי אנושי שלו".
על פי אתר רשות הטבע והגנים - כוס החורבות הוא דורס לילה קטן וגוצי. הדורס מצוי בכל רחבי הארץ והוא פעיל גם ביום. הוא חי בנחלות קבועות וקטנות. מקנן לרוב בנקרות סלעים וטרסות, בחורי עצים, וגם במחילות קינון של שרקרקים. הוא ניזון בעיקר מחרקים גדולים (כמו חיפושיות) וכן מציפורי שיר ומכרסמים קטנים. הוא נוהג בשעת התרגשות וריכוז לקוד קידות. על פי המסורת הבדואית, הכוס לועג בקידותיו לתפילתם, ולכן נרדף עד חרמה על ידם. הוא גם הוזכר בספר תהילים: ""דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר, הָיִיתִי כְּכוֹס חֳרָבוֹת".