בשיתוף קרן קיימת לישראל

שמוליק אנג'ל קם מוקדם בבוקר ועושה הכול כדי להגיע לפני הזריחה ולחכות בשקט לאהבה שלו: הציפורים. הוא לא בוחל באמצעים, שוכב וזוחל על הקרקע, יעשה כמעט הכול כדי להגיע אל היעד - צילום מושלם של ציפור מרהיבה. גם סוזן יוסף שותפה ל"שיגעון". "לפעמים אני צריכה להיכנס למים עד הברכיים, להחליק בבוץ או ליפול לבור", היא מספרת על המסעות שלה בעקבות הציפורים בנופי הארץ היפה שלנו.
אבל לאחרונה משהו קורה למושאי האהבה של שמוליק וסוזן, משהו שצריך להדאיג את כולנו. מחקרים שנעשים בעזרת טיבוע, הצמדת טבעת על הרגל לציפורים שונות, המנטרים את הכמויות ומועדי ההגעה של הציפורים מעידים על שינויים בטבע. "רואים לאורך הזמן בשנים האחרונות שינויים בגדלים של ציפורים ומייחסים אותם למשבר האקלים", מספר הצפר הראשי של קק"ל, ירון צ'רקה. "המשבר הזה משפיע גם על כל הנושא של הכחדה. אנחנו רואים מצב שבו המגוון הביולוגי בעולם יורד ומינים נכחדים".

6 צפייה בגלריה
פרפור עקוד
פרפור עקוד
לעשות הכול בשביל ציפור מרהיבה. פרפור עקוד
(צילום: שמוליק אנג'ל)

צלם הציפורים והטבע שמוליק אנג'ל חווה את זה בשטח: "יש כמה ציפורים שאנחנו רואים פה והן בסכנת הכחדה חמורה ואני מקווה שהן יישרדו". לדבריו, ההשפעה של שינויי האקלים על הציפורים היא ארוכת טווח ועדיין קשה לדעת אם שינויים שמתרחשים כעת, נובעים מעונתיות או משינויי האקלים. "עם זאת, בהחלט ניתן לזהות אירועים לא שגרתיים כגון ציפורים נודדות המקדימות או מאחרות להגיע לאזורנו, כמו גם כמויות משתנות, בדרך כלל קטנות יותר מאשר בשנים עברו. הדברים נכונים גם לגבי ציפורים שמתחילות לקנן בישראל, אך לא עשו זאת מעולם בעבר. צריך לזכור שישראל הינה תחנת מעבר לציפורים הנודדות ושינויים באזורי המנוחה והאכילה שלהן עלולים לפגוע ביכולתן להגיע לאזורי הנדידה שלהן".

6 צפייה בגלריה
פלמינגו
פלמינגו
"ציפורים נלחצות במהלך הנדידה". פלמינגו
(צילום: שמוליק אנג'ל)


6 צפייה בגלריה
שרקרק מצוי
שרקרק מצוי
"המגוון הביולוגי מצטמצם". שרקרק מצוי
(צילום: שמוליק אנג'ל)

"השעון של אמא טבע פשוט מזייף"

הצפר הראשי בקק"ל מדגיש כי ישראל היא מעצמת נדידה, משום שמבין מיני העופות שדווחו עד היום בישראל (כ-550 מינים), הרוב המוחלט מורכב מציפורים נודדות ולאו דווקא מציפורים שנמצאות כל השנה בארץ. לדבריו, מחקרים שנעשו בארצות אירופה על ציפורים שמקננות שם הם רלוונטיים לארץ שלנו, שכן אותן ציפורים נודדות דרך ישראל ומסנכרנות את תקופת הקינון שלהן, כך שהגוזלים בוקעים בזמן שבו ישנה כמות מקסימלית של מזון.
"דוגמה לכך היא החטפית שחורת העורף, שמתזמנת את הטלת הביצים ואת הנדידה כך שהגוזלים יבקעו מהביצים כשיהיה שפע חרקים, שמהווים את עיקר מזונה. שינויי האקלים פוגעים בתזמון ומפרים את האיזון לגמרי", מסביר צ'רקה. "בנוסף, קורה לא פעם שציפורים נלחצות במהלך הנדידה צפונה, כי הן רואות שכל התהליכים הסביבתיים מקדימים את עצמם, בעיקר בשל העובדה שהטמפרטורות גבוהות, מה שמלחיץ אותן והן ממהרות את היעד ואז מגיעות אליו מותשות. יש במקרא דוגמה יפה שבה הנביא ירמיהו דיבר על החסידה, התור, הסיס והעגור, כעל שעון של הטבע - זאת משום שלפי דפוסי הנדידה וההתנהגות של הציפורים, אפשר לדעת את הזמן המדויק בשנה, אך כיום זה השתנה כי לפעמים נדידה של מין מסוים לא מתרחשת במועד הרגיל אלא שבוע או שבועיים מוקדם יותר - השעון של אמא טבע פשוט מזייף".
בקק"ל עושים הכול כדי להיאבק בהשפעות משבר האקלים ולסייע לציפורים לשרוד ולהגיע לארצנו בעונות הנדידה. "קק"ל כמי שמנהלת שטחים עצומים במדינת ישראל יכולה להרבות בתי גידול וגם ביערות שלה להכניס יותר בוסתני מאכל לציפורים", אומר הצפר הראשי. "אנחנו במדינת ישראל התחנה האחרונה לפני רצועת המדבריות בנדידה, או התחנה הראשונה כשחוזרים חזרה לאירופה וחשוב שלציפורים יהיו מקורות מזון, עצי פרי טבעיים של הסביבה הזאת, כדי שהן יוכלו ליהנות מהם".

6 צפייה בגלריה
ענפה משורטטת
ענפה משורטטת
שומרים על בתי הגידול. אנפה משורטטת
(צילום: שמוליק אנג'ל)


6 צפייה בגלריה
דוכיפת
דוכיפת
דוכיפת
(צילום: שמוליק אנג'ל)

בריכת חורף, עצים ומקומות מסתור: הפתרון של "ראש ציפור"

כחלק מהמאמצים לשימור הציפורים, הקימה קק"ל מרכז צפרות חדש בשם "ראש ציפור" בשיתוף פעולה עם חברת גני יהושוע. מדובר בנווה מדבר בליבה האורבני של תל אביב, המשתרע על פני כ-30 דונם, בו ציפורים בעונת הנדידה יכולות למצוא מקום עם אוכל, מים ותחנת עצירה בחשובה במסלול הנדידה שלהן בדרך לאפריקה בסתיו ובאביב בחזרה לאירופה.
"אנחנו פועלים בכל מיני דרכים על מנת להעשיר את הטבע בעוד ועוד בתי גידול", מסביר ליאב שלם, אדריכל נוף ואקולוג של חברת גני יהושוע. "המטרה היא שהשטח הזה יוכל לאלכס מגוון מאוד גדול של בעלי חיים וצמחים וזה חלק מהייעוד שלו".

6 צפייה בגלריה
בראש
בראש
המקום ששומר על הציפורים. "ראש ציפור"
(צילום: בוני שיינמן)
את המטרה הזאת בין היתר משיגים בפנינה הירוקה של גני יהושוע דרך נטיעת עצים שעמידים לשינויי האקלים. "מלבד עמידותם אלה עצים שתורמים למגוון הביולוגי בעיקר בעונת נדידת הציפורים, בסתיו ובאביב", מציין שלם, "כיוון שהם נותנים גם פרי שמשמש כמקור מזון לציפורים מקומיות. כדוגמת מגוון גדול של עצי תות מזנים שונים שנותנים פרי לאורך פרק זמן ארוך לאור הזנים השונים, עצי תאנה, שקמה, אלות ועוד".
"בנוסף התחלנו לעשות פעולות של rewilding - השבה מחדש של מערכות אקולוגיות נדירות, כמו בריכת חורף אותה יצרנו יש מאין. מרחב זה משמש גם הוא כמקום מסתור ומזון עבור מגוון ציפורים ועל ידי העשרה אקולוגית זו אנו יוצרים מרחב מיטבי למשיכה עבור העופות הנודדים והיציבים".
ניתן לבקר ב"ראש ציפור" ולעקוב אחר הציפורים מבלי להפריע את מנוחתן, באמצעות מסתורי תצפית המיוחדת. במקום מתקיימים סיורים למשפחות, קבוצות ולקהל בוגר, בדגש על ציפורים, צמחים ייחודיים וחיות מים. וכן, סדנאות צילום, כנסים מקצועיים והדרכות לציבור הרחב.
בשיתוף קרן קיימת לישראל
פורסם לראשונה: 14:57, 19.09.22