בשיתוף רשות הטבע והגנים

אמצע השבוע למרגלות הכרמל. ליד כל כלב שיושב דרוך למשימה, עומד המוביל שלו - ושניהם מחכים לקריאה. "אנחנו מבצעים עכשיו אימון הדמיית אירוע מבצעי ואני מבקש להקפיד לא לעבור את הכלב. הכלב מוביל – הנוהג אחריו. בטיחות לפני הכל, ויאללה – לצאת לדרך", מתדרך את הצוות רם פרוביזור, הכלבן הראשי ומוציא לדרך את התרגיל של יחידת הכלבנים המיוחדת של רשות הטבע והגנים.
הנשר, מלך העופות, הולך ונעלם משמי ישראל כשאחת הסכנות המרכזיות היא הרעלות. חקלאים ומגדלי בקר, שמחפשים פתרונות נגד טורפים כמו תנים ושועלים שפוגעים בעדריהם, מניחים שלא כחוק פיתיונות מורעלים כדי לפגוע בטורפים - אך גם הנשרים מגיעים אל הרעל.
"כשמשתמשים בחומרי הדברה כדי להרעיל בעלי חיים נוצרת שרשרת הרעלה", מסביר רועי רבין, פקח אזור אלוני יצחק ברשות הטבע והגנים שמשתתף בתרגיל. "הטורפים אוכלים את הפגרים המורעלים, מגיעים נשרים וטורפים אחרים ומתים גם הם".

6 צפייה בגלריה
כלב מחפש רעל בפגר בשטח
כלב מחפש רעל בפגר בשטח
"כלב הרחה מסמן - ומתרחק מהמטרה"
(חגי דקל ואוראל לוי)

6 צפייה בגלריה
הרעלת נשרים 2018 בגולן
הרעלת נשרים 2018 בגולן
"הנשרים אוכלים את הפגרים המורעלים ומתים גם הם"
(אוריה ואזנה)

כך בשני העשורים האחרונים אוכלוסיית הנשרים הצטמצמה בכ-50%, והפגיעה במערכת האקולוגית היא דרמטית – הנשרים הם "עובדי הניקיון" של הטבע והיעלמותם משמעותה סכנה להתפשטות מגפות.
כדי להילחם בתופעה החליטו ברשות הטבע והגנים לפני כעשור להקים יחידה מיוחדת שתפקידה למנוע הרעלות בזמן – ולהציל את הנשרים. היחידה מורכבת מכלבי הרחה ומובילים שעברו הכשרה אינטנסיבית וספציפית למשימות כמו איתור רעלים, התמודדות עם ציד וחיפוש אמצעי לחימה, כאשר נכון להיום הם פועלים בעיקר באזור הצפון.

6 צפייה בגלריה
כלבן וכלב ביחידת הכלבנים של רשות הטבע והגנים
כלבן וכלב ביחידת הכלבנים של רשות הטבע והגנים
"עבודה מסוכנת גם לכלב וגם לכלבן"
(חגי דקל ואוראל לוי)

"צריך להבין, עבודה עם רעלים זאת עבודה מאוד מסוכנת. גם לכלב וגם לכלבן", מבהיר מייסד היחידה אילן יגר. לכן, הכלבנים עוברים הכשרה ארוכה ומורכבת והכלבים מצידם, מאומנים באילוף ספציפי למשימות המאתגרות. "בשונה מאילוף לכל ריח אחר, כאן הכלב מגיע, מסמן ואז מתרחק מהמטרה. זה ההפך מכלב אחר שמאומן להתקרב למטרה. זאת על מנת להגן על עצמו ולהגן על הכלבן".
קיבלתם קריאה. מה אתם עושים בפועל?
"תחילה אנחנו מבינים איזה כלבן נמצא באזור. מגיעים לאירוע, רואים את סיפור המקרה, רואים רמז אם מדובר בחיה פגועה, פיתיון, או אדם שסיפר שהכלב שלו נפגע", מסביר הכלבן הראשי של רשות הטבע והגנים על התהליך.
"אנחנו מתייחסים לזירה כזירת פשע לכל דבר. הפקחים שלנו עברו הכשרה של מז"פ. הם אוספים את הממצאים, הכל נשלח למעבדה ושם מאשרים לנו את הממצאים שהכלב מצא. משם זה עובר לפעולות אכיפה וחקירה מול העבריינים", הוא מוסיף.
6 צפייה בגלריה
כלב ביחידת הכלבנים מאתר פגר מורעל
כלב ביחידת הכלבנים מאתר פגר מורעל
כלב ביחידת הכלבנים מאתר פגר מורעל
(רם פרוביזור, רשות הטבע והגנים)

"הפקח ביחד עם הכלבה איתרו עשרות פתיונות בעשב"

יגר נזכר באחד האירועים שסימנו בשבילו עד כמה משמעותית פעילותה של היחידה: "לפני שנה וחצי באירוע הרעלה מצאו גופות של כלבים באזור עוספיה, שזה בערך 2-3 קילומטרים מקינון הנשרים הגדול ביותר שיש כיום בישראל – בחי בר בכרמל. הפקחים יצאו לשטח, התחילו בסריקה וחיפשו את מקור ההרעלה. הם לא איתרו שום דבר".
"אבל, כשהגיע הפקח יחד עם הכלבה היא איתרה עשרות פיתיונות שהיו בתוך העשב הגבוה ואף אחד לא ראה אותם. זה ההבדל הגדול בין כוח אדם לבין כלבים שהם באים ושעושים את העבודה בשתי דקות".

6 צפייה בגלריה
צוות יחידת הכלבנים יוצא למשימה
צוות יחידת הכלבנים יוצא למשימה
צוות יחידת הכלבנים יוצא למשימה
(חגי דקל ואוראל לוי)

6 צפייה בגלריה
נשר שהורעל חוזר לטבע אחרי טיפול ושיקום
נשר שהורעל חוזר לטבע אחרי טיפול ושיקום
עיזרו להציל את הנשרים מסכנת הכחדה
(יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
נכון להיום יחידת הכלבנים המיוחדת פועלת במתכונת קטנה ומצומצמת. "אנחנו רוצים להעביר את זה לכל הארץ. יש עוד הרעלות – גם במחוז מרכז, גם ביהודה ושומרון ויש גם במחוז דרום", מדגיש מקים היחידה ומוסיף: "ברגע שיהיו לנו עוד 3-4 כלבנים כאלה במשרה מלאה – אנחנו נהיה בדרך הנכונה. כל מה שאנחנו צריכים זה תקציב".
אחד המסרים שאנחנו מקבלים מאנשי רשות הטבע והגנים ביום הפעילות הזה הוא שגם לנו יכול להיות תפקיד בפעילותה של היחידה. "ברגע שרואים חיות פצועות או חיות מתות להרים טלפון 3639* וליצור איתנו קשר", מבקש רועי רבין, "אנחנו נגיע לכל מקום. נעשה את הבדיקות, את הסריקות ונוכל למצוא את הפגרים האלו, את אירועי ההרעלה כשהם קטנים ועוד לא הגיעו לממדים הגדולים שהם יכולים להגיע אליהם".