נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פגיעה חזיתית בירח. אסטרונום יפני תיעד רגע מיוחד בעדשת המצלמה שלו, מצלמה מיוחדת שמוגדרת לניטור הירח. בסרטון ניתן לראות כיצד מטאוריט פוגע בירח ומתנפץ. הדבר יצר הבזק קצר, אך משמעותי, שתועד מכדור הארץ.
מטאוריטים נעים בממוצע בסביבות ה-50 אלף קמ"ש. כתוצאה מהפגיעות הרבות של מטאוריטים ואסטרואידים בירח נוצרו עליו מכתשים רבים. תוצרים של פגיעות של סלעי חלל גדולים מספיק, ניתן לראות גם ללא מצלמה מיוחדת או טלסקופ.
3 צפייה בגלריה
הפגיעה על הירח בצד שמאל למטה (בעיגול אדום)
הפגיעה על הירח בצד שמאל למטה (בעיגול אדום)
הפגיעה על הירח בצד שמאל למטה (בעיגול אדום)
(צילום: Hiratsuka City Museum)
ומה לגבי הפגיעה האחרונה? הקוטר של המכתש החדש עשוי להיות בסביבות 12 מטרים, ובכלל – לא מדובר רק בעובדה משעשעת או סרטון מגניב, תיעודים מסוג זה עשויים לסייע למדענים ללמוד את פני הירח וההשפעות עליו. במיוחד הדבר עשוי לעזור למדינות כמו ארצות הברית, שמתכננת לשלוח אסטרונאוטים לירח בעוד כמה שנים.
ואנחנו נשארים בחלל, אבל מתרחקים לכוכב הלכת נוגה. נוגה הוא השני במרחקו מהשמש, ולפי מידת הקרבה, אתם כבר מבינים שחם שם מאוד - מדובר על בין 450 ל-500 מעלות, דבר שכמובן לא מאפשר חיים.
אבל מחקר חדש מצא כי בעבר הרחוק מאוד, ייתכן מאוד שעל נוגה היו מים זורמים, ואפילו אוקיינוסים. לנוגה קווי דמיון בולטים עם כדור הארץ - מה שמעלה את השאלה - האם אי פעם הוא היה ראוי למגורים?
3 צפייה בגלריה
כך נראה נוגה פעם?
כך נראה נוגה פעם?
כך נראה נוגה פעם?
(הדמיה: נאס"א)
במחקר נמצא שאם לנוגה אי פעם היו תנאים כאלה, עם מים נוזליים, זה היה לפני זמן רב מאוד, ונמשך זמן קצר לפני שכוכב הלכת הפך לעולם לוהט. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו בדקו את ההיסטוריה של האטמוספרה של כוכב הלכת כדי לעקוב אחר איבוד החמצן, כך הם גילו שאם לכוכב היו מים, הם לא היו עמוקים, וגם, הם היו שם לפני למעלה מ-3 מיליארד שנים – כשהשמש הייתה פחות חזקה, ונוגה הייתה אז קצת יותר "ממוזגת".
ולסיום, הכירו את ווטומי, פילה עם שלוש רגליים שהפכה לכוכבת. בתיעוד שחשפו יוצרי תוכן עבור שמורת טבע בדרום אפריקה, תועדה ווטומי כחלק מעדר פילים שנראה באזור.
3 צפייה בגלריה
הפילה החמודה
הפילה החמודה
הפילה החמודה
(הדמיה: Dylan Pons courtesy of LatestSightings.com)
בהתחלה חשבו הפקחים שהפילה במצוקה, אך אט-אט נדהמו לגלות שהיא למדה בכוחות עצמה להשתלב בעדר ולמקסם את סיכוייה לשרוד. ההסתגלות שלה מרשימה, ומסמלת את החוסן יוצא הדופן שלה, למרות התנאים הקשים. ווטומי מוקפת פילים אחרים, שמפגינים מולה איכפתיות ותחושת שייכות וקהילה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי