ציד האריות בדרום יבשת אפריקה נמשך והפעם הקורבן הוא מופאן (Mopane), שנורה למוות סמוך לפארק הלאומי הוואנגה שבזימבבואה. בשל הציד, מספרם של האריות הולך ופוחת וסכנת ההכחדה שלהם נראית קרובה יותר ויותר.
1 צפייה בגלריה
אריה בפארק הלאומי הוואנגה שבזימבבואה
אריה בפארק הלאומי הוואנגה שבזימבבואה
אריה בפארק הלאומי הוואנגה שבזימבבואה
(צילום: shutterstock)
לפני שש שנים, רופא שיניים אמריקני בשם וולטר פאלמר, ירה בחץ וקשת בססיל שהיה האריה המפורסם בזימבבואה ולאחר מכן ערף את ראשו. כעת, גם מופאן נהרג לאחר שצייד, פיתה אותו להגיע לשמורת גוואי (Gwaai Conservancy) שבפאתי הפארק הלאומי הוואנגה, שבה הציד מתאפשר באופן תמוה, וירה בו למוות גם כן באמצעות חץ וקשת.
מופאן היה בן 12 והוא שלט בטריטוריה עם אריה בשם סדולי (Seduli), שגם כן מת לאחר ציד לא חוקי ב-10 באוגוסט 2019, תאריך שבו צוין יום האריה העולמי. לדבריו של דרו אברהמסון, הבעלים והמייסד של קרן Captured in Africa, הלהקה שנותרה מורכבת כעת משתי לביאות ושישה גורים בגילאי 18-16 חודשים. "הגורים עדיין פגיעים ונסמכו על מופאן ועל הלביאות כמקור הגנה. כעת, עם מותו של מופאן, אני צופה שהלביאות יתקשו להגן עליהם, שכן נותר חלול עצום שיש למלא ובשל העובדה שהגורים הצעירים יהיו חשופים לתקיפה על ידי אריות אחרים שמסתובבים באזור".
האריות בפארק הוואנגה נמצאים תחת מתקפה מתמשכת. למעלה מ-20 אריות זכרים נורו למוות בעשור האחרון, כשההערכות הן שבכל רחבי אפריקה צנחה אוכלוסייתם בכ-43% ב-25 השנים האחרונות. תוסיפו לכך את העובדה שכל אריה זכר שניצוד, הביא לכך שלביאות וגורים מתו בעקבות אובדן מנהיג הלהקה ותקבלו תמונה עצובה של כ-20 אלף אריות (ואף פחות מכך) שנמצאים כיום ברחבי הטבע בעולם.
מותו של מופאן לבטח לא יהיה האחרון. מתוך 62 האריות (18 אריות בוגרים, 10 גורים זכרים ו-34 לביאות) שאותרו במהלך מחקר שנערך בשטח הפארק הלאומי הוואנגה במשך שבע שנים על ידי היחידה למחקר שימור חיות הבר באוניברסיטת אוקספורד משנת 1999, 24 מתו בעקבות ציד, מתוכם 13 זכרים בוגרים ושישה גורים צעירים. לדברי אברהמסון, אנשי שימור עומלים על מסמך שיישלח לממשלת זימבבואה במטרה לעצור את כל הציד המתמשך וחוזר על עצמו בשטח הפארק, אם כי אין אופטימיות רבה בקרבם, שכן הממשלה לא פועלת באופן יעיל ונחוש מספיק כדי להגן על חיות הבר.



בשנים האחרונות נעשו ניסיונות על מנת למנוע את "גביע ציד", שנועד למטרות ראווה כהוכחה להצלחת הציד של חיות בר רבות כגון: פילים, נמרים, ג'ירפות, ברדלסים, צ'יטות, קרנפים, זברות, כבשים ארגאליות (כבשי הרים), דובים וכמובן גם אריות. קרניים, חטים, שיניים וחלקי גוף אחרים שהציידים אוספים להנאתם אל ביתם מסביבת ההרג בשמורות באפריקה, מהווים את ה"גביעים", שאותם הם מציגים בגאווה מפוקפקת.