אין טיימינג יותר טוב מזה להשיק תערוכה בנושא משבר האקלים, או למעשה יותר גרוע מזה, אבל זו המציאות וצריך להביט לה בעיינים. והנה השבוע, אחרי גל החום והשריפות בקנדה וארה"ב והשיטפונות בגרמניה, בבלגיה וגם בסין, נפתחה תערוכה שכזו במוזאון הטבע על שם שטיינהרדט בתל אביב: "זה מתחמם-האקלים, המשבר ואנחנו". ואפרופו טיימינג, האמת שבמצב הנוכחי הוא ממש עכשיו, כי אם לא נפעל ומיד המצב רק יהיה יותר ויותר גרוע.
2 צפייה בגלריה
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע בת"א
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע בת"א
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע בת"א
(קרדיט: דור קדמי)
משבר האקלים מתבטא באירועי מזג אוויר קיצוניים, אבל גם בשינויים בחיי היום יום. לדוגמה, עליית הטמפרטורה על פני כדור הארץ-ביבשה ובים, המסת קרחונים, הידלדלות המגוון הביולוגי בטבע ועוד. הסיבה לכל אלה היא אנחנו, שממשיכים לחיות כאילו אין מחר, ופולטים גזי חממה בצורה מואצת, גזים שכולאים את החום קרוב לפני כדור הארץ. אבל כשם שאנחנו המקור למשבר בידנו גם הפתרון.
את הסיור בתערוכה, שממחישה את המורכבות של המשבר ואת האחריות שלנו למשבר, כמו גם חלק מהפתרונות, כדאי שתעשו יחד עם הילדים או הנכדים. ולא רק כדי שהם ילמדו ויחכימו, ואפילו לא רק כדי לחנך אותם לשנות הרגלים ולפעול אחרת כשיהיו הורים או נבחרי ציבור, כי אין זמן. אתם צריכים לקחת אותם כדי שאתם תבינו שצריך לפעול ועכשיו, למענם, שזה כמו תוכנית חיסכון, וכרגע אנחנו משאירים להם חוב ענק שכנראה לא יוכלו להתמודד איתו. ואם בחינוך עסקינן, אז חינוך במובן הרחב של המילה מתחיל בחניכה, בדוגמה אישית, ולא מסתכם רק בהשכלה, לכן תתחילו אתם.
יש בתערוכה מייצבים שונים ומעניינים, שמציגים את הגורמים למשבר וגם את הפתרונות, ואפילו מחשבון פחמן שיכול לחשב את טביעת הרגל הפחמנית שלכם, כלומר את סך פליטות גזי החממה כתוצאה מאורח החיים שלכם: מצריכה וזריקה של מזון, ביגוד וכל מוצר אחר, עבור בשימוש בתחבורה ועד לצריכת חשמל.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עדי וולפסון
פרופ' עדי וולפסון
פרופ' עדי וולפסון
(צילום: דוד גרינשפן)
משבר האקלים הוא האתגר הגדול ביותר של האנושות כיום, ואם אנחנו לא נדאג לילדנו, לא בטוח שהם יצליחו להתמודד עם החוב שנשאיר להם. הסיור בתערוכה צריך לעצבן אתכם, לגרום לכם לחשוב אחרת, להניע אתכם לפעול ולשנות הרגלים, והילדים צריכים להיות שם כדי להזכיר לכם בכל רגע מה שאתם חייבים לעשות, ואפילו לחנך אתכם מחדש.
גילוי נאות: פרופ' עדי וולפסון היה אחד מהיועצים (בהתנדבות) לתערוכה.
פרופ' עדי וולפסון הוא חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים - אדם, חברה וסביבה: לקחי העבר ואחריות לעתיד" (פרדס, 2016).