במבט ראשון נראה שאין במדבר חיים. מרחבים של נוף יפיפייה, מצוקים, גבעות, דיונות ובולדרים, אבל בעלי חיים - אין. ובאמת, מי יכול לחיות בחום וביובש הזה? אז מסתבר שיש לא מעט בעלי חיים שיכולים, אבל כדי לגלות את חיות המדבר צריך להעמיק את המבט ואת הידע, כי כזהו המדבר - דורש מאיתנו להתאמץ כדי לגלות את קסמיו. אז הפעם נצא למדבר כדי לגלות מי חי בו ואיך הוא מצליח לשרוד בתנאים הקשים.
צילום: יובל דקס; כתיבה, עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג; קריינות: קובי מאור; הקלטה: שניר ויילר
אחד הקשיים המרכזיים הוא כמובן מציאת מים. המים נמצאים במדבר בכמויות קטנות והם מרוכזים במקומות ספורים. סביב מקורות המים האלו מתקיימת מערכת אקולוגית שלמה הכוללת גם צמחיה, בעלי חיים שבאים לאכול מהצומח ולשתות מהמים ואת בעלי החיים שבאים לטרוף אותם. את המים אפשר למצוא בחורף בנחלים, בגבים שמתמלאים מים ואחרי גשם גם בשלוליות קטנות.
בקיץ זה כמובן מאתגר יותר. חיות קטנות יוכלו לקבל את מנת המים שלהן מצמחייה בשרנית, השאר יצטרכו להגיע אל הנחלים המעטים שממשיכים לזרום במדבר גם בקיץ, כמו נחל ערוגות, עין עבדת ועוד. זו אגב הסיבה העיקרית שרשות הטבע והגנים מגבילה את שעות הטיול במקומות האלו - כדי להבטיח שבשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות הנחלים יישארו עבור בעלי החיים, שיוכלו לבוא לשתות ללא הפרעה. בנוסף נראה שחיות מדבר פיתחו שיטות לשמור טוב יותר על המים שהצליחו להשיג, ולכן השתן שלהן יהיה מרוכז יותר והגללים קטנים וקשים.
2 צפייה בגלריה
פרא במדבר
פרא במדבר
פרא במדבר
(צילום: ג'ורג' נורקין, רשות הטבע והגנים)
ומה עושים עם החום? חלק מבעלי החיים המדבריים פתרו זאת על ידי חיים ליליים. הם נחים במשך היום במחילות ומערות ויוצאים לצוד, לאכול ולשתות בלילה. כך למשל נוכל לראות בלילה שועלים, תנים, קיפודים, ירבועים ועוד.
בעלי החיים במדבר יהיו בדרך כלל בצבעים בהירים שמסייעים להם בהסוואה, אבל גם עוזרים להם לקלוט פחות אור שמש. כך למשל, צבי הנגב הוא בהיר יותר מאחיו הצבי הארצישראלי. דרך אחרת היא התחפרות באדמה - אמנם פני השטח לוהטים, אבל כאשר יורדים אפילו סנטימטרים בודדים מתחת לפני הקרקע, הטמפרטורה נמוכה באופן ניכר מאשר על פני השטח, ובמחילות בעומק האדמה כבר ממש קריר ונעים. ומה עושים כאשר בכל זאת צריך לצאת אותה ולהתמודד עם החום? לארנבת השדה, למשל, אוזניים גדולות אותן היא זוקפת ומתקררת בעזרת נימי הדם העוברים בהן.
2 צפייה בגלריה
צבוע במדבר יהודה
צבוע במדבר יהודה
צבוע במדבר יהודה
(צילום: ג'מיל אלטרש, רשות הטבע והגנים)
בפעם הבאה שתצאו לערבה ולנגב, דעו שיש בהם חיים עשירים - עדרים של ראמים לבנים, זאבים, דורבנים, עופות, נחשים, לטאות ועוד. ובסיום הטיול, כשתחזרו אל הרכב הממוזג ותיהנו מהמים והאוכל שהבאתם אתכם, תדעו להעריך את בעלי החיים שחיים פה ופיתחו שיטות יצירתיות ומורכבות להתמודד עם תנאי החיים הייחודיים של המדבר.
רוצים ללמוד עוד על חיות הבר בישראל? היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים >> www.parks.org.il


קרדיטים:
צילום: יובל דקס
כתיבה, עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג
קריינות: קובי מאור
הקלטה: שניר ויילר