תושב דרום הארץ נתפס לפנות בוקר (יום ו') באולם הנוסעים בנתב"ג, בחשד שניסה הבריחה 12 תוכים מסוג רוזלה מבודפשט לישראל. מחצית מהתוכים לא שרדו את הטיסה. האיש נתפס בפעילות משותפת של בודקי המכס ואנשי רשות הטבע והגנים.
2 צפייה בגלריה
שישה מהתוכים נמצאו מתים
שישה מהתוכים נמצאו מתים
שישה מהתוכים נמצאו מתים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים אמרו כי הציפורים, שעלותם הכוללת מסתכמת בכ-24 אלף שקלים, הובלו בתנאים קשים בתוך מזוודה ובעת ההגעה לישראל מחצית מהם נמצאו מתים. יתר התוכים נמצאו כשהם במצב לא טוב.
עוד אמרו ברשות הטבע והגנים כי החשוד עבר על שלל עבירות ונפתחו כנגדו תיקי חקירה במכס, בשירותים הווטרינרים וברשות הטבע והגנים בגין יבוא ללא היתר וללא תעודות בריאות, כנדרש על פי החוק. בנוסף הוא חשוד בסחר במינים אסורים.
אורי לניאל, מנהל היחידה הארצית למניעת פשיעה בחיות בר ברשות הטבע והגנים, אמר: ״הודות לשיתוף הפעולה עם מכס ישראל הצלחנו היום להגיע למבריח שהחזיק כמות גדולה של בעלי כנף, תוכים, שהם חיות בר וערכי טבע מוגנים ואף גרם למותם של חלק מהם".
2 צפייה בגלריה
התוכים הוברחו בתוך מזוודה
התוכים הוברחו בתוך מזוודה
התוכים הוברחו בתוך מזוודה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לניאל הוסיף: "החשוד נחקר ונפתח בעניין תיק חקירה. מגוון המינים המותר בהחזקה פרטית ולסחר מפורסם באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים תחת ההיתר הכללי להחזקה ויש להקפיד להחזיק בעלי חיים רק בהתאם לחוק ולכללים וכמובן בתנאי רווחה טובים".
רוֹסֶלָה הוא סוג תוכי ממשפחת הדרראים הכולל שישה מינים החיים באוסטרליה ובאי טסמניה. השם רוסלה נגזר מרוז היל, שמה הקודם של העיר פאראמטה הסמוכה לסידני, שם נצפה המין. המתיישבים הראשונים שראו תוכי ממין רוסלת קרימסון כינו אותו "תוכי רוזהיל" שנהפך ל"רוזלה" ולבסוף ל"רוסלה".
מדובר בפעם השנייה בתוך כשלושה חודשים שישראלי מנסה להבריח תוכים ממין זה לישראל. בחודש יוני נתפס תושב הדרום על ידי בודקי מכס נתב"ג ורשות הטבע והגנים, לאחר שניסה להבריח 28 ציפורים מסוג רוזלה לישראל.
בפעם שעברה הנוסע הגיע בטיסה מבלגיה. כשנקרא לבדיקה על ידי בודק מכס באולם הנוסעים בנתב"ג, שהתברר כי ברשותו ציפורים אסורות ביבוא. ברשות הטבע והגנים אמרו אז כי הציפורים הוברחו בניגוד לחוק האוסר על החזקה או מכירתם בשל חשש לסיכון אקולוגי לסביבה בישראל. החשוד אז, תושב הדרום בן 22, נחקר על ידי חוקרי רשות הטבע והגנים. הציפורים הועברו לטיפול השירותים הווטרינריים ונפתח לחשוד תיק.