המצרים הקדמונים ביצעו כפי הנראה חניטות מורכבות של המתים אלף שנה מוקדם מכפי שהחוקרים סברו עד כה. כך עולה מחקירת מומיה שתוצאותיה עשויות להוביל לצורך בשכתוב ספרי ההיסטוריה.
1 צפייה בגלריה
מצרים העתיקה קבר חואי מומיה חניטה
מצרים העתיקה קבר חואי מומיה חניטה
קבר חואי, שהתגלה ב-2019
גופה ששומרה של אציל בכיר בשם חואי והתגלתה ב-2019, התבררה כקדומה בהרבה מההערכות עד היום. למעשה, זוהי כנראה אחת המומיות המצריות המוקדמות ביותר שהתגלו עד היום. היא מתוארכת לתקופת הממלכה הישנה, ומכאן עולה שכבר לפני כ-4,000 שנה השתמשו המצרים בטכניקות חניטה מתקדמות.
עד עתה חשבו החוקרים שרק אלף שנה מאוחר יותר החלו חניטות כה מורכבות שבהם נעשה שימוש בחומרים כמו אלו שנמצאו במומיה זו, ובהם פשתן משובח במיוחד ושרף באיכות גבוהה.
פרופ' סלימה איקראם, ראש המחלקה לאג'יפטולוגיה באוניברסיטה האמריקנית בקהיר וחוקרת מובילה בהיסטוריה של החניטות, אמרה ל"אובזרבר" הבריטי: "אם זו אכן מומיה מהממלכה הישנה, כל הספרות בנוגע לחניטות ולהיסטוריה של הממלכה הישנה צריכה להיכתב מחדש".

"זה ישנה לגמרי את ההבנה שלנו בנוגע להתפתחות המומיות", הוסיפה. "החומרים שבהם השתמשו, המקורות שלהם ונתיבי הסחר שקשורים לכך – כל אלו ישפיעו דרמטית על הבנתנו בנוגע לממלכה הישנה של מצרים".
פרופ' איקראם אמרה כי "עד עתה חשבנו שהחניטות בתקופת הממלכה הישנה היו פשוטות יחסית, עם תהליך ייבוש בסיסי ולא תמיד מוצלח – הן לא כללו את הסרת המוח ורק לעתים כללו הסרת אברים פנימיים. תשומת לב רבה יותר הוקדשה להופעה החיצונית של המת. בנוסף, כמעט לא נעשה שימוש בשרפים בחניטות בתקופת הממלכה הישנה. המומיה הזו שונה לחלוטין. למעשה, היא דומה למומיות שמתוארכות לאלף שנה אחר כך".
תגלית זו היא אחת החשיפות שתועדו בסדרה הדוקומנטרית של נשיונל ג'יאוגרפיק, "האוצרות האבודים של מצרים", שתשודר בבריטניה מעוד שבועיים. איקראם מופיעה בה לצד ארכיאולוג אחר, ד"ר מוחמד מגאד, שאמר על התגלית הזו: "אם זה אכן חואי, זו פריצת דרך בהיסטוריה של מצרים העתיקה". תגלית איתור המומיה בקבר יפהפה בנקרופוליס בסקארה שודרה בעונה קודמת של סדרה של נשיונל ג'יאוגרפיק. חקירת התארוך והניתוח ייראו בסדרה החדשה.