איך נראו החיות הראשונות? אולי סוף סוף תהיה לשאלה הזאת תשובה. מדענים מצאו לאחרונה, במחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature, תשובה לתעלומה - איך נראה בעל החיים הראשון בכדור הארץ?
ספוגי ים הם מזמן המועמדים המובילים ביותר לתואר "הראשונים", בשל הפשטות האנטומית שלהם (אין להם איברים פנימיים). כעת, נתונים חדשים מצביעים דווקא על מסרקנים - מערכה שבה כלולים בעלי חיים ימיים דמויי מדוזה, ככאלה שיכולים לקטוף את התואר. "האב הקדמון המשותף האחרון של כל החיות חי כנראה לפני כ-650 מיליון שנים, כך שקשה לדעת איך הם היו, אבל השוואות לימינו יכולות ללמד אותנו הרבה על אבותינו", הסבירו חוקרים מאוניברסיטת ברקלי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Darrin Schultz/Monterey Bay Aquarium Research Institute)
על מנת לנסות ולשער מהי החיה הראשונה, החוקרים השוו רצפי גנים, וראו דפוסים שהצביעו בבירור על סדר אירועים אבולוציוני בין האורגניזמים. ספוגים וחיות מודרניות חולקים את אותן תכונות מסוג של נדיר של סידור מחדש של כרומוזומים, מה שלא היה קיים אצל המדוזות. מה שהביא את החוקרים לחשוב שהאחרונות התפתחו קודם לספוגי הים, שהעבירו מהם והלאה את סידור הכרומוזומים שאנו מכירים היום.
ועכשיו, לאורח שהגיע הישר מהשמיים למדינת ג'ורג'יה בארה"ב. עכביש ג'ורו הוא מין פולש ולא מזיק שהגיע על גבי ספינת מסע לפני כמה שנים, והתקדם לכיוון אמריקה באוויר באמצעות הקורים שלו, שמשמשים לו כמו מצנח רחיפה.
הוא גדול וצבעוני, אבל חדשות טובות עולות ממחקר חדש – על אף הגודל שלו, הוא לא אגרסיבי, ולמעשה הוא העכביש "הביישן ביותר שתועד אי פעם". כלומר, הוא לא חייב את הצלחתו בשטח לתוקפנות שלו מול מינים אחרים. צבעו צהוב, כחול ושחור, והקורים שהוא טווה עשויים להגיע עד לאורך של שני מטרים.
3 צפייה בגלריה
 העכביש הביישן
 העכביש הביישן
העכביש הביישן
(צילום: Jeremy Howell)
"רוב האנשים חושבים שפולשני ואגרסיבי הן מילים נרדפות, אבל לא כך", טוענים החוקרים. כדי לבחון זאת, הם השוו את זמן התגובה של ג'ורו להבדיל מעכבישים אחרים, במצב שבו הם חשים "סכנה". זמן התגובה הוא אומדן טוב לכמה העכביש מרגיש מאוים. עכבישים שנשארים בשקט זמן רב יותר נחשבים לביישנים, לא נועזים ופחדנים. לג'ורו היה את זמן התגובה הארוך ביותר - כשעה. "הם כל כך טובים בלחיות עם בני אדם, שהם כנראה לא ייעלמו בקרוב".
ולסיום, בואו נצא למסע מסביב לעולם. הכירו את רנדי ווילימאס, שאמנם גר בסן דייגו שבקליפורניה, אבל בשנים האחרונות, היה בכל מקום אחר בעולם חוץ מסן דייגו.
3 צפייה בגלריה
רנדי בביקור בגולן הסורי
רנדי בביקור בגולן הסורי
רנדי בביקור בגולן הסורי
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
הוא ביקר בכל 193 מדינות העולם והשלים את היעד בשבוע שעבר כשנחת בטורקמניסטן, מדינה שהייתה סגורה למבקרים בארבע השנים האחרונות. בכך, הוא שם עליה את הסיכה במפה והשלים את הפרויקט שהתחיל עשור קודם לכן.
ומה קורה כשנגמרות כל המדינות על פני כדור הארץ? רנדי רכש 44 דונם ליד ימת סלטון בדרום קליפורניה והכריז: "זו המדינה שלי".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי