בשורה לאוהבי בעלי החיים, שמנהלים במשך שנים רבות מלחמה נגד השמדתם האכזרית של מיליארדי אפרוחים זכרים ברחבי העולם: פיתוח מיוחד של חברת Poultry NRS בשיתוף עם מכון וולקני – מינהל המחקר החקלאי של מדינת ישראל, הביא לבקיעתן של האפרוחיות הראשונות בעולם שמכל הביצים שהן יטילו יבקעו אך ורק נקבות.
2 צפייה בגלריה
תרנגולות "גולדה" הראשונות
תרנגולות "גולדה" הראשונות
תרנגולות "גולדה" הראשונות
(צילום: אלי מור)
מדובר בלא פחות מהיסטוריה בענף הלול העולמי, שכן מדי שנה מושמדים ברחבי העולם כ-7 מיליארד אפרוחים זכרים בני יומם, משום שרק הנקבות מטילות ביצים ובאפרוחים הזכרים למעשה אין תועלת.
בשנים האחרונות ניכרת דרישה הולכת וגוברת לפתור את סוגיית צער בעלי החיים של האפרוחים הזכרים. בחודש באוגוסט הצהירה ממשלת צרפת שהחל מ-2022 תאסור לחלוטין הרג של אפרוחים זכרים בשטחה.
מי שהביאה כעת למה שנראה כמו פתרון הבעיה העולמית היא חברת Poultry NRS, שהוקמה לפני כארבע שנים על ידי חברת החדשנות האמריקנית-ישראלית NRS IMPACT ומכון וולקני. בימים האחרונים בקעו לאוויר העולם במכון וולקני האפרוחיות הראשונות, אב-הטיפוס, שזכו לשם "גולדה", אשר צפויות להטיל ביצים שמהן יבקעו נקבות בלבד.
צוות חוקרים ממכון וולקני, בראשות ד"ר יובל צינמון, פיתח טכנולוגיה בתחום העריכה הגנטית שהעבירה תכונה ביולוגית ל"סופר תרנגולת" "גולדה", כך שכל העוברים הזכרים שלה לא יתפתחו.
2 צפייה בגלריה
יביאו רק נקבות לעולם
יביאו רק נקבות לעולם
יביאו רק נקבות לעולם
(צילום: אלי מור)
"המחקר פורץ הדרך נועד לתת מענה לאחת מהבעיות הקשות ביותר בעולם בתחום רווחת החי בחיות משק", אמר פרופ' אלי פיינרמן, ראש מכון וולקני. "מכון וולקני הוא ממוסדות המחקר הבודדים בעולם שמסוגלים לפתח מודלים גנטיים בעופות לקידום החקלאות".
היקף שוק המטילות העולמי נאמד בכ-8 מיליארד תרנגולות, שמטילות כ-2 טריליון ביצים מדי שנה.
"מדובר במהפכה של ממש שתשנה את פני ענף ההטלה בעולם", הסביר אלי מור, נשיא חברת NRS IMPACT. "הגענו לפריצת דרך ייחודית שכבר הביאה להתעניינות שיא בקרב חברות מסחריות באירופה. כעת פנינו להביא להפצה מהירה של הזן החדש של המטילות לשווקים הבינלאומיים".