שני עגלים של ראם הגיחו לאוויר העולם בחי בר יטבתה. השניים, נקבה וזכר, זכו לשמות בארי וניר עוז, שני יישובים בעוטף שנפגעו קשות במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. הראמים הם חיה בסכנת הכחדה ובחי בר הם מוכיחים כל הזמן שגם כשהמצב נראה גרוע - אפשר לייצר עתיד טוב יותר ולהיות אופטימיים.
ברשות הטבע והגנים מארחים בימים אלה את ילדי יישובי העוטף בחי בר יטבתה. ברשות אמרו כי הילדים יוכלו לראות גם את בארי וניר עוז. "אנחנו מקווים שזה יעלה חיוך גם אצלם, ותקווה", נמסר.
2 צפייה בגלריה
אחד הראמים שזה עתה נולדו בחי בר יטבתה
אחד הראמים שזה עתה נולדו בחי בר יטבתה
אחד הראמים שזה עתה נולדו בחי בר יטבתה
(צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים)
אלא אגרא, מטפלת ראשית בשמורת הטבע חי בר יוטבתה, סיפרה על ההמלטה: "במהלך נסיעה שגרתית בשטח הבחנתי בנקבה של ראם לבן שמתחילה המלטה. מיד עדכנתי את הצוות ושמרתי על קשר עין איתה מרחוק. אחד הזכרים קצת הפריע לה וראיתי שזה עוד ייקח זמן. גם לא רציתי להלחיץ או להפריע בעצמי. המשכתי בנסיעה בשטח וגם סיפרתי בהתרגשות למבקרים שפגשתי בדרך. לאחר כשעה חזרתי לאותו אזור לחפש את הנקבה והיא כבר שכבה על צידה והתחילה ללחוץ".
אגרא המשיכה בתיאור: "עמדתי עם הרכב במרחק גדול יחסית וצילמתי את האירוע. זהו למעשה הספתח של עונת ההמלטות אצלנו. יומיים לאחר מכן ראינו עגל נוסף והבנו שנקבה נוספת המליטה. הראשון שנולד הוא למעשה ראשונה והיא קיבלה את השם בארי, שמו של השני הוא ניר עוז. עונת ההמלטות יכולה להימשך כמה חודשים ובה אנחנו צפויים לכ-30 עגלים".
2 צפייה בגלריה
אחד הגורים בחי בר יטבתה
אחד הגורים בחי בר יטבתה
אחד הגורים בחי בר יטבתה
(צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים)
הראם הלבן נחשב לאחד הפרסתנים המרהיבים, בעל חיים מעלה גרה גדול מימדים שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה-19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כ-20ם שנה. בזכות התאמתו לתנאי המדבר הקיצוניים, הוא יכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות. הוא תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מעלים, פרחים ותרמילים של העצים.
מדובר בבעל חיים חברתי שחי בעדרים של עד עשרה פרטים, הכוללים זכר שליט, כמה נקבות דומיננטיות וצאצאיהם. בכל קבוצת ראמים, הנקבה הדומיננטית היא זו שמכוונת את העדר במשך היום ובמהלך חיפוש מזון. תפקידם של הזכר הדומיננטי ושאר הזכרים האחרים הוא להגן על העדר מפני טורפים.
רשות הטבע והגנים עורכת השבות לטבע של הראמים מגרעין הרבייה בשמורת הטבע חי בר יטבתה. עשרות ראמים הושבו בשנים האחרונות בחזרה לטבע באזור הערבה והנגב הדרומי. בשמורת הטבע חי בר יטבתה נותרו כ-120 פרטים.