(דג תנין שהברחתו סוכלה. קרדיט: משרד החקלאות)

בחודשי הקיץ, בהם התנועה במעברי הגבול הופכת עמוסה מתמיד, נרשמה גם עלייה בכמות הניסיונות להברחות אל תוך שטח המדינה. מפקחי משרד החקלאות סיכלו בשבוע האחרון שלושה ניסיונות הברחה במעבר הגבול אלנבי, דרכו ניתן לעבור לירדן.
במקרה אחד, מפקחי המשרד סיכלו ניסיון הברחה של 73 דגי תנין נדירים בגדלים שונים, האסורים ביבוא, אחזקה או מכירה. תחילתו של האירוע בדיווחים שהתקבלו על פלסטיני בן 38 מחברון, שניסה להבריח דגים מירדן.
3 צפייה בגלריה
דג תנין שהוברח
דג תנין שהוברח
דג תנין שהוברח
(צילום: משרד החקלאות)
לאחר שזוהו הדגים הנדירים בידי שאדי חליל, מפקח אגף הדיג במשרד החקלאות, החשוד, שניסה כבר בעבר להבריח דגים, נחקר במקום, הכחיש וטען כי הוא מגדל דגים בביתו. החשש העיקרי מהדגים הינו, שיתכן כי חובבי דגי נוי ישחררו אותם בתום לב למקורות המים בארץ ובכך יגרמו לנזק אקולוגי ויפגעו באוכלוסיית הדגים המקומית. כמו כן, דגי התנין מסוכנים לבני האדם במקרה של מפגש בעת רחצה. בשל כך, הדגים הועברו לתחנת הסגר של משרד החקלאות ובהמשך ימצא להם בית באחד מגני החיות בארץ.
במקרה אחר, מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, בשיתוף עם רשויות המכס, סיכלו ניסיון הברחה כפול של חומרי הדברה ושל זרעים לתוצרת חקלאית שהוחבאו בתוך שקיות קפה.
(זרעים שהוברחו בשקיות קפה. קרדיט: משרד החקלאות )
3 צפייה בגלריה
זרעים בתוך שקיות קפה
זרעים בתוך שקיות קפה
זרעים בתוך שקיות קפה
(צילום: משרד החקלאות )
3 צפייה בגלריה
זרעים בתוך שקיות קפה
זרעים בתוך שקיות קפה
זרעים בתוך שקיות קפה
(צילום: משרד החקלאות )
לאחר שרשויות המכס הבחינו בהברחה של חומרי ההדברה, מפקחי המשרד הגיעו למקום ושמו לב כי ברשות היבואן גם שקיות קפה כשעליהן כיתוב חשוד. אחרי שהכניסו את שקיות הקפה לשיקוף, גילו חבילות של זרעים בקנה מידה מסחרי. בהמשך אותו היום, גם נתפסו על ידי מפקחי המשרד 60 ק"ג של חומרי הדברה בכבודת יד של מספר נוסעים.
זרעים שנכנסים לישראל ללא רישוי וללא בדיקות מתאימות עלולים להוות מסלול לחדירת מזיקים וגורמי מחלות ישירות לשדות החקלאיים של ישראל. בשל כך, הועברו הזרעים להשמדה. בנוסף, החשש בחומרי הדברה שלא עוברים תהליך רישוי ובקרה הוא סכנה ברורה לבריאות הציבור כמו גם לסביבה ולטבע.