שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות תידחה בשבוע נוסף, ותיפתח ב-31 בדצמבר. כך הודיע היום (א') יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, נשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן, בישיבה שהתקיימה עם ראש אכ"א אלוף יניב עשור ושר החינוך יואב קיש. בטכניון תיפתח שנת הלימודים בשבוע שלאחר מכן, ב-7 בינואר.
לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, באיחור של כחודשיים וחצי בשל מלחמת חרבות ברזל ובשל גיוסם של רבבות סטודנטים למילואים, נערך מפגש היערכות, בהשתתפות ראש אגף כוח האדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, ראשי האוניברסיטאות והמכללות, נציגי משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות, התאחדות הסטודנטים הארצית ונציג עמותת המילואים.

במפגש עלו מגוון הפעולות שנעשו על מנת לסייע לסטודנטים שמשרתים במילואים, ביניהן פתיחת מוקד ייעודי לפניות, טיפול אישי בפניות מורכבות על ידי צוות ייעודי של קצין המילואים הראשי ופתיחה מאוחרת של שנת הלימודים במרבית המוסדות.
במסגרת המתווה נקבע כי המוסדות יפעלו על מנת ליצור מעטפת מגוונת לחיילי מילואים ובה תמיכה אישית על ידי חונכים, אפשרות למועדים מיוחדים לבחינות וביצוע התאמות ייעודיות. כל זאת לצד שימוש באפשרות לפטור או ציון עובר, אפשרות להכרה בנקודות זכות והקלות בתשלומי שכר לימוד ומעונות.
3 צפייה בגלריה
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים. האלוף עשור (שני מימין)
(צילום: דובר צה"ל)
האלוף עשור אמר: "רואים פה סדר גודל של חצי מיליון משרתים, רואים פה חברת מופת. אנחנו מחויבים לעשייה הזאת - נגדיל מלגות ונצמצם ימי מילואים כדי לאפשר למשק ולאקדמיה לנוע. שינינו חוק מילואים כדי לאפשר גמישות ביציאות הביתה ללא פגיעה בשכר, התכנסנו לייצר אפשרות למילואים לאורך כל השנה ושיפרנו את התנאים של משרת הסטודנטים ושכרם. מקור העוצמה של הצבא זה האנשים, הרוח והערכים שלהם. רק ביחד ננצח, בזכות גבורת האנשים והאור שהם מוסיפים".
3 צפייה בגלריה
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
האלוף עשור במפגש
(צילום: דובר צה"ל)
בהודעת ראשי ועד האוניברסיטאות (ור"ה), שפורסמה מוקדם יותר היום, נכתב: "אנו מבקשים לחזור שוב על מחויבותנו לכלל קהילת הסטודנטים, הסטודנטיות ואנשי ונשות הסגל המגויסים לעשות ככל יכולתנו כדי שאיש לא יישאר מאחור. אנו מאחלים לכולם שנה מוצלחת ככל הניתן, ונמשיך לפעול על מנת שהקמפוסים שלנו יהיו שקטים ובטוחים ויאפשרו לכולנו לעסוק בהוראה, למידה ומחקר לטובת הסטודנטים ומדינת ישראל".
יו"ר פורום מנכ"לי המכללות הציבוריות, ד"ר אתי גרונבלד, אמרה: "במכללות הציבוריות הפרוסות בכל רחבי המדינה לומדים כיום כמחצית מכלל הסטודנטים בישראל, לקראת פתיחת שנת הלימודים גיבשנו שורה של התאמות סיוע לימודי ומלגות לסטודנטים שגויסו למילואים ולסטודנטיות שבני זוגן גייסו - ברור לנו שככל המלחמה תתארך עלינו יהיה לגבש הקלות מותאמות - ובכוונתנו לעשות זאת בתיאום ובהסכמה עם נציגויות הסטודנטים במוסדות השונים".
3 צפייה בגלריה
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
מפגש היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים במוסדות האקדמאיים
משתתפי המפגש בתמונה משותפת
(צילום: דובר צה"ל)
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, הוסיף: "אנו ערים למורכבויות ולאתגרים ונפעל בתקופה הזו מול המוסדות, המועצה להשכלה גבוהה ומשרד החינוך כדי להעניק את הפתרונות המתאימים לציבור הסטודנטים משרתי מילואים, בני או בנות זוגם, כמו כן סטודנטים המשתייכים למשפחת השכול וסטודנטים נוספים אשר לא יכולים ללמוד כבשגרה".
פלהיימר הוסיף: "נדאג שכל אחד יקבל את זכויותיו האקדמיות באמצעות המתווים השונים שגובשו על מנת להעניק את מלוא התמיכה והליווי בפן האקדמי, הכלכלי והרגשי. נמשיך לעמוד בקשר עם כלל הגורמים הרלוונטיים לרבות עם מערכת הביטחון ונפעל לפתיחת שנת הלימודים בצורה חלקה ובאופן המיטבי ביותר".