עונת ההטלות של היענים החלה ובשמורת הטבע חי בר יטבתה כבר דוגרים על הביצים.


סגן מנהל שמורת חי בר יטבתה של רשות הטבע והגנים, אריק סוכר, התייחס בריאיון לאולפן ynet להטלות: "כל דבר שקורה אצלנו בשמורה זה חגיגה. כשיש ביצים, יש אחרי זה אפרוחים. בשביל לשמור את האפרוחים האלה, אנחנו צריכים לגדל אותם. זו פעילות שאנחנו עושים על בסיס קבוע".
על גודל הביצים, סיפר סוכר: "זו הביצה הכי גדולה שיש. יש ציפורים שמתקרבות לזה, אבל זו הביצה הכי גדולה בעולם, ממש ביצה ענקית. היענים מאוד מיוחדים, כי זה לא רק זוג עושה את הקן הזה, זה כמה יענים נקבות שמטילות ביצים ביחד". אחרי 45 עד 60 ימים של דגירה, בוקעים האפרוחים: "היען הכי דומיננטית היא זאת שמשתלטת על הקן והופכת להיות האמא".
1 צפייה בגלריה
אפרוח יען בחי בר יטבתה
אפרוח יען בחי בר יטבתה
אפרוח עם יען ביטבתה. ארכיון
(צילום: זיו וידן, רשות הטבע והגנים)
סוכר סיפר כי עד כה יש בשמורה שלושה קנים ובהם 30 ביצים. "לא כולן בוקעות ולא כל ביצה היא פוריה", הוא אמר. "עכשיו יש לנו מדגרה גם, לא יודע להגיד בדיוק, אבל זה יכול להגיע גם ל-20 אפרוחים. לאפרוח לוקח זמן להיות יותר בוגר. אבל אנחנו מקווים לכמה שיותר כמובן".
המקור של היענים שבחי בר הוא מאריתריאה, והן הובאו לישראל בשנות ה-70 של המאה הקודמת, לאחר שהן נכחדו בארץ. יעדי שמורת החי בר שבערבה הוא אקלום והשבה של בעלי חיים מדבריים אל הטבע.