טלסקופ החלל גיימס ווב תיעד את השלב הנדיר של כוכב על סף מוות. התמונה המדהימה שצילם הטלסקופ המשוכלל פורסמה על ידי סוכנות החלל האמריקנית בכנס שנערך באוסטין שבטקסס. בתמונה נראה הכוכב WR 124 בפירוט חסר תקדים.
2 צפייה בגלריה
הכוכב שעומד למות, כפי שתיעד ג'יימס ווב
הכוכב שעומד למות, כפי שתיעד ג'יימס ווב
הכוכב שעומד למות, כפי שתיעד ג'יימס ווב
(צילום: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team)
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי זו הייתה אחת התצפיות הראשונות של ג'יימס ווב, ששוגר לחלל בסוף 2021. טלסקופ החלל, בעל הרזולוציה חסרת התקדים שלו, באמצעות גלי אינפרא-אדום, רואה את מה שהעיניים שלנו לא יכולות לראות. בתמונה הזו הוא תיעד גז ואבק, שהושלכו לחלל על ידי כוכב ענק וחם, הנמצא במרחק של כ-15 אלף שנות אור מכדור הארץ.
בנאס"א אמרו כי טלסקופ החלל הוותיק האבל תיעד את אותו כוכב לפני כמה עשורים, אבל בתמונות הישנות הוא נראה יותר כמו כדור אש, בלי הפרטים העדינים שתיעד הטלסקופ החדיש.
מדענים אמרו כי תהליך כזה מתרחש רק בכמה כוכבים, ובדרך כלל זהו השלב האחרון לפני שהם מתפוצצים והופך לסופרנובה. "מעולם לא ראינו את זה כך בעבר. זה ממש מרגש", אמרה מקארנה גרסיה מארין, מדענית בסוכנות החלל האירופית, ששותפה בפרוייקט טלסקופ החלל.
הכוכב שעומד למות נמצא בקבוצת הכוכבים קשת. שמו הרשמי של הכוכב הוא WR 124, והוא מסיבי פי 30 מהשמש שלנו. בנאס"א אמרו כי הוא כבר "השיל" חומר כדי לספק 10 שמשות, כמו זו שבמערכת השמש שלנו.
2 צפייה בגלריה
הכוכב, כפי שתועד על ידי טלסקופ החלל האבל
הכוכב, כפי שתועד על ידי טלסקופ החלל האבל
הכוכב, כפי שתועד על ידי טלסקופ החלל האבל
(צילום: טלסקופ החלל האבל)
בנאס"א הוסיפו כי מקורו של אבק קוסמי, שיכול לשרוד פיצוץ סופרנובה ולתרום ל"תקציב האבק" הכולל של היקום, מעניין מאוד אסטרונומים מסיבות רבות. אבק הוא חלק בלתי נפרד מפעילות היקום: הוא מחסה כוכבים, מתאסף יחד כדי לעזור ליצור כוכבי לכת, ומשמש כפלטפורמה למולקולות להיווצר ולהתקבץ יחד - כולל אבני הבניין של החיים על כדור הארץ. בסוכנות החלל האמריקנית הוסיפו כי למרות התפקידים החיוניים הרבים שמשחק האבק, עדיין יש יותר אבק ביקום ממה שתיאוריות היווצרות האבק הנוכחיות של אסטרונומים יכולות להסביר. כלומר, היקום פועל עם עודף תקציב אבק.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שתכננו וייצרו נמשכו כ-25 שנה ועלותו הסתכמה ביותר מ-10 מיליארד דולר, נחשב ליורשו של טלסקופ החלל האבל המזדקן. הטלסקופ החדש מאתר אורות מהכוכבים ומהגלקסיות הראשונים שנוצרו ביקום. הוא גם בוחן את האטמוספרה של כוכבי לכת במערכות שמש אחרות, על מנת אולי למצוא סימני חיים.


בחודש ינואר 2022 הגיע הטלסקופ למקום שבו הוא פועל – בנקודת לגראנז 2, הנמצאת במרחק של כ-1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ. לאחר שהטלסקופ הפעיל את המנוע שלו למשך חמש דקות, כדי לתקן את המסלול, הוא הגיע לנקודת L2, אחת מחמש נקודות לגראנז' (Lagrange points), שבהן הכבידה של שני גופים - במקרה זה כדור הארץ והשמש - מבטלת זו את זו. מחודש יולי אשתקד מספק הטלסקופ תמונות עוצרות נשימה, שהראשונה שבהן הוצגה על ידי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. התמונה שפורסמה הלילה צולמה, לפי סוכנות החלל האמריקנית, בחודש יוני - ופורסמה עתה לראשונה.