התחממות הגלובלית הובילה לשינויים קיצונים במזג האוויר ולמחסור חמור במים במקומות רבים, דבר שמחייב מציאה של פתרונות לא שגרתיים על מנת להבטיח אספקת מזון סדירה לבני אדם ולבעלי חיים. פתרון אפשרי הוא לסייע לאותם צמחים לעמוד מול הבצורת בצורה מלאכותית ולעתים גם באופן לא שגרתי.
פרופ' חנוך זוסנק מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, בשיתוף עם פרופ' רינה גורוביץ וחוקרים מאוניברסיטת אל-בלקא שבירדן, מצאו שהווירוס TYLCV שהתגלה בישראל כבר בשנות ה-90' של המאה הקודמת, מגביר את העמידות של עגבניות ליובש בתקופת בצורת ומניב פירות, בזמן שצמחים שלא הודבקו בווירוס נבלו, כל זאת ללא פגיעה באיכות הפרי.
1 צפייה בגלריה
ההבדלים בין צמחים שהודבקו בווירוס לאלה שלא
ההבדלים בין צמחים שהודבקו בווירוס לאלה שלא
ההבדלים בין צמחים שהודבקו בווירוס לאלה שלא
(צילום: מתוך המחקר)
החוקרים הסבירו כי וירוס ה-TYLCV התגלה ובודד לראשונה על ידי פרופ' זוסנק ומאז נעשה בו שימוש למטרות מחקריות שונות. הווירוס, שמועבר בטבע על ידי חרק בשם כנימת עש הטבק, גורם למחלה המובילה לעצירת התפתחות של צמחי העגבנייה וכתוצאה מכך לאובדן כמעט מוחלט של היבול. מאז, חוקרים רבים מנסים לטפח זן של עגבניות שעמיד לווירוס ולמרות ההדבקה שומר על יבול משמעותי. כעת, גילו החוקרים כי הווירוס גורם להפעלת מערכת אנטי-ויראלית כללית בצמח המודבק, היכולה להקנות לצמחים שעמידים לווירוס סבילות כנגד חום ויובש, לעומת צמחים שלא נדבקו בו.
פרופ' זוסנק הסביר: "למרות שאנחנו בעיקר מכירים וירוסים הפוגעים בנו, מסתבר כי חלקם דווקא טובים ומועילים, גם לבני האדם וגם לצמחים. הדבקה מראש של שתילי עגבניות מזן מסחרי בווירוס, גורמת להם לייצר חומרים כמו חלבונים, סוכרים וחומצות אמינו שמסייעים לצמח אל מול מחסור במים". לדעת החוקרים, הןוירוס עשוי להיות יעיל גם על צמחי מאכל אחרים, כמו מלפפון ופלפל. כעת נבדקות האפשרות היישומיות של המחקר אל מול חברות מסחריות שונות.
במחקר השתתפו גם פרופ' רינה גורוביץ והדוקטורנט משה שטיינברג מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית ופרופ' גאנדי אנפוקה מאוניברסיטת אל-בלקא שבירדן. המחקר מומן על ידי הקרן לשיתוף פעולה אזורי MERC של ה-USAID.

המאמר המדעי: https://bsppjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/mpp.13172