לישראלים לא אכפת מהסביבה? סוגיות סביבתיות לא משחקות תפקיד בבחירות הנוכחיות? לישראלים דווקא אכפת - לו רק הפוליטיקאים היו יודעים עד כמה. לקראת הבחירות שייערכו ב-1 בנובמבר, חוקרי האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה בשיתוף עם מכון הייעוץ והמחקר סאפיו, ערכו סקר עמדות סביבתיות בציבור. ממצאי הסקר מלמדים כי סוגיות ליבה סביבתיות חשובות מאוד לציבור הישראלי. לפי הסקר, אימוץ של התחייבויות סביבתיות על ידי מפלגות יסייע להן בגיוס מצביעים מתנדנדים ובמקרים מסוימים אף יוביל מצביעים פוטנציאלים לזנוח מפלגה אחת לטובת מפלגה אחרת (בתוך אותו גוש פוליטי).קיים קונצנזוס בנושא סביבה ואקלים, כשנושאים אלו חשובים למצביעים משני הגושים, אם כי בגוש השמאל ניכר נושאים סביבתיים חשובים מעט יותר. רוב מוחלט מהעונים על הסקר ציינו כי לפחות נושא סביבתי אחד חשוב להם. הטיפול הממשלתי באתגרי סביבה ואקלים תפס ככושל והתחייבויות סביבתיות של מפלגות יכולות להביא לשינוי בהצבעה בתוך כלאחד מהגושים.
3 צפייה בגלריה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
בעד אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)
"בניגוד למה שחושבים לציבור בישראל איכפת מסוגיות סביבה", אומר ד"ר אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה. "אחת הבעיות בשיח הכללי הוא שאומרים סביבה סביבה, ובתוך זה יש הרבה מאוד נושאים. לכל אחד יש נושא סביבתי שחשוב לו. הרוב המוחלט של האנשים דירגו נושא סביבתי אחד לפחות כמשהו שמאוד חשוב להם. מעבר לזה, העובדה שבבחירות הנוכחיות אנחנו נמצאים במצב מיוחד, בו כל כך הרבה אנשים לא החליטו, ואנשים אומרים שמפלגה שתאמץ מצע עם התחייבויות בנוגע לתחבורה ציבורית, אנרגיות מתחדשות במרחב הבנוי, שיש סיכוי שיעברו אליה. זה מצב מיוחד. אנחנו בישורת האחרונה, וחברים-אתם במאני טיים. ואנשים אומרים שהם יזוזו בין גנץ ללפיד ובימין יזוזו אף הם. אנחנו רואים שהנושא שהכי מטריד את הישראלים, יותר מכל דבר אחר, לאנשים איכפת שהם לא יכולים להגיע לעבודה כי התשתיות והגודש בכבישים הורגים אותם. אכפת להם שאין פיתרונות ראויים בנוגע לזיהום אוויר. החיים עצמם, כפי שמישהו אמר פעם".
הסקר נערך כדי להעלות את המודעות הציבורית והמפלגתית לנושאי איכות הסביבה לצורך הכללתם במצע המפלגות, בשיח התקשורתי ובהמשך לחלק מפעילות הממשלה הנבחרת. בסקר נלקח מדגם של 502 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, 402 מהאוכלוסיה היהודית ו-100 מהאוכלוסיה הערבית.
מהסקר עולה כי יש פתיחות רבה בציבור לשינוי הרגלים בעקבות פעילות ממשלתית בתחומי איכות הסביבה. 80% ציינו שישתמשו יותר בתחבורה ציבורית אם יחול שיפור בזמינותה ונגישותה, וללא הבדל בין הציבור היהודי לערבי. בנוסף, כ-85% הביעו נכונות לרכוש רכב חשמלי אם יעלה כמו רכב בנזין, ואף יותר בציבור היהודי בהשוואה לערבי. כמו כן, 90% פתוחים להתקין פאנלים סולאריים בעלות מופחתת, וכן יותר בציבור היהודי.
3 צפייה בגלריה
 בעד מעבר לכלי רכב חשמליים
 בעד מעבר לכלי רכב חשמליים
בעד מעבר לכלי רכב חשמליים
(צילום: shutterstock)
באופן כללי, קיים קונצנזוס בנושא סביבה ואקלים, כשנושאים אלו חשובים למצביעים משני הגושים, אך נתפסים כלא מטופלים מספיק טוב ויכולים להביא לשינוי בהצבעה בתוך כל אחד מהגושים. 80% מעוניינים שהמפלגות יכללו נושאים אלו במצעיהן ויתחייבו לפעול לקידומם (ללא הבדל בין הציבור היהודי לערבי). בנוסף, מעל 80% מרגישים שאין טיפול מספק לטובת קידום נושאים סביבתיים, כשכמעט כולם ציינו נושא אחד לפחות שיש בו חוסר בטיפול.
מהסקר עולה כי צמצום תשלום החשמל החודשי על ידי עידוד התקנה של פאנלים סולאריים במשקי הבית הוא נושא שמומלץ למפלגות להתחייב ולפעול לקידומו, בעיקר בקרב הציבור הערבי והן בגוש השינוי והן בגוש נתניהו. כ-60% ציינו שהוא חשוב, ומעל עשירית שהוא החשוב ביותר. חשיבות רבה לציבור הערבי, כשחמישית סוברים שהוא הכי חשוב. כ-70% חשים כי הממשלה לא פועלת לקידום נושא זה, כשהציבור היהודי סבור יותר מהערבי שהנושא לא מקבל טיפול ממשלתי מספק. ללא הבדל בין הגושים. קיימת נכונות של כ-90% להתקנת פאנלים סולאריים על גגות הבתים אם הממשלה והרשויות יעודדו זאת, ואף יותר בקרב הציבור היהודי.
נושא נוסף למיקוד הוא שיפור בריאות הציבור ומניעת זיהומים על ידי הגברת הפיקוח והאכיפה על מפעלים מזהמים. מעל ל-60% רואים בו כנושא חשוב, וכ-15% סוברים שהוא החשוב ביותר. ללא הבדל בין הציבור היהודי לערבי. מעל מחצית מרגישים שהממשלה אינה מטפלת בו כראוי. הציבור היהודי (58%) ציינו זאת אף יותר. כחמישית ציינו שנושא זה עשוי להוביל לשינוי בהצבעתם, ללא הבדל בין הציבור היהודי לערבי. תומכי גוש השינוי ציינו זאת יותר מתומכי גוש נתניהו.
מבין הנושאים הסביבתיים שנבחנו, מומלץ למפלגות השונות להתחייב לפעול בעיקר בנושא של צמצום פקקי תנועה וזיהום אוויר באמצעות השקעה בתחבורה ציבורית איכותית, ובייחוד לציבור היהודי ולמפלגות בגוש השינוי. הציבור היהודי רואה בנושא כחשוב יותר מאשר הציבור הערבי. התומכים בגוש השינוי רואים חשיבות רבה יותר לנושא, ומפלגה שתתחייב לפעול בנושא תגדיל יותר את סיכויי ההצבעה אליה בקרבם. כ-80% מוכנים להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית אם תהיה נגישה וזמינה יותר, ללא הבדל בין הציבור היהודי לערבי.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה.
ד"ר אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה.
ד"ר אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה
(צילום: יעל צור)
אז מדוע השיח הסביבתי פשוט לא נוכח? "כי השיח הוא ביבי לא ביבי", מסביר ד"ר שרון. "האגודה הישראלית לאקולוגיה היא ארגון מדעי. אמרנו לעצמנו שפוליטיקאים עושים מה שהציבור רוצה. אבל אם הם לא יודעים שהציבור רוצה למה שידברו על זה? והסקר הזה מראה שהציבור רוצה. חשוב לו שמפלגות יאמצו מצע סביבתי. חבל שזה קורה כל כך מאוחר. זה סוג של ביצה ותרנגולת. אבל אני מקווה שנצליח לעורר את השיח בנושאים הסביבתיים האלה".