אבי שאולי טייל ביום שבת האחרון עם בנותיו בעין חרדלית - מעיין של נחל כזיב שבגליל המערבי - ולפניו התגלה מראה קשה של פסולת שהשאירו מטיילים. "הזדעזעתי. מעולם לא ראיתי דבר כזה - ערמות של זבל בכל פינה", אמר ל-ynet.
שאולי חבר במיזם "קחו איתכם את הזבל", הקורא לממשלה לאכוף השלכת פסולת במרחב הציבורי. בפוסט שפרסם אתמול בפייסבוק, כתב: "לכל אורך הנחל ראיתי ערמות של זבל: חיתולים, בקבוקים, כלים חד-פעמים, נרגילות, מנגלים, שולחנות וכיסאות בתוך המים".
3 צפייה בגלריה
פסולת בשמורת נחל אכזיב
פסולת בשמורת נחל אכזיב
פסולת בעין חרדלית
(צילום: מיזם "קחו איתכם את זבל" )
שאולי ביקר גם את הרשויות, שלדבריו לא אוכפות את השלכת הפסולת: "כשטיילתי ביום שבת לאורך נחל כזיב חשבתי מה היה חושב תייר משוויץ או מיפן שהיה רואה את הרי הטינופת בכל מקום. זה לא היה מקום אחד או שניים, אלא לאורך מאות מטרים. יש לי עוד הרבה תמונות ממקומות שונים לאורך הנחל. חייבים להרחיב את החקיקה שיהיה ברור מה מותר ומה אסור ואיפה? להגדיל את הקנסות והכי חשוב אכיפה! היא לא קיימת".
3 צפייה בגלריה
פסולת בשמורת נחל אכזיב
פסולת בשמורת נחל אכזיב
(צילום: מיזם "קחו איתכם את זבל" )
"בכניסה לשמורת הטבע התנופפו שני דגלים מרוטים של מדינת ישראל פה התחילה ופה הסתיימה המשילות. בתוך שמורת הטבע כל אחד עושה מה שבא לו ולמה שיהיה אחרת? ראיתם פעם שוטר או פקח מטיל קנס על מי שמלכלך בטבע?", כתב שאולי בפייסבוק.
פרופ' מיכל ציון, יו"ר עמותת 'קחו איתכם את הזבל': "התמונות קשות, אבל זה פרצופה של המדינה - ככה נראים הנחלים, שמורות הטבע ובכלל המרחב הציבורי. יש הרבה גופים שאמורים לטפל במצב הקטסטרופלי הזה, אבל זה לא קורה. פרסמתם ב-Ynet כתבות חשובות בנושא ולמרות זאת הפוליטיקאים לא הפנימו את חומרת המצב. צריך לפעול בדחיפות ולשלב כוחות: המשרד להגנת הסביבה ביחד עם רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. אולי אפילו לערב את המשטרה כדי ליצור הרתעה. אין ברירה -קנסות גבוהים של אלפי שקלים - זאת הדרך האפקטיבית ביותר. זה ממש לא נעים, אבל אנחנו רואים שמבצעי ניקיון לא עוזרים. לעומת זאת עם מסכות הקורונה או דיבור בטלפון בנהיגה המדינה הצליחה לשנות בדרך של קנסות".
3 צפייה בגלריה
פסולת בשמורת נחל אכזיב
פסולת בשמורת נחל אכזיב
(צילום: מיזם "קחו איתכם את זבל" )
מרשות הטבע והגנים נמסר כי האחריות היא של המועצה מטה אשר.
מהמועצה האזורית מטה אשר נמסר בתגובה: "המועצה האזורית מטה אשר מבצעת ניקיון באזור פעמיים בשבוע. בשבוע האחרון הנחה ראש המועצה לבצע סגירה של הציר המערבי לכניסת רכבים וזאת כדי למנוע עומס מבקרים וכך גם לצמצם את הפסולת שאנשים משאירים בטבע. המועצה שותפה זה זמן רב לכלל הפגישות שנערכו בנושא עין חרדלית, ביחד עם רט"ג, כיבוי אש, רשות הניקוז, המשטרה, קק"ל והמועצה האזורית מעלה יוסף וזאת מתוך מטרה למצוא פתרון ביחד. בשלל הפגישות שנערכו עלה הצורך למצוא פתרון לציר הגישה המדובר שהמאפיין העיקרי שלו הוא היותו ציר שאינו סטטוטורי - המשמעות של כביש ,דרך או ציר שאינו סטטוטורי היא העובדה כי מבחינה חוקית אסור לגעת בו ולא לבצע בו שינויים! בפגישות שנערכו, העלינו לא אחת פתרונות כגון: סגירת הכביש על ידי המשטרה ; הפיכת השטח כולו לשמורת טבע ברשות ובחסות רט"ג ועוד. בנוסף לכל זאת, בשיחה בין ראש המועצה משה דוידוביץ לבין רעיה שורקי, מנכ"לית רט"ג וגיא אילון מנהל המחוז, סוכם כי האזור כולו יורחב לשמורת טבע".