רונן דייטשמן, חבר סגל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומורה לפיזיקה בתיכון אשל הנשיא, נרצח במתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר באזור המסיבה ברעים. בשבועות האחרונים ממלאים את מקומו בתיכון מרצים בכירים מהאוניברסיטה, המכינים את התלמידים לבגרות.
פרופ' עודד פרגו, ראש המחלקה להנדסה ביו-רפואית בבן-גוריון, ועמיתיו - פרופ' ארז גלעד, ראש היחידה להנדסה גרעינית וגל כהן, סטודנט לתואר שני במחלקה לפיזיקה, חילקו ביניהם את המשימה. עד למועד חזרתם ללימודים בבית הספר, העמידה לרשותם האוניברסיטה כיתה עם מערכת למידה היברידית, שאיפשרה לקיים את הלימודים באופן מקוון.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עודד פרגו, ראש המחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיעור פיזיקה בתיכון
פרופ' עודד פרגו, ראש המחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיעור פיזיקה בתיכון
פרופ' עודד פרגו, ראש המחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיעור פיזיקה בתיכון
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)
השיעורים הראשונים לכיתות ט' עד י"ב עמדו בסימן שיחת היכרות, שבמהלכה הכירו המרצים מאוניברסיטת בן-גוריון את התלמידים, שחלקו איתם את תחושותיהם וסיפרו על דייטשמן מנקודת מבטם.
בנו של פרופ' ארז גלעד לומד בתיכון אשל הנשיא, והוא היה תלמיד של דייטשמן. "לא חשבתי שאי פעם אהיה מורה בתיכון ובוודאי לא מורה שאחראי על הכנת כיתה לבגרות 5 יחידות בפיזיקה", אמר פרופ' גלעד. "אבל העולם שלנו התהפך ב-7 באוקטובר והמורה הנערץ לפיזיקה של תיכון אשל הנשיא, רונן דייטשמן, נרצח".
לפני 7 באוקטובר שמעו בבית משפחת גלעד לא מעט סיפורים על רונן, המורה לפיזיקה, שדיבר עם תלמידיו על מוזיקה, קולנוע, וספרות. פעם אחת הוא אף שלח את תלמידיו לצפות בסרט "בין כוכבים" (interstellar), בבחינת מטלת בית. "שמחתי שהבן שלי מצא מורה שכזה, שמדבר עם הילדים לא רק על פיזיקה", הוסיף פרופ' גלעד.
2 צפייה בגלריה
רונן דייטשמן
רונן דייטשמן
רונן דייטשמן ז"ל. מורה נערץ לפיזיקה
ההחלטה למלא את השורות בצוות ההוראה של בית הספר, התקבלה ללא היסוסים מיותרים: "הכיתות של רונן כבר עברו זעזוע עם היוודע דבר הירצחו. הבנתי שלמצוא מורה לפיזיקה לתיכון באמצע השנה לא יהיה דבר קל ויש סיכוי אמיתי שהתלמידים יפספסו את הבגרות בסוף השנה", הסביר פרופ' גלעד.
גם לאחר פתיחת שנת הלימודים האקדמית במוסדות להשכלה גבוהה, משקיע פרופ' גלעד את מרצו בהדרכת תלמידיו החדשים בכיתת הפיזיקה של שכבת י"א, לקראת בחינות הבגרות בקיץ הקרוב. "אני מתרגש מהתפקיד החדש", הוא מודה. "בהמון פרמטרים, להיות מורה בתיכון זה תפקיד שונה מאוד ממרצה באוניברסיטה. אני משוכנע שבשנה הקרובה לא רק התלמידים שלי ילמדו פיזיקה, אלא גם אני אלמד להיות מורה בתיכון".
"גם עבורי הוראת פיזיקה בתיכון, להבדיל מהוראה אקדמית שבה צברתי ניסיון של עשרות שנים, היא סוג של חלום שהתגשם בנסיבות טרגיות", הוסיף בכאב פרופ' עודד פרגו. "מי שהשפיע עליי ללכת ללמוד פיזיקה באוניברסיטה היה המורה שלי בתיכון, והבנתי שגם רונן דייטשמן שנרצח במסיבה היה מסוג המורים הכריזמטיים שהחדירו בתלמידים את אהבת המקצוע".
פרופ' פרגו מלמד את תלמידי כיתה י' ונרגש בכל פעם מחדש לפני המפגש איתם. "מכיוון שמדובר בשנה הראשונה של לימודי הפיזיקה בתיכון, המטרה שלי היא לגרום לתלמידיי לאהוב את המקצוע כדי שימשיכו להתמקצע בו גם בשנה הבאה", הוא אמר.