מאובנים של שני מינים של דינוזאורים אוכלי בשר, שלא היו מוכרים עד כה למדענים, נמצאו בחוף סלעי באי וייט שבתעלת למאנש. על פי החוקרים, שני הדינוזאורים הענקיים חיו לפני כ-127 מיליון שנה.
2 צפייה בגלריה
שחזור של שני הדינוזאורים
שחזור של שני הדינוזאורים
שחזור של שני הדינוזאורים
(איור: Anthony Hutchings / רויטרס)
מדענים הודיעו אמש (יום ד') כי האורך של שני הדינוזאורים היה כתשעה מטרים, ולהם הייתה גולגולת מאורכת, דומה לזו של תנין. השרידים נמצאו בדרום-מערב האי, שנמצא מול חופי דרום מזרח אנגליה. מדובר באחד האזורים שבהם נמצאו שרידי דינוזאורים רבים באירופה.
החוקרים מצאו חלקים מהגולגולת, מהזנב וגם שרידים מהמוח של שני הענקים הקדמונים. שני הטורפים הם סוג של ספינוזאור, הידוע כבעל גולגולת ארוכה ושיניים רבות וחדות. בנוסף היו לו זרועות חזקות וטפרים גדולים.
החוקרים קראו לאחד המינים שנמצאו Ceratosuchops inferodios. לדינוזאור הזה היו כמה קרניים וגבשושיות באזור מצחו. המין השני נקרא Riparovenator milnerae, על שם הפליאונטולוגית הבריטית אנג'לה מילנר, שהלכה לעולמה בחודש אוגוסט בגיל 73. מדובר במין הגדול מבין השניים שנמצאו. על פי ההערכות, כל אחד ממיני הדינוזאורים שקל כשני טונות ואורך הגולגולת שלו היה כ-45 ס"מ.
הפליאונטולוג דיוויד הון מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון, שהיה אחד ממחברי המאמר, אמר כי שני מיני הדינוזאורים צדו דגים, צבים קטנים וגם דינוזאורים קטנים. "הם אכלו למעשה כל דבר שהם יכלו לתפוס", אמר החוקר.
2 צפייה בגלריה
השרידים שנמצאו באי וויט
השרידים שנמצאו באי וויט
השרידים שנמצאו באי וויט
(צילום: מתוך המחקר)
כאמור, מדובר בשני מינים של ספינוזאור. בכתבה של ד"ר יונת אשחר ממכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה גם כאן ב-ynet, הוסבר כי הספינוזאור היה קרוב משפחה של הטירנוזאורים המוכרים יותר, ובעל צורה דומה. הוא היה, עד כמה שידוע לנו, הדינוזאור הטורף הגדול ביותר - גדול אף יותר מ"מלך הטירנוזאורים", הלא הוא הטי-רקס. את שמו הלטיני של המין אפשר לתרגם כ"לטאת עוקץ מצרית".
לדברי החוקרים, שערכו את המחקר האחרון באנגליה, שני מיני הדינוזאורים שהתגלו הסתובבו בסביבה שבה שרר אז אקלים ים תיכוני. שריפות יער פגעו מדי פעם באזור ומאובנים של עצים שנשרפו באותה תקופה נמצאו בצוקים באי.
החוקרים הוסיפו כי נהר גדול ואזורים נוספים שבהם היו מים, משכו דינוזאורים אוכלי צמחים וגם בעלי חיים ימיים – דבר שסיפק לשני מיני הדינוזאורים שפע של אפשרויות מזון.
עוד אמרו החוקרים כי שני מיני הדינוזאורים, שהיו ככל הנראה בעלי העדפות שונות לגבי הטרף שלהם, חיו באותה תקופה פחות או יותר. מין שלישי של דינוזאור, שהתגלה במקום בשנות ה-80 של המאה הקודמת, חי גם הוא בקרבת מקום, אבל הוא היה קטן יותר.
המאובנים סייעו למעשה למדענים לייצר עץ משפחה של ספינוזאורים, שחיו באירופה – לפני שעברו גם לאפריקה, אסיה ודרום אמריקה. אורכו של המין הגדול ביותר היה כ-15 מטרים והוא חי לפני כ-95 מיליון שנה באפריקה. אותו דינוזאור התהדר במעין "מפרש" על גבו.