לא מעט תגליות מהעבר נמצאו בגן הלאומי כורסי, וגם החפירות בפסח לא אכזבו, לאחר שילדים מצאו מטבע נדיר בן 1,200 שנה, מהתקופה שבה המוסלמים שלטו בארץ ישראל.
בגן הלאומי כורסי, הנמצא מזרחית לכינרת, התגלה בעבר מתחם של מנזר ביזנטי, שראשיתו במאה ה-5 לספירה. מנזר זה, שנבנה על האתר המסורתי של נס החזירים, מספק תובנות חשובות לגבי האדריכלות הנוצרית הקדומה ומנהגים דתיים באזור.
2 צפייה בגלריה
המטבע שהתגלה בגן הלאומי כורסי
המטבע שהתגלה בגן הלאומי כורסי
המטבע שהתגלה בגן הלאומי כורסי
( צילום: חגי דביר, רשות הטבע והגנים)

בין הממצאים הבולטים במנזר כורסי ניתן למצוא רצפות פסיפס, המעוטרות בעיצובים מורכבים, שברי חרס, מטבעות ושרידים אדריכליים. חפצים אלה מציעים רמזים על החיים באותה תקופה, המנהגים והאינטראקציות של האנשים שפעם חיו ועבדו באזור זה.
בחפירות בחוף כורסי נחשפו גם ממצאים ומבנים מתקופות קודמות, והם שופכים אור על העבר העתיק של האתר. בין היתר נמצאו עדויות לכפר יהודי, ששכן על גדת הכנרת, והיה מיושב הרבה לפני בניית המנזר. לכפר גם היה בית כנסת מפואר, החבוי כיום בסבך הקנים.
2 צפייה בגלריה
פעילות לפסח בגן הלאומי הסמוך לכינרת
פעילות לפסח בגן הלאומי הסמוך לכינרת
פעילות לפסח בגן הלאומי הסמוך לכינרת
( צילום: חגי דביר, רשות הטבע והגנים)
"האתר מוכר כמוקד מהתקופה הביזנטית לפני כ 1,500 שנה", אמר ד"ר אחיה כהן תבור, שמנהל את החפירה הארכיאולוגית. "אך בחפירות האחרונות נמצאו ממצאים חדשים, המעידים על התיישבות גם בתקופה מאוחרת יותר, תחת השלטון המוסלמי, לפני כ-1,200 שנים. כזה הוא גם המטבע, שנמצא על ידי ילדים בחפירות. ממצאים אלה מדגישים את ההיסטוריה המורכבת והמרובדת של כורסי, מה שהופך אותה ליעד חשוב עבור ארכיאולוגים וחובבי היסטוריה כאחד".
בשלוש השנים האחרונות הפעילה רשות הטבע והגנים את פעילות "חופרים בזמן" בגן הלאומי כורזים, פעילות המאפשרת לקהל ולקהילה המקומית להשתתף בחפירות הארכיאולוגיות המתקיימות במקום. לאורך השנים, נמצאו ממצאים רבים על ידי המבקרים שהגיעו לחפירות בגן. בחודשים האחרונים נפתחה הפעילות גם בגן הלאומי כורסי לקבוצות קטנות, ולכבוד החג פתחה רשות הטבע והגנים את הפעילות לכלל הקהל הרחב.