לחזות את העתיד כנראה שאי אפשר, אבל מה בדבר לראות את העבר? מחקר חדש מגלה כי המוח שלנו "מחזיק" אותנו 15 שניות "בעבר", כדי לעזור לנו לראות את העולם.
העיניים שלנו מופגזות ללא הרף על ידי כמות עצומה של מידע חזותי: צורות, צבעים, תנועה - הכול משתנה סביבנו כל הזמן; וכך גם הראש והגוף שלנו - נמצאים כמעט תמיד בתנועה. מה שיוצר בלגן, שלרוב לא נשים לב אליו, בקלט החזותי שלנו, כלומר באיך שהמוח שלנו מתמודד עם התנועתיות.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אז איך המוח יוצר אשליה של יציבות? מדובר בתהליך שבמשך מאות שנים מרתק מדענים, ובמחקר האחרון התגלה מנגנון חדש שיכול להסביר זאת. במקום לנתח כל תמונת מצב ויזואלית, אנחנו תופסים ברגע נתון ממוצע של מה שראינו ב-15 השניות האחרונות. המוח בעצם מרמה אותנו כדי לתפוס סביבה יציבה, כלומר - המוח הוא כמו מכונת זמן שכל הזמן שולחת אותנו אחורה, כמו ריענון של אתר אינטרנט, למשל.
"אם המוח היה מתעדכן בזמן אמת, העולם היה מרגיש כמו מקום כאוטי, כאילו אנחנו הוזים", אומרים החוקרים. עוד הם טוענים, שמה שהמוח עושה הוא בעצם דחיינות. הוא נצמד אל העבר כי הוא מנבא טוב את ההווה. אנו ממחזרים מידע שהופך ליעיל עבורנו, מהיר וגורם לנו לעבוד פחות.
3 צפייה בגלריה
מין לא מוכר
מין לא מוכר
מין לא מוכר
(צילום: מתוך יוטיוב)
ומגוף האדם ליערות הגשם בתאילנד, שם יוטיובר מצא לא פחות מזן חדש של טרנטולה שחי בתוך עץ במבוק. מדובר בזן שלא היה ידוע קודם לכן למדע.
יותר מכך, התגלית הזאת לא רק חשפה מין חדש, אלא סוג חדש של טרנטולה, שכן אף אחד מ-1,000 העכבישים במשפחה הזאת לא תועד מעולם חי בתוך במבוק.
היוטיובר, שיש לו כ-2.5 מיליון מנויים, מצא את העכביש ושלח תמונה שלו לחוקר בתחום. החוקר שלח את כל הצוות שלו לאזור כדי לוודא את הממצאים, ואז הם הכריזו – העכביש הזה לא מוכר לחוקרים.
העכביש הזה מעניין את החוקרים בגלל דבר נוסף – איברי המין הקטנים שלו.
וחדשות טובות וורדרדות לסיום: פלמינגו אחד בשם קורו קורו הוחזר לטבע בבוליביה במהלך סוף השבוע. זאת, לאחר שנקע את רגלו ועבר טיפול מסיבי בשל כך. הווטרינרים המסורים ניתחו אותו ודאגו לו במשך חודש, לפני ששוחרר בחזרה אל הלהקה שלו.
3 צפייה בגלריה
חוזר הביתה
חוזר הביתה
חוזר הביתה
(צילום: רויטרס)
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי