פרופ' אריה לוין, חתן פרס ישראל לחקר הבלשנות, ואביו של שר המשפטים יריב לוין, הלך אתמול (שבת) לעולמו והוא בן 85.
פרופ' לוין נולד ברמת גן בשנת 1937. בשנת 1971 קיבל תואר דוקטור בשפה וספרות ערבית מטעם האוניברסיטה העברית. עבודת המחקר שלו עסקה בנושא ה"אמאלה בדיאלקטים הערביים". מאז כיהן בתפקידי הוראה שונים עד לקבלת תואר פרופסור מן המניין בחוג לשפה וספרות ערבית באוניברסיטה העברית בשנת 1985. בשנת 2001 זכה פרופ' לוין בפרס מיכאל מילקן מטעם האוניברסיטה על הצטיינותו בהוראה.
1 צפייה בגלריה
פרופ' אריה לוין
פרופ' אריה לוין
פרופ' אריה לוין
(צילום: אתר פרס ישראל)
בשנת 2010 זכה בפרס ישראל בבלשנות, לאחר שועדת הפרס מצאה שהוא ראוי לפרס ישראל על הישגיו המצוינים בחקר הלשון הערבית בימי הביניים, ובמיוחד בכיתאב של סיבאוויה (sibavihi) ועל חקר הדיאלקטים הערבים והנחלת הערבית הספרותית והמדוברת במסגרות ממלכתיות שונות.
לאורך השנים כיהן פרופ' לוין במספר תפקידים בכירים באוניברסיטה העברית - פרופסור מן המניין בשפה וספרות ערבית, ראש החוג לשפה ולספרות ערבית, ראש המכון ללימודי אסיה ואפריקה, יו''ר הוועדה ללימודים מתקדמים של הפקולטה למדעי הרוח, ראש הקתדרה למדעי הרוח על שם הניה שרף והיה חבר בקבוצת מחקר על הדיאלקטים הערביים של ארץ ישראל.
בנוסף לפעילותו האקדמית, כיהן פרופ' לוין גם כיו''ר הוועדה לכתיבת תוכנית הלימודים בערבית לבתי הספר ולחטיבות של משרד החינוך, יו''ר ועדת הוראת הערבית בבתי ספר עבריים של משרד החינוך, חבר הוועדה האקדמית של מוסד ביאליק, חוקר ראשי במפעל המחקר על הלהגים הערביים של ארץ ישראל, חוקר ראשי במפעל העדכון של המילון הערבי-עברי שחובר על ידי דוד איילון ופסח שנער ז"ל, ויו''ר הוועדה להכנת תוכנית לימודים בערבית מדוברת בבתי ספר תיכוניים עבריים.
לוין נישא לגאיל קפלן, בת למשפחה של חברי האצ"ל, מאנשי תנועת החירות ואחייניתו של אליהו לנקין. היא הייתה מנהלת מחלקת אסיה ואפריקה בספרייה הלאומית. גאיל קפלן הלכה לעולמה באוקטובר 2021. פרופ' אריה לוין הותיר אחריו שני בנים: שר המשפטים יריב לוין ועו"ד יורי לוין.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לפטירתו של פרופ' לוין בפתח ישיבת הממשלה ואמר: "אני מבקש תחילה לשלוח תנחומים בשמי ובשם הממשלה כולה, לחברנו יריב לוין, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, על פטירת אביו, פרופ׳ אריה לוין ז״ל, אני בוודאי לא צריך להזכיר לכם שזה בא כמה חודשים בלבד לאחר פטירת אימו ז״ל. פרופ׳ לוין היה חתן פרס ישראל, מומחה לבלשנות, חוקר גדול של השפה הערבית. אנחנו יודעים עד כמה יריב היה קשור אליו בכל נימי נפשו, ואנו שולחים לו ולמשפחתו תנחומים מעומק ליבנו".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד גם הוא לפרופ' לוין ואמר: "תנחומיי לשר המשפטים וסגן ראש הממשלה יריב לוין ולמשפחתו בשעתם הקשה, עם פטירתו של אב המשפחה – חתן פרס ישראל פרופ' אריה לוין. אני יודע עד כמה יריב היה קשור לאביו ואני משתתף באבלו. תרומתו של פרופ' אריה לוין לחקר הבלשנות בכלל ולהבנה עמוקה ורחבה יותר של השפה הערבית על שורשיה, סעיפיה, ורבדיה בפרט לא תסולא בפז; ועמידתו על הצורך העצום בהבנתה ובידיעתה כחלק מהמכלול התרבותי של מרחב ארץ הקודש, שיקפה רוחב יריעה מלא השראה".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב: "משתתף בצער של שר המשפטים יריב לוין ומשפחתו על מות אביו פרופסור אריה לוין ז״ל. יהי זכרו ברוך".