בשיתוף עמותת "2 בי פרנדלי"
בשנים האחרונות, המודעות הסביבתית עולה בציבור וגם בקרב העסקים הקטנים: רבים מהם פעלו כדי להפוך למקיימים יותר וסביבתיים יותר בליווי פרויקט "השפעה מקומית", שפעל בדרום וצפון הארץ בשלוש שנים האחרונות.
פרויקט "השפעה מקומית" הוא יוזמה משותפת של 4 ארגוני סביבה - "2 בי פרנדלי", "צלול", "The Natural Step ישראל" ו"אל אמל", שפועל תחת תמיכת האיחוד האירופי. מטרתו - תמיכה בקיימות ויוזמות סביבתיות כמו סיוע לעסקים בצמצום בזבוז מזון, הפחתת שימוש בכלים חד פעמיים, התייעלות אנרגטית ועוד.
ב-7 באוקטובר, לנוכח דחיפות הצלת אותם עסקים מקטסטרופה, אג'נדות הושמו בצד והפרויקט כולו הוסב למתן סיוע לעסקים בנגב הדרומי ובגבול הצפון, באופן שיאפשר להם לשרוד וזאת בעזרת ייעוץ, מתן חשיפה ופלטפורמה שתעודד מכירה פיזית או בדיגיטל: "בעקבות המציאות החדשה אליה נקלענו, התאמנו מחדש את מטרות הפרויקט ואנו מתמקדים בשיקום העסקים הנפגעים. אנו מאמינים שאחת הדרכים לחוסן קהילתי היא חיזוק הכלכלה המקומית ובכך נוכל לתרום ליצירת כלכלה משגשגת של עסקים קטנים לטובת קהילות מקיימות", הכירו כמה מהם:
4 צפייה בגלריה
קפה בסיבוב - אנדרטת החץ השחור
קפה בסיבוב - אנדרטת החץ השחור
קפה בסיבוב - אנדרטת החץ השחור
(מתוך דף הפייסבוק: https://www.facebook.com/cafe.basivuv/)
חגי הורביץ | קפה בסיבוב | אנדרטת החץ השחור | כפר עזה
מה? קפה שהיה חלום, הפך מוסד, חלק מחזון של ראש המועצה אופיר ליבשטיין ז"ל לשביל טיול בנגב המערבי ושל חגי הורביץ, שחלם להקים סביבו אתר קמפינג עם שוק תוצרת מקומית.
"חייתי בחו"ל שנים רבות ולפני כ-4 שנים, כששבתי לגור בקיבוץ, הבאתי איתי רעיון לבנות מקום שיהיה אתר קמפינג ומתחם חנויות של תוצרת מקומית. "קפה בסיבוב" היה החלק הראשון של הגשמת החלום והוא הוקם לפני כשנתיים", מספר חגי.
הקפה הוקם באנדרטת החץ השחור, ליד הקיבוץ. בשנה הראשונה המקום היה פחות מוכר ובשנה האחרונה הוא הפך לציון דרך אצל תושבי המקום ואצל תיירי המקום והיה נקודת מפגש ידועה באזור.
מה קרה ב-7.10? למזלו, היה חגי בטיול עם המשפחה מחוץ לעוטף. הקפה, לעומת זאת, נבזז לחלוטין ואז הוצת ועלה באש.
מה עכשיו? כשפעל הקפה החיבור של חגי עם "השפעה מקומית" היה טבעי. "אני אגרונום בהכשרתי ומחובר לטבע כל חיי כך שהמטרות שלהם הן באמת חלק מהחיים שלי", הוא אומר ומוסיף: "זה שברון לב, כמו כל מה שקרה לנו אבל אני מתכנן את פתיחתו של הקפה, בשלב ראשון בשפיים, לשם פינו את כל שורדי הקיבוץ. בינתיים אני אוסף את כל מה שצריך כדי למלא טפסים של בירוקרטיות. גם ל"השפעה מקומית" מילאתי טפסים ונראה מה יקרה עם זה בסופו של דבר".
4 צפייה בגלריה
באוויר הפתוח: מלון "מטיילים", קיבוץ אילון
באוויר הפתוח: מלון "מטיילים", קיבוץ אילון
באוויר הפתוח: מלון "מטיילים", קיבוץ אילון
(באדיבות רשת "מטיילים")
בת חן ישועה | רשת מלונות מטיילים | בצפון ובערבה
מה? רשת מלונות מטיילים שעוזרת לאנשים להכיר את הסביבה בעיניים חדשות. כל מלון הוא נקודת יציאה וחזרה מטיול בסביבה בה המלון נמצא. יש ברשת 8 מלונות בגבול הצפון – במלכיה, מטולה, גשר הזיו, אילון, בווילג' על הירדן, קמפינג בדפנה ועוד אחד בלוטן בערבה ואחר בבנייה בתל קציר.
"הרשת הוקמה ב-2017 על ידי ועל ידי בן זוגי, טל. הכל החל במקרה במלון באילון, שפשט את הרגל והקיבוץ חיפש יזם שייקח אותו. כך זה החל", מספרת בת חן. "המלונות שלנו מיועד לאורחים שרוצים להכיר אזור באמצעות טיולים בשטח. אנחנו רוצים להחזיר אנשים לטבע ולאדמה על ידי טיול ולכן אנחנו עושים הרבה פעילויות והדרכות, שנותנות מבט שונה בכל פעם על המקום. זה מסייע לפתח את האזור כי אנחנו מפעילים אותם בסביבת המלון".
קיימות, מכך, לא היתה זרה להם. "ראינו פרסום של "השפעה מקומית" והרגשנו שזה מתאים לאג'נדה שלנו. התחלנו עם המלון באילון וקיבלנו כבר את 'תו אחריות אקלימית' אחרי התאמה של הכל – צמצום פסולת, רכבים חשמליים, החלפת מכשירים לכאלה שיעילים אנרגטית, מיחזור וחסכון אנרגיה ואפילו מפתחות דיגיטליים לכניסה לחדרים".
מה קרה ב-7.10? "היינו בסיומו של חול המועד והאורחים, שלא היו מחוברים לחדשות, לאט לאט התפנו והחלו לגלות מה קורה. היו כמה משפחות מהעוטף, שביקשו להישאר ואחרים שביקשו לעזוב מוקדם. ב-8.10 פיקוד העורף ביקש לסגור את המקום", היא מספרת. "בסופו של דבר, כל העובדים שלנו, מתגוררים בצפון ופונו מביתם. בהדלקת נרות בחנוכה הגיעו העובדים שלנו, מפונים מכל הארץ. עשינו אצלם ביקורי בית וחילקנו להם תלושי מזון. הקשר שלנו איתם חשוב לנו, זו הקהילה שלנו וחשוב לנו לשמור עליה".
מה עכשיו? "לאט לאט התחלנו לארח חיילים מהצפון ללא עלות, בעיקר מילואימניקים. היו לנו יותר מ-10 אלפים לינות של מילואימניקים עד עכשיו. אנחנו מחכים לראות מה יקרה וכרגע, אין לדעת", אומרת בת חן.
4 צפייה בגלריה
לליה - אוכל טבעוני מפתיע
לליה - אוכל טבעוני מפתיע
לליה - אוכל טבעוני מפתיע
(צילום: איה בוזגלו - מתוך דף הפייסבוק https://www.facebook.com/lelyafood)
בת עמי בוזגלו | "לליה" – ארוחות קונספט טבעוניות | באר שבע
מה? עושה ארוחות קונספט טבעוניות אצלה בבית. "בכל חודש יש תפריט חדש, עונתי ובמקביל, אני מכינה ארוחות מתואמות, על פי נושאים. למשל, עשינו ארוחה בנושא נרניה, בנושא שר הטבעות וכדומה".
העסק של בת עמי קיים כבר עשור בביתה בבאר שבע, בו היא גרה עם בן זוגה וילדים, שלומדים בחינוך ביתי. יש להם שטח אדמה גדול בו הם גרים בצד אחד והוריה של בת עמי בצד השני. הארוחות מתקיימות בחצר כשחם ובבית כשקר. בהתאם למצב הנוכחי, כרגע מארחת בת עמי אורחים במספר אותו יכול להכיל הממ"ד הביתי "אם צריך אבל בבאר שבע לא היו הרבה אזעקות", היא אומרת.
לפעמים היא עושה ארוחות נושא לפי הזמנה, לפעמים היא מצרפת אנשים לארוחת קונספט שהיא מפרסמת והעסק עובד כך, כפעמיים בחודש, כבר עשור.
מה קרה ב-7.10? "לא היה מצב רוח וגם העסק פסק מלפעול ומאז אני מבשלת לחיילים", היא מספרת. יחד עם מתנדבים נוספים היא אספה תרומות כספיות ואיתם הכינה אוכל טבעוני למפוני בארי בים המלח ולחיילים "סה"כ 140 בני אדם אכלו את האוכל הטבעוני שלנו מדי יום", היא אומרת, "בשבועיים האחרונים אנחנו מקבלות תרומות ועם המצרכים שקונות, אנחנו מבשלות ארוחות לחיילים".
מה עכשיו? הקשר עם "השפעה מקומית" רק החל לפני פרוץ המלחמה. הם היו אמורים לבוא להכיר את העסק ולמרות שלא הספקנו, הם בקשר קבוע איתנו ומציעים עזרה ויעוץ מקצועי ושיווקי. זה מאד נחמד שמישהו דואג לנו", היא אומרת ומודה שלוקח לה זמן להתניע מחדש את העסק. "כבר השבוע יהיה לנו ערב בבית יין בבאר שבע, ארוחה אחת התקיימה אצלנו ממש עכשיו ואני מניחה שהכל יתרומם בקרוב שוב", היא אומרת בתקווה.
4 צפייה בגלריה
תושה בייקרי
תושה בייקרי
תושה בייקרי - שמורת חוף אכזיב
(מתוך דף הפייסבוק - https://www.facebook.com/Toshabakery)
תומר סוויסה ושחר אברהם | תושה בייקרי | שמורת חוף אכזיב
מה? תומר סוויסה ושחף אברהם הם הבעלים של תושה בייקרי כבר 5 שנים. "הקפה ישב בלב חדר האוכל הישן של קיבוץ ראש הנקרה וזה היה מוצלח וצבר קהל מפה לאוזן. היתה אווירה פסטורלית עם קונדיטוריה יצרנית ומטבח להכנת כריכים. עבדנו עם לקוחות מקומיים וגם תיירות במקום", מספר תומר. "לפני 3 שנים עברנו לשמורת הטבע של אכזיב, מול אנדרטת הספינה. שיפצנו בשיא תקופת הקורונה ועכשיו המקום הרבה יותר גדול ובנוסף לקונדיטוריה יש גם מטבח גדול ומגוון מנות גדול יותר. זו ממש התנתקות ממציאות היומיום במקום היפה בארץ", הוא אומר.
מה קרה ב-7.10? "לפני המלחמה "השפעה מקומית" הגיעו אלינו. זה היה כשהמקום גדל מאד וכל עניין הכלים הרב פעמיים רק הכביד עלינו. התחלנו עם חד פעמי ויחד איתם עברנו לכלי הגשה רב פעמיים וידידותיים לסביבה ולמגשי נירוסטה. הם עשו לנו תחשיב כלכלי והוכיחו שזה לא רק ידידותי יותר לסביבה אלא גם כלכלי עבורנו".
"ב-7.10 תפסה אותנו המלחמה בלתי מוכנים כמובן. זה היה סופו של שבוע סוכות וכמקום כשר המשכנו לעבוד כל חול המועד והיה מצוין. באותה שבת סגרנו את המקום ועד היום לא פתחנו. במשך חודש ניסינו להפעיל משלוחים אבל זה לא היה פשוט עם סגירות צירים שוב ושוב בצפון", הוא אומר.
מה עכשיו? עכשיו, מעיד תומר, הם מנסים לבדוק איך להתקדם ולאן עם העסק. השפעה מקומית" מנסים לעזור לנו ולחשוב כלכלית יחד איתנו. כרגע הכל נעצר מלבד דוכן שאנחנו מפעילים ביוגורטיה של חברים מנהריה, שמארחים אותנו באהבה".

לעוד מידע על איך להפוך עסק לסביבתי יותר ועל עזרה לעסקים קטנים במלחמת חרבות ברזל, לחצו כאן
כתבה זו פורסמה בסיוע של האיחוד האירופי. תכניה הם באחריות הבלעדית של העמותות החברות בפרויקט "השפעה מקומית" ואינם משקפים בהכרח את דעותיו של האיחוד האירופי.
בשיתוף עמותת "2 בי פרנדלי"
פורסם לראשונה: 13:00, 27.12.23