הטבע שוב בקרב מול הנדל"ן: הוועדה המחוזית דרום צפויה לדון מחר (יום ב') בתוכנית לבנייה ברבעים הדרומיים של העיר, כולל בחולות אשדוד. חוות דעת חדשה של המשרד להגנת הסביבה, שהגיעה לידי ynet, קובעת כי מדובר בשטחים ברגישות גבוהה במיוחד ויש חלופות אחרות לבנייה, מבלי לפגוע בחולות. התוכנית שהמנהל מבקש לקדם מציעה בינוי ממזרח לרחוב אלטלנה, על שטחי החולות עצמם. התוכנית המוצעת כוללת 8,084 יחידות דיור, בבניה רוויה של 9 עד 30 קומות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה גדולה באשדוד. החולות סמוך לעיר
תוכנית בנייה גדולה באשדוד. החולות סמוך לעיר
תוכנית בנייה גדולה באשדוד. החולות סמוך לעיר
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
"מבחינה אקולוגית נופית סביבתית, יש עדיפות לצמצם ככל הניתן את הפיתוח בשטחי החולות", כתבו ראש תחום תכנון סביבתי במשרד להגנ"ס עדית אורלב ואקולוגית מחוז דרום במשרד ד"ר, רעות ברגר-טל. "חסרה האמירה הברורה כי מבחינה סביבתית החלופה העדיפה לקביעת קו הבינוי הוא פיתוח עד לרחוב אלטלנה". במסמך שכתבו יחד עם רשות הטבע והגנים הציגו המומחים בפני לשכת התכנון במחוז דרום את החשיבות בשמירה על החולות.
באזורי החולות, שארגונים ירוקים ופעילה סביבה מקומיים מבקשים להפוך לשמורה, ישנן חיות בר בסכנת הכחדה וצמחייה ייחודית. אבל מעבר לכך, מרבית השטח הוא באזור רגישות גבוהה להחדרת מי תהום. "שטח שבו קיים סיכון לפגיעה במקורות מים מרכזיים. בנייה בשטח כזה תדרוש פתרונות לניהול ושמירה על הנגר כגון הסתה לשטחים פתוחים", נכתב בחוות הדעת.
בנוסף, בנייה מזרחית מרחוב אלטלנה תגרום לפגיעה נוספת בשטחים הפתוחים ובחולות. בתוכנית שתעלה לדיון יש גם הגנה על חלק משטחי החולות, אבל מדובר בפחות מ-13% משטחי בית הגידול החולי שמוגן מבחינה סטטוטורית. תוכנית המדענים הבינלאומית של האו"ם (IPCC) ממליצה לשמור על עד 20% משטחי בית גידול מסויים, על מנת להבטיח את המשך קיומו ושמירה על מגוון המינים שבו. "בית הגידול החולי הוא נכס נדיר, ייחודי ויש לשמור עליו ברמה לאומית ואשדוד כעיר ירוקה צריכה לאמץ את עקרונות הפיתוח בר-קיימא תוך שמירה על החולות הנמצאים בשטחה".
2 צפייה בגלריה
חולות אשדוד
חולות אשדוד
חולות אשדוד
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע, אמר כי "שטחי החולות הללו, הם נכס לאומי ייחודי ומשאב טבעי חשוב, שבו התברכה העיר אשדוד. הם פיקדון בידינו, לשימור ולא לפיתוח. חולות אלה, הם חלק מיחידת החולות האחרונה במישור החוף, שנותרו בה מרחבים של דיונות גבוהות ונודדות, המקיימות מערכת אקולוגית של בתי גידול ייחודיים. מרחב זה, המהווה מוקד משיכה לתושבי העיר אשדוד וסביבתה ולמטיילים מכל רחבי הארץ, ראוי להיות מוכרז כשמורת טבע. לצערנו, המרחב היפה הזה, כבר לא יישאר טבעי ויפה, לאורך זמן. לעיריית אשדוד ולוועדת התכנון המחוזית, יש עוד מה לעשות, כדי להציל את שטחי החולות: בראש ובראשונה, למנוע כל פיתוח עתידי, הנוגס בשטחי הדיונות ההולכות ומצטמצמות".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום נמסר: "מדובר בתוכנית חשובה לעיר אשדוד הכוללת תוספת של כ-5,000 יחידות דיור, בעתודת הקרקע הפנויה האחרונה של העיר, וזאת כהתמודדות עם צרכי הדיור הגדולים של מדינת ישראל. התוכנית הינה בשטחים המיועדים על פי תוכניות המתאר הארציות, כולל תמ"א 35, לפיתוח עירוני ואינה נכנסת לתחום החולות של אשדוד שיישמר כשטח פתוח. הדיון הינו דיון ראשוני לקביעת קו הפיתוח המדויק ובמסגרתו יישמעו ויישקלו עמדות כלל הגורמים הרלוונטים".

--