הכחדה מכוונת: תוכנית להקמת שדה נפט בבוטסואנה ונמיביה שבדרום יבשת אפריקה מעמידה בסיכון רבבות פילים אפריקנים, שגם כך נתונים תחת איום חמור ומתמשך על חייהם. ארגונים למען בעלי חיים פתחו במחאה. לטענתם, הקמת שדה הנפט תפגע הן בחיות הבר שנמצאות באזור זה ובכלל בקהילות המקומיות.

למעשה, מדובר באיום האחרון לעת עתה על הפילים בבוטסואנה, לאחר מקרה ההרעלה בשנה החולפת, שהביא למותם של מאות מהם בדלתת האוקבנגו, לאחר ששתו ממקורות מים שבהם נמצאו חיידקים מסוג ציאנובקטריה (כחוליות), שנוצרו ככל הנראה כתוצאה של ההתחממות הגלובלית. "זה בלתי נתפס שהמרדף של חברת הנפט והדלק ReconAfrica אחר דלק מאובנים, הנכרים מהאדמה, נמשך", אומרת רוזמרי אלז, נשיאת ארגון Global March for Rhinos and Elephants, שפועל נגד הכחדת פילים וקרנפים. "פחות מ-450 אלף פילים חיים באפריקה ומיליונים כבר נכחדו. התוכניות המוטעות של החברה מעמידות כ-130 אלף מהם בסיכון ישיר".
למעשה, הסיפור מתחיל בכך שחברת הדלק והנפט הקנדית ReconAfrica שכרה שטח של יותר מ-34 אלף מ"ר באגן Kavango שבנמיביה, בטענה כי הכמות של הנפט שיימצא בו עשויה לנוע בין 60 מיליארד ל-120 מיליארד חביות, מה שיהפוך לשווי של מיליארדי דולרים ויעשיר את קופת הכלכלה האזורית. גם ממשלת נמיביה אמרה כי עד כה הוענקו רק רישיונות לחקר האזור, שאינן מאפשרות פעולות מעשיות בשטח. על פי הרשויות, אין מדובר בשטח מוגן או כזה שעלול להסב נזק סביבתי משמעותי, בייחוד לא לחיות הבר שחיות בו.
אך מדענים, אנשי איכות הסביבה וקהילות מקומיות טוענים מנגד כי הפרויקט עלול לסכן את מאגרי המים שבדלתת האוקובנגו, שמהווה אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. "כל מרכיב בתהליך זה - מכבישים חדשים ועד אתרי קידוח, בתי זיקוק וכלה בטרמינלים - יהרוס את המערכת האקולוגית ואת הקהילות המקומיות שתלויות בה לצורך חקלאות ודיג", מציין נניממו בייסי, מנהל הקרן Health of Mother Earth ויו"ר ארגון Oilwatch Africa, שפועל נגד הקמת תשתיות של דלק מאובנים (נפט, גז ופחם), המאיימים על הסביבה.
2 צפייה בגלריה
פילים בנמיביה
פילים בנמיביה
פילים בנמיביה
(צילום: Shutterstock)
מדבריו של בייסי ברור כי כל פרויקט שכזה, מפריע באופן ישיר לחיות הבר והקהילות המקומיות בכלל ולפילים בפרט, ואף מטיל עליהם איום ממשי של ציד. "זה נכון במיוחד כשיש בעדר פילים צעירים, מה שמוביל לריחוק מאזורי פעילות אנושית, בהם יש רעש או כל דבר אחר שמהווה בעיני הפילים סכנה. זה גם יכול להרחיק אותם מנתיבי הנדידה שלהם ולקרב אותם לכפרים ואזורים חקלאיים, מה שמוביל לא פעם לעימות ישיר בינם לבין בני האדם. זה מצב אירוני כי מאות פילים מתו בגלל הרעלה שמקורה ככל הנראה בהתחממות הגלובלית, ועכשיו במרחק של כמה ק"מ משם רוצים לקדוח ולחפש נפט ובכך לסכן שוב את חיי הפילים והסביבה בכלל", מוסיף בייסי.
ReconAfrica טוענת מצידה כי הפרויקט יספק מקומות עבודה ובעל יתרונות כספיים משמעותיים לאזור, זאת מבלי לפגוע בסביבה לדבריהם. "אנו מאמינים שניתן לפתח את תעשיית האנרגיה באזור בצורה אחראית מבחינה סביבתית, תוך מתן יתרונות כלכליים וחברתיים שנחוצים ביותר, כמו גם מימון השקעות בחיות בר ושימור אקולוגי”, ציין דובר הארגון, שמדגיש כי נעשה שימוש ב'אמצעים ידידותיים לסביבה' לטובת תוכנית הנפט, כך שלא תהיה פגיעה סביבתית כפי שרבים מתארים זאת, במטרה למנוע את אותן תוכניות. "אנו מחויבים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלות בשתי המדינות, כמו גם עם הרשויות האזוריות שלהן, ובפיקוח ישיר שלהן, כדי להבטיח שנמשיך לעמוד בחוקים ובתקנות הרלוונטיים בכל עת", הוסיפו מטעם ReconAfrica.
בחודש שעבר, סוכנות האנרגיה הבינלאומית אמרה כי ניצול ושיפור שדות נפט ודלק חדשים צריכים להיפסק בשנה זו כדי שהעולם יישאר בצד הטוב של הסקאלה בכל הקשור להתחממות הגלובלית ויעמוד ביעד של פליטה אפסיים של גז ונפט עד שנת 2050. מומחים טוענים כי הפקת מיליארדי חביות של דלק מאובנים, משמעותה סתירה מוחלטת של מה שנמסר מטעם ReconAfrica, מהסיבה הפשוטה שמדובר באסון אקולוגי בלבד.
2 צפייה בגלריה
נדידת פילים בדלתת האוקובנגו
נדידת פילים בדלתת האוקובנגו
נדידת פילים בדלתת האוקובנגו
(צילום: Shutterstock)
Fridays For Future-Windhoek, תנועה הפועלת במטרה למנוע את משבר האקלים העולמי, שבסיסה בווינדהוק (בירת נמיביה), כינתה את שדה נפט המתוכנן כ"פצצת פחמן", שעלולה לפתוח פתח לפרויקטים דומים נוספים באפריקה, אם היא תצא אל הפועל.
אינה-מריה שיקונגו, אחת מחברות הקבוצה, מציינת שהאזור כבר נפגע מבצורת וחום קיצוני וכי ישנן השלכות שחוזרות על עצמן בתדירות גבוהה כגון אבטלה ורעב של תושבי האזור. היא הזכירה כי שדה הנפט המתוכנן - כמו עבדות וקולוניאליזם - התבסס בעיקר על ניצול של אנשים מהחלק הדרומי של כדור הארץ בידי אלה המגיעים מהחלק הצפוני שלו, למען מטרותיהם. "היום אנחנו קוראים לזה קפיטליזם, אבל המערכת לא ממש השתנתה - זו מערכת שמבוססת על ניצול", טוענת שיקונגו וכמוה גם בייסי, שמזכיר כי הפקת נפט לא תספק שגשוג לאזרחי נמיביה וכי מה שחשוב זה להפסיק ולמנוע כמה שניתן התבססות על דלק מאובנים כדי להימנע מהתמוטטות עולמית בכל הקשור להתחממות הגלובלית. "חשוב להבין שאיננו יכולים להרשות לעצמנו לתת יד לשיטות ולמסלולים המשמשים את המערב. יש להבטיח מעבר מאנרגיה מזהמת והרסנית למתן סיוע כספי שמטרתו חוסן אקולוגי ומילוי חובתנו לעולם טוב ונקי יותר. חיפוש מקורות דלק מאובנים פירושו לחפש צרות עבור מדינותינו ועבור כדור הארץ".