בשל התחממות כדור הארץ טמפרטורת המים עלתה, כרישי הנמר (כריש טיגריסי) משנים מסלולים - והתוצאה עלולה להיות קטלנית לבני אדם. כך עולה ממחקר חדש, שנערך על ידי חוקרים מבית הספר רוזנסטיל למדעי הים והאטמוספירה באוניברסיטת מיאמי.
3 צפייה בגלריה
כרישי נמר
כרישי נמר
כרישי נמר
(צילום: Shutterstock)



במחקר נחשף שמיקום ותזמון תנועת כרישי הנמר בצפון-מערב האוקיינוס האטלנטי השתנו כתוצאה מהעלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס - פועל ישיר של ההתחממות הגלובלית. השינויים הללו, בשל משבר האקלים שפוקד את כדור הארץ, לא רק שהעביר את תנועות כרישי הנמר אל מחוץ לאזורים מוגנים, והותירו אותם פגיעים יותר לדיג מסחרי, אלא גם הפר את האיזון האקולוגי בים והגדיל את הסיכוי למפגש קטלני עם בני האדם.
תנועותיהם של כרישי הנמר או כרישי הטיגריס בשמם הנוסף (Galeocerdo cuvier), טורפים בעלי הדם הקר הגדולים (יכולים להגיע לאורך של יותר מ-5.5 מטר) והכבדים ביותר באוקיינוס בים טרופי וממוזג, מוגבלות בשל הצורך שלהם לשהות במים חמים. בעוד שהמים מול קו החוף הצפון-מזרחי של ארצות הברית היו קרים מדי עבור כרישי נמר, שנקראים כך בשל הפסים הכהים האנכיים שעל גופם, המזכירים את פסי הטיגריס.
3 צפייה בגלריה
כריש נמר
כריש נמר
כריש נמר
(צילום: Shutterstock)
אבל בשנים האחרונות הטמפרטורה של מי הים התחממה משמעותית, כפועל יוצא של משבר האקלים, מה שהופך אותם לאידיאליים יותר עבור הטורפים הימיים. "הנדידות השנתיות של כרישי הנמר התרחבו לכיוון הקוטב, במקביל ובהתאם לעלייה בטמפרטורות המים", אומר ד"ר ניל המרשלג, מנהל תוכנית המחקר והשימור של כרישים באוניברסיטת מיאמי והמחבר הראשי של המחקר. "לתוצאות אלו יש השלכות על שימור כרישי הנמר, מכיוון ששינויים בתנועותיהם מחוץ לאזורים מוגנים ימיים עלולים להשאיר אותם פגיעים יותר לדיג מסחרי". כרישי הטיגריס נחשבים למין הקרוב לסיכון מבחינת סקאלת ההכחדה, בעיקר מכיוון שיש הצדים אותם לשם שימוש בסנפירים ובבשר למזון ואף כשימוש להכנת תרופות עממיות.
ד"ר המרשלג וצוות המחקר גילו את השינויים מונעי האקלים הללו על ידי מעקב לווייני וניתוח נתונים לאורך תקופה של תשע שנים אחר תנועת כרישי נמר, בשילוב עם כמעט 40 שנות מידע שסופק על ידי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי (NOAA) אודות הכרישים ונתוני טמפרטורת הים. המחקר מצא שבמהלך העשור האחרון, כאשר טמפרטורות האוקיינוסים היו החמות ביותר שתועדו, נראה כי על כל עלייה של מעלת צלזיוס אחת בטמפרטורות המים מעל הממוצע, הביאה להתרחבות נדידת כרישי הנמר לכיוון הקוטב בכ-400 ק"מ, כשכרישים גם נעו עוד קודם לכן מול חופיה הצפון-מזרחיים של ארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ניל המרשלג
ד"ר ניל המרשלג
ד"ר ניל המרשלג
(צילום: מתוך טוויטר)
לתוצאות הללו עשויות להיות השלכות גדולות רבות משמעות בכל הנוגע למערכת האקולוגית ואיזונה. "בהתחשב בתפקידם כטורפי על, שינויים אלה בתנועתם של כרישי הנמר עשויים לשנות את האינטראקציות בין טורף לנטרף ולהוביל לחוסר איזון אקולוגי וחמור מכך, אף להוביל למפגשים תכופים יותר עם בני אדם", מסביר ד"ר המרשלג. דבריו עולים עם העובדה, כי על אף שכרישי הנמר ניזונים מדגים, כלבי ים, עופות ימיים, נחשי ים ועוד מינים ימיים, הם גם נמצאים במקום השני ברשימת מספר התקיפות המתועדות של בני אדם (העמלץ הלבן במקום הראשון).
העובדה כי כרישי הנמר ביקרו לעתים תכופות בשוניות רדודות, נמלים ותעלות (מה שהביא לסבירות גבוהה של מפגש עם בני האדם) עוד לפני השינויים שנגרמים בהתאם למגמת ההתחממות הגלובלית, לבטח לא תוסיף שקט לחובבי הים בצפון האוקיינוס האטלנטי.