במסגרת יוזמת "משרד חוץ ירוק" ופעילות ה"דיפלומטיה האקלימית" החליט משרד החוץ לצמצם למינימום את השימוש בכלים חד פעמיים במשרד, במטרה להפחית את הנזק הסביבתי הנגרם מפסולת הפלסטיק המצטברת בישראל ובעולם.
מדובר ביוזמה שהינה חלק מתרומת משרד החוץ למאבק במשבר האקלים ולקראת ועידת האקלים COP26, שתתקיים בגלזגו שבסקוטלנד בתחילת נובמבר. לאור זאת, קיבלו העובדים הודעה לפיה הוחלט כי יופסק לחלוטין השימוש בכלים חד פעמיים בחדרי האוכל של המשרד, יצומצם השימוש בבקבוקי מים מינרליים ויופסק השימוש בכוסות חד פעמיות. כוסות שתיה חמה וקרה מזכוכית חולקו השבוע לכל העובדים.
2 צפייה בגלריה
חד פעמי
חד פעמי
חד פעמי
(צילום: shutterstock)
יוזמי פרוייקט "משרד חוץ ירוק", ירון ראובני מאגף המנהל והשליח המיוחד לשינוי אקלים וקיימות, והשגריר גדעון בכר, פנו לנציגויות ישראל בעולם בבקשה לאמץ את העקרונות והפעולות שננקטו בישראל ולפעול לפיהם, על מנת להביא להפסיק לחלוטין את השימוש בכלים חד פעמיים במטה משרד החוץ ובכל נציגויות ישראל בעולם.
בכר אמר: "שינוי האקלים והדיפלומטיה הירוקה הם נושאים שנמצאים במקום גבוה בסדר העדיפויות בעולם כולו ובמשרד החוץ הישראלי. יוזמת 'משרד חוץ ירוק' מחברת את האג'נדה הגלובלית גם לחיי היום יום שלנו כדיפלומטים וכאזרחים במדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
אבל לא כל העובדים קיבלו בהבנה את היוזמה החדשה. בהודעה נכתב לעובדים "העובדים אחראים על ניקיון הכוסות. הנ"ל אינו בתחום אחריות עובדי הניקיון". כלומר, העובדים יצטרכו לנקות את הכוסות של עצמם ושל האנשים שהם מארחים. עובדים תהו האם זה הזמן לעשות דבר כזה בעידן הקורונה, כשעובדים יצטרכו לנקות את הכוסות של האורחים שלהם שמהם שתו הרבה אנשים קודם. בנוסף עולה השאלה האם זה באמת מדובר במהלך חסכוני, אם לוקחים בחשבון את המים והסבון שישתמשו בהם לנקיון הכלים.
במשרד החוץ דחו את הביקורת ואמרו שאין בעיה מבחינת הקורונה כי משרד החוץ עובד בתו ירוק. לגבי מקומות שמארחים אנשים: דווקא הגשה בכלים חד פעמיים נראית רע מאוד לעומת הכלים הרשמיים שאיתם יארחו עכשיו. בנוסף אמרו במשרד כי סביר לדרוש מהעובדים לשטוף את הכלים של עצמם ולא להשאיר למנקים את כוסות הקפה המלוכלכות שלהם.