הסוף לזיהום בנחלים? בישראל מי שמזהם את הים נקנס, אבל מי שמזהם נחלים לא נענש. הצעת חוק חדשה מבקשת לשנות את המציאות הזו, וקובעת אכיפה וענישה על מזהמי נחלים. לפי חוק המים כיום - גורמים מזהמים, כמו מכונים לטיהור שפכים, יכולים לקבל היתר להזרמת שפכים לנחלים, כך שהמזהם לא משלם על הזיהום. הצעת החוק מבקשת לשנות את המציאות הזו.
הצעת החוק, יוזמה של החברה להגנת הטבע שהוגשה על ידי ח"כ גבי לסקי (מרצ), ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וקבוצת חברי כנסת, רוצה לתקן את המצב. ח"כ לסקי מסבירה כי "הצעת החוק, באה לתקן מצב מעוות, שבו מפעלים, או רשויות, יכולות לזהם את הנחלים בישראל, מבלי לשלם על כך, זאת, בניגוד לחקיקה, הקובעת כי כל מי שמזרים זיהום לים, חייב לשלם היטל על כך, לקרן לזיהום ים. נחלי ישראל הם נחלת הציבור והם מהווים מערכת אקולוגית חשובה. ועל אף זאת, חלק גדול מהנחלים, הפכו לתעלות של זיהום וביוב. אני מקווה כי החוק יוביל לשיפור מצבם של הנחלים, כך שהזיהום הזורם לנחלים, יפחת, ומי שמזהם - ישלם".
זיהום נחל קנה המתחבר לנחל הירקון ב-2019
(צילום: יוסי דמארי)


בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב: "המים בישראל, הם משאבי טבע ציבוריים ויקרי ערך לשימוש הפרטי, החקלאי, התעשייתי, המסחרי, של הציבור בכללותו, כמו גם לסביבה ולמערכת האקולוגית במדינת ישראל. עם זאת, מקורות המים במדינה, סובלים לעיתים קרובות מזיהומים שונים, אשר פוגעים בצרכני המים בכללותם ובסביבה, וללא אסדרה ואכיפה מספקת על הגורמים המזהמים... תיקון זה לחוק המים, נועד לצמצם את אפשרות הפגיעה במקורות המים, באמצעות זיהומים ולחזק את אפשרויות האכיפה כנגד גורמים מזהמים, באמצעות אימוץ עקרון המזהם משלם, אשר יתמרץ את המזהמים להקטין את הזיהום, יצירת מקור כספי לשיקום הזיהום, במנגנון דומה לזה הקיים בחוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים וקביעת מגנון אכיפה מנהלי".
זיהום נחלים ומקורות מים אחרים הם רגישים יותר לזיהום מזיהום הים, ואף גורמים ישירות לזיהום הים עצמו מאחר שהם זורמים אל הים. "הפער הזה בין הנחל לים פשוט לא הגיוני", אומרים יוזמי החוק. ח"כ לסקי מציעה להקים ועדה סטטוטורית למתן צווי הרשאה להזרמת שפכים (א"ק: ועדה שכבר קיימת כיום) למקורות מים. הוועדה תדון בבקשות בשקיפות, כדי למנוע ולצמצם ככל הניתן את היקף הזיהום. על זיהום הנחלים ישלמו המזהמים היטל, שישמש לשיקום מקור המים ולשיפור תשתיות הביוב ומתקני טיפול השפכים, כך שבעתיד ניתן יהיה למנוע זיהומים.
1 צפייה בגלריה
נחל סעדיה, החודש
נחל סעדיה, החודש
זיהום בנחל סעדיה. ארכיון
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
בנוסף, מבקשים להטיל עיצומים כספיים על מזהמי נחלים, כך שלא ייאלצו לפתוח בהליך פלילי נגד המזהם וללכת למשפט.
ד"ר תמרה לב, מ"מ מנהלת היחידה לשיקום נחלים בחברה להגנת הטבע, אמרה: "לאורך השנים, נחלי ישראל סובלים מתחלואות שונות – זיהומים שמוזמים אליהם בקביעות, שאיבות למטרות שונות, עד כדי ייבוש, הסתות תוואי, שלעיתים מובילות להצפות בערים וביישובים, הפיכתם לתעלות בטון, הזרמות מי קולחין, בנייה בגדותיהם ועוד. אחת ממטרות הכנס, היא הצורך הדחוף לקדם את נושא הנחלים, למקום גבוה בסדר היום של מקבלי ההחלטות".