ועידת האקלים בשארם א-שייח הייתה צפויה להסתיים היום (ו'), אך ככל הנראה היא תוארך בשל אי הסכמות בין המדינות. בין היתר לא הושגה הסכמה בעניין פיצוי מדינות עניות, שנפגעות משינויי האקלים, שנגרמים בין היתר מפליטת גזי חממה של מדינות מתועשות כמו ארצות הברית וסין.
2 צפייה בגלריה
אחת מההפגנות המעטות בוועידת האקלים בשארם א-שייח
אחת מההפגנות המעטות בוועידת האקלים בשארם א-שייח
מדינות אפריקה גם דורשות סיוע.אחת מההפגנות המעטות בוועידת האקלים בשארם א-שייח
(צילום: AP)
הוועידה נפתחה ביום ראשון בשבוע שעבר ואליה הגיעו מנהיגים רבים מרחבי העולם, כמו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ונשיא המדינה יצחק הרצוג. בנאומים אמרו המנהיגים כמה חשוב לצמצם את פליטת גזי החממה, כדי שלא נגיע לרמת המסוכנת של התחממות של מעל 1.5 מעלות, לעומת המצב שלפני המהפכה התעשייתית. אבל למרות כל ההצהרות הירוקות של המנהיגים, נציגי המדינות לא הגיעו להסכמה.
במקביל, שוקלות מדינות שייפגעו יותר ממשבר האקלים לחייב מדינות מזהמות לפעול. עשרות מדינות, בראשות מדינת האיים ונואטו שבדרום מערב האוקיינוס השקט, הצהירו שהן יבקשו חוות דעת מייעצת מבית הדין הבינלאומי לגבי המחויבויות המשפטיות של מדינות להגן על בני אדם הסובלים מהשפעות שינויי האקלים. מדינות פגיעות ומדינות אחרות, כולל ניו זילנד וברית מדינות האיים הקטנים, תמכו במהלך.
"ברית מדינות האיים הקטנות ירוויח מאוד מיוזמה זו... הרגע לקבל חוות דעת משפטית מייעצת - הוא עכשיו", אמר שר הסביבה של אנטיגואה וברבודה (איים מדינת איים במזרח הים הקריבי), מולווין ג'וזף, שדיבר בשם מדינות האיים הקטנים. שר הסביבה והאקלים של ונואטו, ראלף רגנבו, בירך על הקואליציה ההולכת וגדלה של מדינות שתומכות במהלך.

לגבי שיחות האקלים של האו"ם בשארם א-שייח, אמר רגנבו שיש תקווה מחודשת בעקבות הצעה של האיחוד האירופי להקמת "קרן אובדן ונזקים", שתסייע למדינות עניות להתמודד עם אסונות אקלימיים. "הנסיבות השתנו בן לילה ואנחנו מקווים לעסקה היום", אמר השר מוונואטו. "אנחנו מרוצים מההתקדמות שנעשתה עד כה".
שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, אמרה הבוקר כי הצעת האיחוד האירופי - שהוצגה ביום חמישי בשעת ערב מאוחרת - לגבי הקמת קרן למדינות פגיעות הסובלות מהשפעות שינויי האקלים היא "צעד גדול". השרה נשאלה האם סין תשתתף בקרן כזו. ברבוק השיבה: "אנחנו בדיונים מסיביים עבור זה".
2 צפייה בגלריה
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
(צילום: AP)
ברבוק אמרה כי "מדינות מתועשות נושאות באחריות לעבר" והעושר שלהן נבנה משימוש באנרגיית מאובנים. היא הוסיפה כי "עכשיו אנחנו רוצים לקחת את האחריות שלנו לעתיד ביחד ובגלל זה אנחנו שואפים כל כך שמדינות כמו סין, אבל גם פולטים גדולים אחרים, ישתתפו בעתיד בתמיכה בחלשים בעולם". לגבי הסכם קרוב, אמרה שרת החוץ של גרמניה: "ארזתי את המזוודה לכל סוף השבוע".
ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, פרנס טימרמנס, אמר כי הצעה שהציג האיחוד בנושא מימון לאובדן ונזק היא "הצעה סופית", השואפת "למצוא פשרה" בין מדינות. טימרמנס אמר שהוא "מעודד" מהתגובה המיידית להצעה ושבמהלך היום ידונו בה. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיכשל", הוא אמר. "עכשיו, אם הצעדים שלנו קדימה לא יהיו הדדיים, אז ברור שיהיה כישלון. אבל אני מקווה שנוכל להימנע מזה".