היא יפה במיוחד, היא נדירה מאוד - והיא הדוגמה המושלמת לדו-צורתיות זוויגית: החודש זוהה באוסטרליה תמנון השמיכה המהמם, מהמראות הנדירים ביותר בעולם הימי. הביולוגית הימית ג'סינטה שקלטון זיהתה את התמנון ליד חוף ליידי אליוט בשונית המחסום הגדולה שבקווינסלנד, אוסטרליה. למעשה, היא זיהתה תמנונה - הגדולה פי 83 מהזכר. צפו בתיעוד של התמנונה היפהפייה.
"כשראיתי זאת לראשונה, חשבתי שזה דג צעיר עם סנפירים ארוכים", סיפרה שקלטון על הרגע שבו זיהתה את הרכיכה הימית הצבעונית במיוחד. "אבל כשהתקרבתי הבנתי שזו נקבת תמנון השמיכה. התרגשתי, חשתי שמחה עצומה וצעקתי דרך השנורקל שלי – זה תמנון שמיכה! הייתה כל כך נלהבת עד שהיה לי קשה לעצור את הנשימה כדי לצלול ולצלם את הסרטון".
2 צפייה בגלריה
תמנון שמיכה תועד בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה
תמנון שמיכה תועד בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה
נקבת תמנון השמיכה. יכולה להשיל את ה"שמיכה"
(צילום: ג'סינטה שקלטון)
2 צפייה בגלריה
תמנון שמיכה תועד בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה
תמנון שמיכה תועד בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה
הנקבה מגיעה ל-2 מטר, הזכר - ל-2.4 ס"מ
(צילום: ג'סינטה שקלטון)
תמנוני שמיכה נדירים במיוחד. הפעם הראשונה שנצפה תמנון זכר בטבע היה לפני 21 שנה, צפונית משונית המחסום הגדולה. ד"ר ג'וליאן פין, שזיהה אותו אז, כתב כי תמנונים אלו "הם הדוגמה הקיצונית ביותר לדו-צורתיות זוויגית, שונות בגודל בין הזכר והנקבה, בבעלי חיים שאינם מיקרוסקופיים". בזמן שהנקבה מגיעה לאורך של שני מטרים, הזכר גדל ל-2.4 סנטימטרים בלבד. הפער במשקל עוד יותר גדול, והנקבה עשויה לשקול פי 40 אלף יותר מהזכר.
הזכרים לא מפתחים את אותה "שמיכה" ססגונית שהופכת את המין הזה לכה יפהפה. הנקבות יכולות להשיל את אותה "שמיכה" כדי לחמוק מטורפים. שקלטון אמרה כי להערכתה עד היום תמנון מסוג זה זוהה באזור רק שלוש פעמים. לרוב הוא שוהה בלב האוקיינוס, ולכן זה היה נדיר במיוחד לראות אותו בשונית.
שקלטון אמנם תיעדה טחן נקוד נדיר ומנטה ריי שחור, אבל לדבריה זיהוי נקבת תמנון השמיכה "הוא בטוח מהחוויות הגדולות שהיו לי, זה דבר של פעם בחיים. לראות אחת כזו במציאות זה דבר שאי אפשר לתאר. הייתי כל כך מוקסמת מהתנועות שלה, זה כאילו היא רקדה במים עם גלימת הצבעים המדהימים שלה. אי אפשר היה להסיט את המבט ממנה. אף פעם לא ראיתי משהו דומה לזה, ואני לא חושבת שאראה שוב דבר דומה כל ימי חיי".