נפתח את מבזק החדשות הטובות עם דינוזאור מיוחד במינו. מה כל כך מיוחד בו? הצוואר שלו שובר שיאים, ומגיע לאורך עצום של יותר מאוטובוס. הכירו את הסאורופוד, דינוזאור אוכל עשב, שהתהלך במקום שנמצא כיום בשליטת סין, לפני כ-162 מיליון שנה.
הצוואר של הדינוזאור (Mamenchisaurus sinocanadorum בשמו המדעי) לא רק ארוך בצורה קיצונית, אלא הוא הארוך ביותר מכל דינזואור ידוע. צווארו הגיע לאורך של יותר מ-15 מטרים, והוא אפשר לו להזין את עצמו בצורה טובה יותר מכל בעלי החיים סביבו, כשהוא מגיע לצמחייה גבוהה ורחוקה, וממקסם את כמות המזון תוך שהוא שומר אנרגיה.
3 צפייה בגלריה
צוואר ארוווווך
צוואר ארוווווך
צוואר ארוווווך
(איור: Júlia d'Oliveira)
המאובן המיוחד התגלה כבר ב-1987, אבל ניתוח חדש שפורסם בשבוע שעבר, שנערך באמצעות סריקות ממוחשבות שלא היו לפני שלושה עשורים, מספר סיפור מלא ומעניין יותר, כולל הסקת אורך הצוואר ופרטים נוספים על הדינוזאורים העצומים, כמו למשל השלד שלהם, שהיה מלא באוויר – מנגנון חשוב להחזקת צוואר ארוך וכבד כל כך.
אבל החוקרים מאמינים שהיו דינוזאורים גדולים יותר. "עם צוואר באורך 15 מטרים, זה נראה כאילו Mamenchisaurus sinocanadorum עשוי להיות בעל שיא - לפחות עד שיתגלה משהו ארוך יותר", אמר אנדרו מור, פליאונטולוג ועוזר פרופסור באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק, שעמד בראש צוות החוקרים.
ומסין הרחוקה לדנמרק. אוניברסיטה באודנסה מתפארת בימים אלה בשיא חדש - יש לה את האוסף הגדול ביותר בעולם של מוחות אנושיים במרתף שלה. זה נראה כמו תחילתו של סרט אימה שובר קופות, אבל חכו, יש פה גם חדשות טובות.
3 צפייה בגלריה
המוחות בדנמרק
המוחות בדנמרק
המוחות בדנמרק
(צילום: Sergei Gapon)
קירות המרתף מכוסים באינספור מדפים, שמלאים במה שנחשב לאוסף המוחות הגדול בעולם. כעשרת אלפים האיברים, שנתרמו למדע על ידי אנשים שהתמודדו עם מחלות נפש במהלך ארבעה עשורים עד שנות ה-80 של המאה הקודמת, הם מפעל חייו של הפסיכיאטר הדני אריק סטרומגרן, שהאמין בתחילת הדרך שאולי דרך המוחות, יוכל לגלות משהו על מחלות.
מה שהיום אסור על פי חוק, אז היה דבר שבשגרה בדנמרק, אלא בתחילת 1982 שמו לדבר סוף, ובמדינה התפתח ויכוח ארוך מה לעשות עם המוחות.
מועצת האתיקה הממלכתית קבעה שיש לשמר אותם ולהשתמש בהם למחקר מדעי, וב-2018 האוסף הועבר לאוניברסיטה, שם המחקר מכסה מגוון רחב של מחלות כולל דמנציה, סכיזופרניה, פרקינסון ודיכאון. בימים אלה, ארבעה פרויקטים משתמשים באוסף לצורכי מחקר.
ולסיום, קפיצה לניו מקסיקו שבארה"ב, שם, תאמינו או לא - מחפשים מחבקי דובים. מחלקת חיות הבר מבקשת בימים אלה להעסיק מחבקי דובים מקצועיים.
3 צפייה בגלריה
מחבקים דובים
מחבקים דובים
מחבקים דובים
(מתוך עמוד הפייסבוק New Mexico Department of Game and Fish)
אז מה כלול במשרה? המחבק חייב להיות בעל היכולת לטייל בתנאים קשים, להיות אמיץ ולזחול לתוך מאורה של דובים, ולתת אמון בעמיתים לעבודה שישמרו עליך במידת הצורך. כך המחלקה כתבה בעמוד הפייסבוק שלה, כשהודיעה על המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד "קצין שומר היער".
למי שבכל זאת עוד מתלבט, הפוסט מלא בתמונות של מחבקי דובים, כחלק מהפרויקט שמציע למועמדים לחוות "חווייה של פעם בחיים". ההרשמה, אגב, עד 30 במרץ.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי