גלי החום ברחבי העולם, בין היתר גם בישראל, נמשכים. והסוף לא נראה באופק. החל משבת ובתחילת השבוע הבא תורגש התחממות נוספת לצד אחוזי לחות גבוהים במישור החוף. חוקרים ברחבי העולם שבים ומדגישים כי ההתחממות וגל החום הכבדים הם רק קדימון למה שצפוי לנו בעתיד בשל התחממות כדור הארץ, הנגרמת כתוצאה מפליטת גזי חממה לאטמוספרה.
ד"ר אבנר גרוס, המכונה "האקלימיסט" מבית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, התייחס לגלי החום הארוכים, המשבשים את החיים בחצי הצפוני של כדור הארץ. "הדבר שאנחנו המדענים הכי אוהבים - זה שהתחזיות שלנו מתגשמות, זה נותן לנו אישור שצדקנו. אבל זה נכון לכולם חוץ ממדעני אקלים, כי שם אנחנו רוצים שיקרה בדיוק ההיפך, ולצערי התחזיות הכי קודרות מתגשמות בדיוק כפי שצפינו", הוא אמר. "התרענו שאם נמשיך לפלוט גזי חממה, אז נחמם את כדור הארץ לרמה שתקשה מאוד על המשך השגשוג שלנו פה".
4 צפייה בגלריה
פאלרמו סיציליה איטליה גל חום
פאלרמו סיציליה איטליה גל חום
הים התיכון התחמם מאוד. חוף בסיציליה
(צילום: רויטרס /Igor Petyx)
הוא הוסיף כי התחממות כדור הארץ מביאה ותמשיך להביא "להגברה של התדירות והעוצמה של אירועי קיצון כמו גלי החום, שאנחנו רואים עכשיו באירופה, ארה"ב, סין וישראל וככל שזה יתגבר - זה יביא לבצורות, להתייבשות של נהרות, לפגיעה בתשתיות, לשיבושים באספקת מזון, לגלי פליטים וכל מיני בעיות קשות מאוד לחברה האנושית".
לדברי ד"ר גרוס, "אפשר לומר שנכנסנו לעידן חדש. לפי מה שאנחנו יודעים, האדם המודרני לא חווה כמותו עד היום ואנחנו מדברים על מאות אלפי שנים".
הוא דיבר גם שיא החום שנשברו בחודש שעבר ובתחילת החודש הנוכחי. "אנחנו עכשיו ברגע היסטורי. חודש יולי הנוכחי הולך להיות החודש החם ביותר בהיסטוריה המודרנית, ייתכן אפילו ב-120 אלף שנים האחרונות", הוא אמר. "מאז אפריל בכל יום ברצף נשברים לנו שיאי טמפרטורה באוקיינוס. הים התיכון עכשיו חמש מעלות מעל הממוצע. תחשבו על בעלי החיים והאורגניזמים שחיים בו, שלא רגילים לשינויים כאלה, שיכולים לפגוע בהם קשה. אנחנו צופים אירועי תמותה המונית בים התיכון. יש לנו שלושה גלי חום בו זמנית כרגע - שיא הטמפרטורה בסין נשבר לפני כמה ימים - 53 מעלות. היו שיאים גם בדרום הארץ".
4 צפייה בגלריה
שריפה שריפת יער באזור אתונה יוון גל חום
שריפה שריפת יער באזור אתונה יוון גל חום
שריפה באזור אתמונה
(צילום: Spyros BAKALIS / AFP)
אז מי אשם במצב? ד"ר גרוס: "אני חושב שאם צריך לעשות אצבע מאשימה - זה כמובן קודם כל לחברות הדלקים והחברות הגדולות, שממשיכות לפלוט גזי חממה וביחד עם זה לערער את אמון המדע באקלים, שהם יוכלו להרוויח עוד קצת. אשמות גם הממשלות, ששמות את הנושא בתחתית סדר העדיפויות וגם לצערי גם התקשורת, שמתייחסת לזה באופן לא מספיק מעמיק ומתייחסים לזה כשרק גל חום בא".
וקשה לכם עם גל החום הנוכחי? כבר בשנים הקרובות גלי החום יהיו קשים יותר. ד"ר גרוס: "אז מה שכול המחקרים מראים, שגלי חום כמו זה יהיו נפוצים יותר ככל שנחתמם. למעשה אנחנו צפויים ל-40 ימים כמו עכשיו בשנה, כבר תוך כמה עשורים, 20 ימים של 40 מעלות ומעלה. אין מניעה שיהיו לנו ימים של 50 מעלות גם פה ושם בקיצים הקרובים. זה רק עניין של פוקס, של מזל, שזה עוד לא קרה פה.
הוא קרה לפעול ומיד. ד"ר גרוס: "אז תראו - כל הפעמונים מצלצלים בכל העולם, אנחנו המדענים זועקים את זה מעל כל במה והמאבק בשינויי האקלים חייב להיות בראש סדר העדיפויות. ואם התקשורת עוד לא מצאה דרך לספר את זה - אז זה משהו שצריך למצוא. התקשורת בעצם מעצבת את סדר היום, וזה גם תפקיד התקשורת לדבר על זה כמה שיותר".

4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה במנהרות הכותל
ישיבת הממשלה במנהרות הכותל
"המאבק בשינויי האקלים חייב להיות בראש סדר העדיפויות". ישיבת ממשלה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
אז מה צריך לעשות כל אחד מאיתנו למען כדור הארץ? ד"ר גרוס השיב: "אז אתה קודם כל תשפיע על המדינה הקטנה שלך, על המקום שלך. 30% מפליטות גזי החממה מגיעות ממדינות בגודלה של ישראל. ישראל פולטת יותר מפורטוגל, יותר מצ'כיה, יותר משבדיה, יותר מניו זילנד ויותר מיוון. אז להגיד שאנחנו לא משמעותיים? אפשר גם להגיד שכל המדינות האלה לא משמעותיות. זה משהו גלובלי, עצום בגודלו, שמתרחש היום ואנחנו חייבם להיות חלק מהמאבק הזה".
הוא הדגיש כי המזרח התיכון הוא HOT SPOT, שכבר התחמם בשנים האחרונות יותר מ-1.5 מעלות. "גם כמובן המזרח התיכון הוא אחד המקומות הכי רגישים לאירועי האקלים", הוא אמר. "מנהלת האקלים הישראלית, שאמורה להתמודד עם תרחישים כאלה, ויש לה תקציב של מיליון שקל או שני מיליון שקל, שזה פחות מהתקציב שעלה לנו להקים דוכן בוועידת האקלים בשנה שעברה. תחשבו על האבסורד בדבר הזה, כלומר אנחנו הרחק מאחור וזה משהו שאנחנו חייבים להתחיל להתייחס אליו ברצינות, כי החיים שלנו ושל ילדינו ונכדינו כבר לא יראו אותו דבר - ואני מאוד מתון באיך שאני אומר את זה".
אחד האיומים של התחממות כדור הארץ, הנגרמת כאמור מפליטת גזי החממה כתוצאה משריפת דלקים מאובנים, היא המסת הקרחונים ועליית מפלס גובה פני הים. ד"ר גרוס התייחס לסכנות: "זה לא שתל אביב תשקע מתחת למים, זה לא עובד ככה. הדברים קורים באופן איטי. אנחנו צפויים עליה של 30-40-50 ס"מ, יכולים להיות גם 70-60 ס"מ, בהתאם לתרחישים ותחשבו שפתאום יש תקופה של ההצפות וגלים גדולים, אז בהחלט ככל שנתחמם, אז אנחנו צפויים לעלייה של פני הים שתפגע ברחובות שקרובים לים, שתפגע בתשתיות".
4 צפייה בגלריה
חוף מציצים
חוף מציצים
חוף מציצים בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)
ד"ר גרוס התייחס גם לסכנה של עליית מפלס גובה פני הים בכל רחבי העולם. "הרבה אנשים גרים קרוב לים, כל הדוחות מראים שתוך כמה עשורים - נכניס מאות מיליונים או מיליארדים למעגל של אנשים שפגיעים מאוד מעליית פני הים, שיאלצו לעבור למקומות אחרים", הוא אמר. "אזורים שלמים בכדור הארץ יהפכו לקשים מאוד למחיה בתקופות ארוכות בשנה, אנחנו מדברים על מיליארדים של אנשים שיצטרכו לעקור למקומות אחרים. לאן הם ילכו? איזה בלאגן פוליטי זה יעשה? אז אני יודע שאני זורק עליכם את כל המידע המפחיד הזה ברגע אחד, אבל זה משהו שאני פועל הרבה בזמני הפנוי, כדי דבר עליו כמה שיותר ולנסות להעלות אותו למודעות כי זה באמת האירוע".
למרות תחזיות האימים, ד"ר גרוס סיים את הראיון עם מסר שאפשר לשנות את המצב. "עם כל האסונות שכבר מגיעים וצפויים להגיע, יש פה הזדמנויות אדירות לשינויים פוליטיים וחברתיים ואזוריים וכלכליים, ועל זה צריך להסתכל", הוא אמר. "זה הצד האופטימי. אנחנו פשוט צריכים להבין שזה האירוע, אנחנו צריכים לגדול לגודל הרגע ויש פה הזדמנויות אדירות".