חתן פרס ישראל, פרופ' רפאל משולם, הלך לעולמו והוא בן 92. פרופ' משולם היה מחלוצי המחקר המדעי בקנאביס בישראל והראשון שהצליח לבודד את החומר הפסיכואקטיבי בקנאביס, ה-THC, המשפיע על המוח, התודעה והיצירתיות, וגם את החומר CBD, החומר החשוב בצמח מבחינת תרומתו לתועלות הרפואיות שלו. הוא זכה בעשרות פרסים, אותות ועיטורים ביניהם פרס ישראל, פרס הארווי, פרס א.מ.ת ופרס רוטשילד. בנוסף הוא כיהן במשך כמה שנים כרקטור האוניברסיטה העברית, שם היה חוקר בבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' רפאל משולם
פרופ' רפאל משולם
פרופ' רפאל משולם
( צילום: יורם אשהיים)
פרופ' משולם נולד בסוף שנת 1930 בבבולגריה, שרד את השואה יחד עם משפחתו ועלה לארץ ישראל בשנת 1944 ולאחר מכן ב-1949. את תחילת דרכו באוניברסיטה העברית החל פרופ' משולם בשנת 1953, כאשר סיים את לימודי התואר השני בביוכימיה באוניברסיטה. לאחר מכן השלים את לימודי הדוקטורט במכון ויצמן למדע, שם היה חוקר בכיר במחלקה לכימיה אורגנית. בהמשך הוא הצטרף לשורות האוניברסיטה העברית בשנת 1966, שם המשיך לחקור את החומרים המצויים בקנאביס.
הוא מונה לפרופ' מן המניין בשנת 1972 ובשנת 1978 הופקד על הקתדרה על שם ליונל יעקובסון לכימיה רפואית. בין השנים 1979–1982 כיהן פרופ' משולם כרקטור האוניברסיטה העברית. באתר פרס ישראל נכתב כי פרופ' משולם הוא החוקר הראשון מן הפקולטה לרפואה שנבחר לרקטור האוניברסיטה. תקופת כהונתו נחשבת לאחת מתקופות הצמיחה וההתפתחות החשובות של המוסד האקדמי הירושלמי. על אף הסד הכלכלי המעיק שהאוניברסיטה הייתה נתונה בו עקב ההחלטה של קודמיו לבנות קמפוס חדש על גבי הקמפוס הישן בהר הצופים, הצליח פרופ' משולם לבצע את המעבר בצורה חלקה, וכן ליזום ולחדש. בתקופתו הוקמה המחלקה ללימודי המחשב הנחשבת לאחת המחלקות הטובות בעולם, הוקם בית הספר הראשון בארץ לרפואה וטרינרית, ויחידות רבות בפקולטה למדעי הטבע הורחבו.
3 צפייה בגלריה
פרופ' משולם, פורץ דרך בתחום חקר הקנאביס הרפואי
פרופ' משולם, פורץ דרך בתחום חקר הקנאביס הרפואי
פרופ' משולם, פורץ דרך בתחום חקר הקנאביס הרפואי
(צילום: וורנר ברון, האוניברסיטה העברית)
בשנת 1999 מונה פרופ' משולם לנשיא חברת מחקר הקנבנואידים הבינלאומית, עד לשנת 2002, ומאז שנת 2007 הוא שימש כיושב ראש החטיבה למדעי הטבע באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.
עוד קודם לכן, בשנת 2000, הוא קיבל את פרס ישראל לחקר הכימיה. חברי ועדת הפרס, שבראשה עמד פרופ' דן שכטמן, כתבו כי "הפרס מוענק לפרופ' משולם על תרומתו לחקר הפרמקולוגי במדינת ישראל. פרופ' משולם שילב סינתזה של חומרים אנלוגיים לחומרי טבע פעילים, עם חקר מנגנון פעולתם ועם הפקת חומרים בעלי חשיבות רפואית. פרופ' משולם זכה להכרה בינלאומית נרחבת, ופרס בינלאומי נקרא על שמו. הוא חינך תלמידי מחקר רבים, שחלקם ממלאים תפקידים אקדמיים בכירים".
ב-2020 הוא קיבל את פרס הארווי מהטכניון. בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי הפרס מוענק לפרופ' משולם על מחקריו פורצי הדרך לגילוי המולקולות הפעילות בצמח הקנאביס, על גילוי המערכת האנדוקנבינואידית ועל חקר השלכותיה על בריאות האדם. המערכת האנדוקנבינואידית נמצאת בכל תא בגופנו ומשפיעה על היבטים רבים וחשובים בבריאות ובחולי ובהם שינה, תיאבון, כאב, דלקות, צפיפות העצם וסוכרת. מחקריו הרבים של פרופ' משולם ותגליותיו החלוציות סיפקו אופק טיפולי במגוון רחב של מחלות ומצבים פתולוגיים, ובכך שיפרו את רווחת האנושות. בין השאר הובילו מחקריו לפיתוח טיפולים חדשניים בכאב, באפילפסיה ובטרשת נפוצה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' משולם במעבדתו באוניברסיטה העברית
פרופ' משולם במעבדתו באוניברסיטה העברית
פרופ' משולם במעבדתו באוניברסיטה העברית
(צילום: מרקוס שלמה, האוניברסיטה העברית)
בריאיון ל-ynet שנערך ב-2018 נשאל פרופ' משולם על התפתחות תחום חקר הקנאביס הרפואי. "אני צופה שהתחום הזה רק ילך ויתרחב", הוא השיב. "המחקר התרופתי נמצא עוד בשלב לא מאוד מפותח. יש בגוף קרוב ל-100 חומרים שקרובים לאננדמיד. לאחרונה הראנו בעכברים שחומר כזה שהגוף מייצר נלחם בהתמכרויות. חומרים אחרים מורידים נזק מוחי ונלחמים באוסטופורוזיס. אלו דברים די גדולים שאני מקווה שהמדע ימשיך ויחקור אותם".
פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, ספד לפרופ' משולם: "רוב הידע האנושי והמדעי על הקנאביס נצבר בזכותו, הוא פתח את הדרך לשורה של מחקרים בתחום וקרא לשיתוף פעולה מדעי בין חוקרים שונים. הכרתי אינטלקטואל חד מחשבה, פורץ דרך וכריזמטי. זהו יום אבל עבור הקהילה האקדמית, אני שולח את תנחומיי הכנים למשפחה. יהי זכרו ברוך".