מספרם של הפילים בקמרון יורד משנה לשנה ונאמד כיום על כ-415 אלף בלבד. רק לפני כמה ימים נהרגו שמונה פילים והחטים שלהם נוסרו. המעורבים נעצרו ובממשלת קמרון הכריזו על מאבק בציידים. אז האם מלחמת הנגד של קמרון בציידים תצליח?
3 צפייה בגלריה
שריפה של חטי שנהב כדי למנוע את מכירתם
שריפה של חטי שנהב כדי למנוע את מכירתם
שריפה של חטי שנהב כדי למנוע את מכירתם
(צילום: AP)
שמונה פילים נורו בפארק הלאומי לובקה (Lobéké National Park) שבמזרח קמרון. גופותיהם נמצאו על ידי כוחות הסיור של הפארק, כשהרשויות במדינה דיווחו כי אנשים המעורבים בסחר בחטי פילים נעצרו.
הפארק הלאומי לובקה מורכב מיערות משווניים (יערות גשם טרופיים) ומשתרע על שטח של 200 אלף דונם. עם החי והצומח העשירים שלו, מדובר באחד הפארקים המגוונים ביותר שבגבולותיה של קמרון. מקרה הטבח האחרון הביא לכך ששלטונות קמרון חיזקו עוד יותר את מערך האבטחה בפארק, בכך שהוקמו שלושה צוותי סיור שנתמכים על ידי הצבא המקומי. ממשלת קמרון גם השיקה מנגנון לגיוס 2,500 שומרים אקולוגיים נוספים כדי לבלום ציד חיות בר במדינה המרכז אפריקנית, זאת כאמור בשילוב עם כוחותיה הצבאיים.
3 צפייה בגלריה
פיל אפריקאי
פיל אפריקאי
פיל אפריקני
(צילום: AP)
בקמרון הפילים מוגנים על פי חוק. כל מי שמורשע בהרג או סחר במינים מוגנים, מסתכן בעונש מאסר של שלוש שנים וקנס של עד 10 מיליון פרנק CFA מרכז אפריקני, השווים ל-15 אלף אירו. לפי נתוני קרן חיות הבר העולמית (WWF), בשנת 2012 ציידים הרגו יותר מ-300 פילים החיים בפארק הלאומי בובה נג'ידה (Bouba N’Djida National Park) המשתרע על פני 2,200 קמ"ר באזור הצפוני של קמרון.
בקמרון טוענים שכעת הצייד שוב מתגבר, לאחר שהגבלות מגפת הקורונה דווקא הביאו לירידה במספר בעלי החיים שנהרגו. למעשה, שלושת החשודים שנעצרו, זמן קצר לאחר שנמצאו פגרי הפילים בפארק לובקה, לקחו את האחריות על הריגת הפילים והודו במעשה. בשל שווים הרב של חטי הפילים, הם מנוסרים בידי הציידים, בעוד גופתו של הפיל ננטשת בשטח. העצורים הוסיפו ואמרו כי שנהב הפילים נלקח לניגריה השכנה - ממנה הוא מוברח למדינות אסיה, שם יש לחטים ביקוש רב. יותר מ-20 פילים נהרגו השנה במזרח קמרון, אך המספר עשוי להיות גבוה יותר מכיוון שכוחות הסיור מתקשים לנוע באזורי הצייד, שכן מסתובבים בהם חמושים מהרפובליקה המרכז אפריקנית, שגובלת בקמרון.
3 צפייה בגלריה
פיל שנהרג כתוצאה מצייד לא חוקי
פיל שנהרג כתוצאה מצייד לא חוקי
פיל שנהרג כתוצאה מציד לא חוקי
(צילום: Shutterstock)
הקרן העולמית לשימור חיות הבר מדווחת שאוכלוסיית הפילים בפארק לובקה בלבד, ירדה מ-4,200 ב-2015 ל-3,500 ב-2018, זאת בשל ציד השנהב. אמנם בשנה החולפת דווח על ידי ארגונים ממשלתיים סביבתיים וקבוצות שימור בקמרון כי אוכלוסיית הפילים נותרה יציבה במדינה, אך כאמור מייחסים זאת להגבלת התנועה במדינה בשל נגיף קורונה, שהביא לעצירת הקטל.
נכון להיום, עם הסרת הגבלות התנועה בקמרון ובמדינות רבות אחרות ב"יבשת השחורה", מצאו סוחרי השנהב את הדרך חזרה אל הסחר הבלתי חוקי, בעיקר "הודות" לביקוש הרב מצד מדינות אסיה. רשתות של סוחרים באסיה פועלות בשיתוף פעולה עם ציידים במדינות כמו קמרון ולכן ישנה קריאה לאיחוד כוחות בין מדינות אפריקה, תוך אכיפת חוקים וענישה משמעותית, כדי להגביר את כוח ההרתעה נגד הציידים. בנוסף, רשת ניטור סחר חיות הבר במרכז אפריקה, מערכיה כי שווי השוק השחור של שנהב אפריקאי הוא כ-2,000 דולר לק"ג.