זאב חולה בכלבת אותר השבוע ביישוב נאות הכיכר שבמועצה האזורית תמר, דרומית לים המלח. הזאב הובא לבדיקה במכון הוווטרינרי, שם אובחן סופית כי הוא חולה כלבת. המקרה הנוכחי מדאיג מאוד, במיוחד לאור העובדה שב-2017 אירעו במועצה כמה מקרים של זאבים שנשכו ילדים בעין גדי.
במשרד החקלאות הפיצו איגרת לרופאים הווטרינרים, שבה נכתב כי יש להקפיד לחסן כלבים במועד, ולמנוע שוטטות כלבים והוצאה לטיולים ללא שחרור, הן באזור שבו התגלה הזאב והן באזורים אחרים, שבהם התגלתה המחלה לאחרונה. מדובר באזור הגליל העליון, גליל תחתון מזרחי ואזור העמקים.
2 צפייה בגלריה
זאבים בערבה
זאבים בערבה
זאבים בערבה
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
מי שלכד את הזאב היו אנשי רשות הטבע והגנים, שבהתחלה קיבלו דיווח שמדובר בתן, שנראה באזור נאות הכיכר. אבל כשהם הגיעו למקום הם הבחינו שמדובר בזאב.
ברשות הטבע והגנים פיזרו פתיונות באזור המכילים חיסונים, החלו בסיורים ובהפצת חומרי הסברה יחד עם המועצה האזורית. בין היתר הופצו חומרי הסברה מתורגמים לתאית עבור העובדים הזרים במקום, שכן הזאב נמצא בשטחים החקלאיים סמוך למגורים שלהם.
אין הרבה מידע על גודל אוכלוסיית הזאבים בערבה ובתמר. מנהל מרחב ערבה ברשות הטבע והגנים, ערן היימס, אמר כי "התדירות שבה אנחנו פוגשים זאבים מאפיינת את אזור המדבר. פרטים בודדים או להקה קטנה. אנחנו מבקשים מהציבור להישמע להנחיות המועצה והווטרינר הרשותי, לשמור על סניטציה ולחסן את הכלבים ולדאוג למגן את חיות המשק".
ד"ר חיליק מרום, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרי, הסביר כי זה אירוע נדיר וחריג מאוד. "הסיכוי שנראה זאב חולה כלבת הוא מאוד מאוד נמוך, בוודאי שבדרום", הוא אמר. "מוקד הכלבת בישראל הוא אזור עמק המעיינות, חיבור בין משולש הגבולות של ירדן סוריה וישראל. התנאים שצריך על מנת להפיץ את מחלת הכלבת הן ריבוי גדול של בעלי חיים שנחשפים לנגיף על ידי נשיכה".
2 צפייה בגלריה
בעלי הכלבים והחתולים הלא מחוסנים באזור, נקראים לחסן אותם
בעלי הכלבים והחתולים הלא מחוסנים באזור, נקראים לחסן אותם
בעלי הכלבים והחתולים הלא מחוסנים באזור, נקראים לחסן אותם
(צילום: AP)
ד"ר מרום הוסיף כי ההערכות הן שהזאב הגיע מאזור ירדן. "מדובר באזור יחסית מאוד מיושב עם חקלאות נרחבת יחסית. שם הכלבת יכולה לשגשג לצערנו".
אז האם צריך לחשוש? ד"ר מרום: "התשובה היא לא. אנחנו רק צריכים להיות מודעים לנושא ולנקוט בהתנהגות מונעת. חיות בר שמשנות את התנהגותן ומתקרבות לבני אדם, ומנסות ליצור קירבה, יש למנוע מהן לעשות זאת. יש להרחיק אותן ולא לשתף עם החיה פעולה. אם אנחנו יוצאים לטיולים עם חיות המחמד, יש לוודא שהן נמצאות בטווח העין ובשליטתנו בכל רגע נתון, ולוודא שהן מחוסנות כנדרש מפני כלבת. ואם אנחנו מתגוררים באזורים, שבהם משרד החקלאות פרסם שהתגלה אירוע של כלבת, מומלץ לפנות למועצה האזורית ולקבל זריקת דחף של כלבת".
עוד הוא אמר כי "חשוב להבין שמחלת הכלבת קיימת בישראל מאז ומעולם. לצערנו לא הצלחנו להכחיד אותה, חלק מהסיבות תפקוד לקוי של הרגולטור וחלק בגלל חשיפה למדינות עם טיפול לקוי בכלבת".