אף פעם לא מאוחר להחזיר פריט היסטורי בעל ערך מדעי: עוגן קטן, נדיר מסוגו בארץ, בן יותר מ-1700 שנה, הוחזר לאוצרות המדינה במסגרת מבצע "אם זה עתיק מחזירים בקליק" של משרד המורשת ורשות העתיקות. את העוגן מצא אדם, שצלל בשנת 1996 בחוף פלמחים (אתר העתיקות יבנה-ים).
2 צפייה בגלריה
מרואן מסארווה, ארכיאולוג ברשות העתיקות, עם העוגן העתיק
מרואן מסארווה, ארכיאולוג ברשות העתיקות, עם העוגן העתיק
מרואן מסארווה, ארכיאולוג ברשות העתיקות, עם העוגן העתיק
(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
לפני 27 שנים, במהלך צלילה באתר נתקל הצולל בעוגן בקרקעית הים. תחילה הוא לא היה בטוח בממצא ומשמעותו, כיוון שהיה מכוסה בצמידה ימית של חלוקים וצדפים. לאחר שניקה אותו, הבין כי בידיו עוגן.
החודש, עם ההכרזה של רשות העתיקות ומשרד המורשת על מבצע ״אם זה עתיק, מחזירים בקליק״, הגיע הצולל לנקודת מסירה של רשות העתיקות, והחזיר את העוגן שמצא, על מנת שארכיאולוגים יבחנו את מקורו ומשמעותו, ושישמר בתנאים נאותים.
המבצע, המסתיים היום, קורא לאזרחים להעביר לידי רשות עתיקות פריטים קדומים שנמצאים ברשותם. המבצע מבקש להגביר בציבור את המודעות לעתיקות ולחשיבותן, לגלות עתיקות בעלות ערך שנמצאות בידי הציבור ולהשיב אותן ל"ביתן הטבעי", ואולי אף להפיק מהן ידע היסטורי משמעותי.
2 צפייה בגלריה
העוגן הנדיר שהוחזר לרשות העתיקות
העוגן הנדיר שהוחזר לרשות העתיקות
העוגן הנדיר שהוחזר לרשות העתיקות
(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, קובי שרביט, סיפר על הפריט הנדיר: "מדובר בעוגן קטן מהתקופה הרומית, אשר ייתכן כי שימש לעגינת ספינת דיג. עוגנים אלה מתחילים להופיע במאה ה-1 לפנה״ס, ועד למאה ה-3 לספריה. ככלל, אנחנו מוצאים עוגנים קדומים בים, אך במקרה הזה מדובר בעוגן קטן במיוחד, שגודלו ומשקלו נדירים בהחלט. זה לא שלא היו עוגנים קטנים בימי קדם, אלא שגילינו מעטים מהם; ניתן לשער שהסיבה לאי-גילויים של עוגנים קטנים, היא שכאשר ספינה קטנה נקלעה למצוקה בים, ניתן היה למשוך את העוגן קל המשקל בחזרה לספינה, כך שלא היה צורך לנטוש אותו במקום".
על המקום שבו נמצא העוגן הנדיר, סיפר שרביט. ״מעגן יבנה-ים, אשר בו - לפי הדיווח שמסר האזרח - נמצא העוגן הקדום, עבר טלטלות בתקופה הרומית; בספר חשמונאים ב' נכתב, כי לאחר שנודע ליהודה המכבי שתושבי יבנה זוממים להטביע את ספינותיהם של שכניהם היהודים, הוא וצבאו פשטו על המעגנה, והעלה באש את כל הספינות שעגנו בה".
"אנחנו מודים למשה על אזרחותו הטובה", אמר שרביט. "מציאת העוגן הייחודי מספקת לנו מידע נוסף על ההתנהלות במרחב הימי בארץ ישראל בתקופה הרומית. לצערנו, הניקוי שנעשה לעוגן בחומרים מודרניים, פגע בשימורו, ואנו ברשות העתיקות מקווים כי נוכל לייצב את מצבו. הדבר מזכיר עד כמה חשוב שממצאים קדומים ידווחו לרשות העתיקות עם מציאתם. אחת ההנחיות החשובות ביותר במקרה של מציאת ממצא בים, היא להשאיר את הממצא באתרו, לקחת מיקום GPS , ולדווח לנו מיד. הוצאתם של ממצאים מהמים וניתוקם מההקשר הארכיאולוגי, ללא תיעוד כנדרש, גורמת לאובדן של מידע יקר-ערך על האתר".
שר המורשת, עמיחי אליהו, התייחס למבצע: "מבצע החזרת העתיקות בהובלת משרד המורשת ורשות העתיקות הוא חשוב ומשמעותי. העתיקות שיוחזרו יסייעו בהרכבת הסיפור ההיסטורי של ארץ ישראל. אני קורא לציבור הרחב המחזיק בביתו עתיקות כלשהן להשיב אותן לרשות העתיקות, המחזיקה אותן בתנאי שימור נאותים. חלק מהעתיקות יוצגו לציבור בתערוכות שונות במוזיאונים״.
מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, הוסיף על המבצע: "אנשים רבים מחזיקים בביתם הפרטי עתיקות שהגיעו לרשותם בנסיבות שונות. חלקן בליקוט בשטח, חלקם בירושה, ועוד. חלק גדול מהם לא מודע לכך שלפי חוק צריך לדווח על העתיקות, שהן אוצר היסטורי ציבורי. הקמפיין מבקש את שותפות האזרחים בהחזרת העתיקות למקומם הטבעי והחוקי של נכסי המורשת שלנו. אצלנו, באוצרות המדינה, הפריטים הרגישים יתועדו ויישמרו מפני פגעי הזמן. חלקם יעברו לתצוגות, ואולי אפילו יוסיפו לנו מידע על עברה של הארץ. אנחנו כבר רואים שמגיעים אלינו פריטים משמעותיים, וסקרנים לגלות מה עוד יגיע לפתחנו, עד לסוף שבוע זה".
פורסם לראשונה: 08:39, 15.06.23