שלומי קצין מעתלית יצא בשבת לצלילה באזור חוף הכרמל על מנת לחפש תמנונים. אבל הוא לא מצא תמנון, אלא חרב עתיקה שהייתה בשימוש של אביר צלבני לפני כ-900 שנה. ברשות העתיקות אמרו כי מדובר בחרב המושלמת ביותר שנמצאה בארץ מתקופה זו.
(רגע מציאת החרב. צילום: שלומי קצין)

קצין הנרגש מהגילוי סיפר כי בשנה האחרונה הוא החל לצלול פעמים רבות באזור חוף הכרמל. במהלך הצלילות הוא פגש תמנון, שאותו ראה פעמים רבות, אך בעל החיים הימי מת וקצין יצא למצוא תמנון אחר. במהלך החיפושים, הוא גילה את החרב. "זה היה ממש בולט", הוא שיחזר בשיחה עם ynet. "צללתי לעומק של שלושה מטרים. החרב הייתה מאוד כבדה. בהתחלה לא הצלחתי להרים את עצמי. אמרתי שאם אשאיר אותה במקום – היא תיעלם בחול או תילקח. אמרתי לעצמי שיש להביא את החרב לרשות העתיקות".
לדבריו, בהתחלה הוא לא סבר שמדובר בממצא ארכיאולוגי נדיר. קצין יצר קשר עם ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, שאת שמו הוא איתר באינטרנט. "אמרתי לעצמי שאם זה לא מעניין – אזרוק בחזרה את החרב לים, אבל ניר אמר לי שאין הרבה חרבות כאלה בארץ, שלא מוצאים דברים כאלה".

אנשי רשות העתיקות מעריכים כי מדובר בחרב מהתקופה הצלבנית. "זה אושר בשבילי למצוא דבר כזה, גם מול רשות העתיקות. הם אנשים מדהימים. אם זה באמת מעניין – זה מגניב", הוא אמר. בזכות האזרחות הטובה קיבל קצין תעודת הוקרה.
מדובר בחרב שאורך הלהב שלה הוא כמטר אחד, ואורך הידית שלה כ-30 ס"מ. קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, סיפר כי זו החרב המושלמת ביותר שנמצאה בארץ מהתקופה הצלבנית. "רוב הממצאים מהתקופה הזו נמצאים ביבשה. מצאנו בעבר כמה חרבות, אבל אף אחת לא הייתה ברמת השתמרות כזו".
שרביט הוסיף כי לחרב שנמצאה יש מאפיינים של חרב צלבנית, הן מבחינת המידות והצורה. הוא הוסיף כי המשקל של החרב הוא בין 2 ל-3 ק"ג, אך כרגע היא כבידה בהרבה בשל הצמידה הימית.
3 צפייה בגלריה
שרביט עם החרב
שרביט עם החרב
שרביט עם החרב
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
החרב תנוקה במעבדות רשות העתיקות
החרב תנוקה במעבדות רשות העתיקות
החרב תנוקה במעבדות רשות העתיקות
(צילום: רויטרס)
לדבריו, בתקופה שבה נפלה החרב לים התיכון, ישבו אבירים במבצר בעתלית. שרביט הוסיף כי החרב נמצאה במרחק של 150 עד 200 מטרים מקו החוף, והיא ככל הנראה נפלה מכלי שיט – כיוון שחרב – בשל משקלה – לא יכולה להיסחף מהיבשה לתוך המים.
שרביט הוסיף על הקרבות שהיו באותה תקופה בין הצלבנים למוסלמים: "החרב נפלה מכלי שיט אל קרקעית הים. בתקופה המוסלמית, בעיקר אם מדברים על המאה ה-11 עד ה-13, למוסלמים לא היה צי ימי, הם בכלל לא ראו את עצמם כקהילה ימית. הם התרחקו מהים. אנחנו רואים באותה תקופה חורבן של ערי נמל – כדי למנוע מהצלבנים להגיע בחזרה לערי החוף".
על האזור שבו נמצאה החרב, הרחיב שרביט: "בחוף הכרמל קיימים מפרצים טבעיים רבים, שיכלו לשמש כמקומות מסתור לספינות קדומות בעת סערה, ואף מפרצים גדולים יותר, שסביבם התפתחו יישובים שלמים וערי נמל עתיקות, כדוגמת דור ועתלית. תנאים אלה, משכו אליהם לאורך כל התקופות ספינות סוחר, ואלה, הותירו אחריהן עקבות ארכיאולוגיות רבות. החרב שנמצאה לאחרונה היא רק אחת מהן".
3 צפייה בגלריה
החרב נמצאה כ-150-200 מטרים מהחוף
החרב נמצאה כ-150-200 מטרים מהחוף
החרב נמצאה כ-150-200 מטרים מהחוף
(צילום: רויטרס)
אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, שיבח את קצין על אזרחותו הטובה. "כל חפץ עתיק שנחשף, מסייע לנו בהרכבת הפאזל ההיסטורי של ארץ ישראל. לאחר שהחרב תנוקה ותיחקר במעבדות רשות העתיקות, נפעל להציג אותה לקהל".
התחנה הבאה של החרב תהיה במעבדות רשות העתיקות, שם היא תנוקה ובתוך כמה שבועות יהיה ניתן לראות את החרב, ששימשה אביר צלבני, שככל הנראה הגיע לארץ ישראל מאירופה, באחד ממסעות הצלב באותה תקופה.