קפה עשוי להיות אחד מהגידולים שייפגעו באופן החמור ביותר בעקבות משבר האקלים, שפוקד את כדור הארץ. המצב עלול להיות כה חמור עד כדי כך שגם אם יתקיימו הדרישות להפחתת הפליטות המזהמות של גזי החממה (על פי הסכם פריז מ-2015), הרי שייצור הקפה מזנים פופולריים דוגמת ערביקה או רובוסטה עלול להיפגע בכל זאת. אלו חדשות רעות לא רק לאוהבי הקפה - שכן קפה הוא חלק מתעשייה של מיליארדי דולרים התומכת במיליוני חקלאים ברחבי העולם, רובם במדינות מתפתחות.
3 צפייה בגלריה
פולי קפה שמוכנים לטחינה
פולי קפה שמוכנים לטחינה
פולי קפה שמוכנים לטחינה
(צילום: Shutterstock)
צוות של חוקרים מאוגנדה ובריטניה עם רקע בבוטניקה, חקלאות ותעשיית הקפה פרסם מחקר בכתב העת Nature Plants, המצביע על כך שמגדלי הקפה בעולם יצטרכו למצוא בקרוב דרכים חדשות לגדל את צמח הפולים הפופולרי עקב שינויי אקלים המחמירים. כדי לסייע בכך, הציעה הקבוצה שלוש אפשרויות עבור מגדלי הקפה, תוך שימת דגש על האפשרות המועדפת על החוקרים.
במחקר החדש, החוקרים בדקו את ההשפעה של שינויי האקלים על ייצור פולי הקפה, וציינו כי במקומות מסוימים שבהם גדלים צמחי פולי הקפה, הטמפרטורות משתנות ועונות הגשם הופכות פחות יציבות, מה שמעמיד את ייצור הקפה בסיכון, נוכח פגיעה בכל תהליך הצמיחה והפקת הפולים.
3 צפייה בגלריה
קטיף פולי קפה בקוסטה ריקה
קטיף פולי קפה בקוסטה ריקה
קטיף פולי קפה בקוסטה ריקה
(צילום: AP)
אחד הדברים הבולטים והמשמעותיים ביותר שהראו החוקרים, הוא שבאופן כמעט ודאי יהיה על מגדלי קפה לבצע התאמות באופן שבו הם מגדלים ועוד יגדלו את פולי הקפה במטעים שלהם. כפתרון, הם מציעים שלוש אפשרויות עיקריות: לעבור לאזורים מתאימים יותר לגידול הפולים, לשנות את אופן הטיפול בצמחי הקפה שלהם או לשנות את סוג הקפה שהם מגדלים - אפשרות שנחשבת בעיני החוקרים לריאלית ולכדאית ביותר.
נכון לעכשיו, רוב העולם שותה קפה העשוי מפולי קפה ערביקה, שמקורו מאתיופיה ותימן, או רובוסטה, מין שמקורו ממערב אפריקה, אותו מגדלים בעיקר באפריקה ובברזיל, וכן בדרום מזרח אסיה במקומות אליהם הביאו הצרפתים את הצמח בסוף המאה ה-19. במהלך השנים האחרונות, התשואות של שני המינים הבולטים הללו ירדו משמעותית מכיוון שהבצורת הגבילה את הייצור באזורים רבים.
3 צפייה בגלריה
קטיף פולי קפה במוזמביק
קטיף פולי קפה במוזמביק
קטיף פולי קפה במוזמביק
(צילום: AP)
על מנת לשמור על תעשיית קפה פעילה, הציעו החוקרים למגדלי הקפה לשקול לעבור לצמחי פולי קפה ממין ליבריקה, מין של קפה שמקורו בליבריה, השוכנת במערב אפריקה. החוקרים מציינים כי הזן נבדק במספר אתרים ונמצא ככזה שמסוגל לעמוד טוב יותר בתנאי מזג אוויר משתנים. בנוסף לכך, מציינים החוקרים כי הפולים במין זה נותרים על עץ קפה זה, שגובהו מגיע עד לכ-9 מטרים ומוכר כמי שהובא לאינדונזיה כדי להחליף את עצי הערביקה שנפגעו ממחלות בסוף המאה ה-19, מה שמקל על קטיפתם.
יחד עם זאת, החוקרים מודים כי המעבר מגידול שני הזנים הפופולריים, אל גידול זן הליבריקה, אינו חף מחסרונות. לפולים של זן הליבריקה יש קליפה קשיחה יותר, למשל, מה שיקשה על עיבודם. הפולים בזן זה עלולים לתסוס בעודם על העץ, במידה ולא נקטפו ברגע הבשלתם, מה שהורס את טעם הקפה שמוכן מהם. עם זאת, החוקרים מסכמים שהמאמץ הכרוך במעבר, משתלם במבחן הזמן מכיוון שבשנים הקרובות, חקלאים עלולים למצוא את עצמם במציאות שבה בלתי אפשרי יהיה לגדל כמות מספקת של פולי ערביקה (או רובוסטה) כדי לענות על הביקוש העולמי.