כשהמוני ציפורים נמצאו מתות לאורך חופי האוקיינוס ​​השקט של מקסיקו מוקדם יותר השנה, מומחים חשדו מיד שמדובר בשפעת העופות. אבל ממשלת מקסיקו הודיעה הלילה (יום ו') שהזרמים המתחממים באוקיינוס ​​השקט, הקשורים לתופעת אל ניניו, הם אלו שאחראים למוות ההמוני.
2 צפייה בגלריה
ציפורים באחד מחופי מקסיקו
ציפורים באחד מחופי מקסיקו
ציפורים באחד מחופי מקסיקו
(צילום: AP)
משרד החקלאות של מקסיקו הודיע כי בבדיקות שנערכו לציפורים המתות עולה כי הן מתו מרעב, ולא משפעת העופות. במקסיקו הסבירו כי התחממות המים העיליים באוקיינוס ​​השקט, שנגרמה על ידי תופעת אל ניניו, גורמת לדגים להיכנס למים עמוקים וקרירים יותר, מה שמקשה על ציפורים למצוא מזון.
רוב הציפורים המתות, שנמצאו לאורך חופיה המערביים של מקסיקו, היו יסעורים כהים, שחפים ושקנאים. הציפורים מתו ממדינת צ'יאפס בדרום מקסיקו, סמוך לגבול עם גואטמלה, כל הדרך צפונה ומערבה ועד באחה קליפורניה - המדינה המערבית והצפונית ביותר במקסיקו.
"לפי נתיחות שלאחר המוות, שבוצעו על ידי וטרינרים וביולוגים מומחים, נמצא כי בעלי החיים מתו מרעב", אמרו במשרד החקלאות של מקסיקו. "הגורם הסביר ביותר לאירוע אפידמיולוגי זה הוא התחממות מי האוקיינוס ​​השקט, עקב האפקט המטאורולוגי של אל ניניו, שגורם לדגים לחפש מים עמוקים וקרים יותר, ומונע מעופות ים לתפוס מזון".
2 צפייה בגלריה
בדיקות לאחת הציפורים שמתו במקסיקו
בדיקות לאחת הציפורים שמתו במקסיקו
בדיקות לאחת הציפורים שמתו במקסיקו
(צילום: רויטרס)
מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו" הוא מחזור אקלים תקופתי לא סדיר, שנגרם על ידי שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי (בקרבת צפון יבשת דרום אמריקה), ואשר משפיע על חלק גדול מהאזורים הטרופיים והסאב-טרופיים ועל האקלים בכל העולם. השלב החם נקרא "אל ניניו" ("הילד הקטן", כינוי לישו הנוצרי, משום שהוא מתרחש בתקופת חג המולד) ובו חום מהאוקיינוס זורם אל פני הים, ומהם אל האטמוספרה וגורם לה להתחמם, בעוד שהשלב הקר של המחזור נקרא "לה ניניה" ("הילדה הקטנה"), תופעה אקלימית חובקת עולם שמביאה לירידה זמנית בטמפרטורת פני האוקיינוסים, דבר שמוביל לשינויים במשטרי הרוחות העולמיים ובכמויות המשקעים האזוריות, במיוחד במדינות הגובלות באוקיינוס השקט.
בחודש שעבר, מדענית האקלים של מינהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי של ארה"ב, מישל ל'הרו, אמרה כי אל ניניו נוצר השנה חודש או חודשיים מוקדם מהרגיל, מה ש"נותן לו מקום לגדול", ויש סיכוי של 56% שהוא ייחשב חזק, וסיכוי של 25% שהוא יגיע לרמות גבוהות במיוחד.