עופרת פורמט (lead formate), תרכובת עופרת נדירה, התגלתה ביצירת המופת של האמן ההולנדי רמברנדט "משמר הלילה". גילוי זה, שהוא ראשון בתולדות המחקר המדעי של ציורים, מספק תובנה חדשה על טכניקת הציור במאה ה-17 ועל היסטוריית השימור של הציור, הכל כחלק ממחקר שפורסם בכתב העת Angewandte Chemie. את המחקר ערך צוות בינלאומי של מדענים מהרייקסמוזיאום (המוזיאון הלאומי של הולנד), המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי (CNRS), המתקן האירופי לקרינת סינכרוטרון (ESRF), אוניברסיטת אמסטרדם ואוניברסיטת אנטוורפן.
3 צפייה בגלריה
האיור "משמר הלילה"
האיור "משמר הלילה"
הציור "משמר הלילה"
(איור: Shutterstock, Rijskmuseum Amsterdam)
"משמר הלילה", אחד מציוריו המפורסמים ביותר של רמברנדט, שהושלם בשנת 1642 ומוצג כיום במוזיאון הרייקסמוזיאום שבאמסטרדם, מתאר את המיליציה של קפטן פרנס באנינג קוך (לבוש בשחור ובאדום) וסגנו וילם ואן רויטנבורך, במה שנחשבת לאחת מיצירות המופת החשובות ביותר של רמברנדט ואחת מיצירות האמנות הגדולות ביותר בכלל. במסגרת פרויקט המחקר הגדול והרחב ביותר שנערך אי פעם ליצירת המופת של רמברנדט, שזכה לשם מבצע משמר לילה (Operation Night Watch), צוות מחקר בינלאומי איחד כוחות כדי ללמוד כיצד החומרים שמהם עשוי הציור מגיבים כימית.
צוות המדענים שילב שיטות הדמיה מרובות קנה מידה על מנת לחקור כימית את החומרים, שבהם השתמש רמברנדט בציור משמר הלילה. מכשיר סריקת קרני רנטגן, שפותח באוניברסיטת אנטוורפן בבלגיה, הופעל ישירות על הציור, בעוד דגימות מזעריות נלקחו מהציור ונחקרו באמצעות מאיץ חלקיקים סינכרוטרון מיקרו-רנטגן, שנמצא במתקן האירופי לקרינת סינכרוטרון בגרנובל שבצרפת, וכן באמצעות מאיץ החלקיקים PETRA-III בהמבורג שבגרמניה.
3 צפייה בגלריה
ניתוח האיור "משמר הלילה"
ניתוח האיור "משמר הלילה"
ניתוח הציור "משמר הלילה"
(צילום: Antwerp X-ray Imaging and Spectroscopy Research group - University of Antwerp, Belgium)
שני סוגי ניתוחים אלה חשפו נוכחות של תרכובת אורגנו-מתכתית בלתי צפויה: עופרת פורמט - תרכובת שמעולם לא התגלתה בעבר בציורים היסטוריים. "בציורים, עופרת פורמט נמצאה רק פעם אחת (בשנת 2020), אך היו אלה ציורי מודל. לעומת זאת, בציור המפורסם של רמברנדט לא רק שהתגלתה עופרת פורמט, אלא שהיא זוהתה באזורים שבהם אין פיגמנטים של עופרת. ייתכן כי עופרת פורמט מתפוגגת במהירות יחסית, כך שזו הסיבה לכך שלא נמצאה בציורים ישנים עד כה", הסביר ויקטור גונזלס, חוקר המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי במעבדת הפוטופיזיקה והפוטוכימיה העל-מולקולרית והמקרו-מולקולרית, שנמנה עם מחברי המחקר.
על כן, נשאלת השאלה כיצד לא נעלמה תרכובת העופרת פורמט גם מהציור של האמן ההולנדי. עבור קתרין קוין, ראשת מחלקת המדע במוזיאון רייקסמוזיאום ופרופ' באוניברסיטת אמסטרדם, ממצא זה הוא המפתח להבנה טובה יותר של רמברנדט. "בפרויקט מבצע משמר לילה, אנו מתמקדים בטכניקת הציור של רמברנדט, במצב הציור וכיצד אנו יכולים לשמר אותו בצורה הטובה ביותר עבור הדורות הבאים. עופרת פורמט נותנת לנו רמזים חדשים וחשובים לגבי השימוש האפשרי בצבע שמן על בסיס עופרת על ידי רמברנדט, ההשפעה הפוטנציאלית של לכה על בסיס שמן שבה נעשה שימוש כחלק ממאמצי שימור בעבר, והכימיה המורכבת של ציורי שמן היסטוריים". בהקשר זה, ציפוי לכה כהה על התמונה הכהה אותה, וכך זכתה לכינוי "משמר הלילה" - אף שאין מדובר בסצנה לילית (במקור נקרא הציור "המיליציה של קפטן פרנס באנינג קוך").
3 צפייה בגלריה
רמברנדט
רמברנדט
רמברנדט
(איור: ויקיפדיה)
שאלות נוספות שעלו במחקר היו מה מקור התרכובת הזו? האם היא יכולה לספק מידע על הרכב הצבעים שרמברנדט עשה בהם שימוש כשצייר, או לשפוך אור על המנגנונים הכימיים בשכבות הצבע הישנות? כדי לענות על שאלות אלה, החוקרים בחנו דגימות מזעריות שנלקחו מהציור משמר הלילה וכן דגימות של דגם שהוכן במעבדה המדמה את תערובות החומרים שבהם השתמש האמן ההולנדי. החוקרים שיערו כי רמברנדט השתמש בשמן זרעי פשתן המכיל תחמוצת עופרת מומסת (PbO litharge) כדי לשפר את תהליך הייבוש של הציור. "הודות לביצועים האנליטיים הייחודיים של המתקן האירופי לקרינת סינכרוטרון, נוכל למפות את נוכחותה של עופרת פורמט בקנה מידה מיקרומטרי, ולעקוב אחר היווצרותה לאורך זמן", הסבירה ד"ר מרין קוט, כימאית במתקן האירופי לקרינת סינכרוטרון. "בנוסף להרחבת הידע על הטכניקות הציוריות של רמברנדט, מחקר זה פותח אפיקים חדשים על תגובתיות של פיגמנטים היסטוריים, ומכאן גם על שימור המורשת", סיכם פרופ' קואן יאנסנס מאוניברסיטת אנטוורפן.