מנהיגי העולם דיברו אתמול בזה אחר זה מפני ההשלכות החמורות של משבר האקלים ועל הצורך לפעול מהר כדי לצמצם את פליטת גזי החממה, הגורמים להתחממות כדור הארץ. בריאיון לאולפן ynet התייחסה היום (ג') השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לאזהרות של מנהיגי העולם, לצורך לפעול בדחיפות וגם לתרומה הישראלית בתחום.

זנדברג התייחסה בריאיון להזהרות של מזכ"ל האו"ם. "יש כאן בהחלט תחושת דחיפות. אני חושבת ששמענו מילים באמת חסרות תקדים מהמנהיגים הבכירים ביותר בעולם – מהמארח נשיא מצרים ועד מזכ"ל האו"ם וראשי מדינות, באמת הבכירות", היא אמרה. "היו באמת מילים חסרות תקדים וצריך להבין שזה לא גרטה טונברג וזה לא נוער למען האקלים - אלה מנהיגי העולם שמדברים במילים קשות מאוד על הקטסטרופה שהולכת לקרות אם לא נפעל".
השרה להגנת הסביבה הוסיפה בעניין האזהרות כי יש לפעול באופן מיידי ומנהיגי העולם הבינו שיש צורך כזה: "אני חושבת שהדבר החשוב ביותר הוא שהם לא אומרים: 'זהו, אנחנו נידונו לקטסטרופה ובואו נסדר את הכיסאות על הסיפון של הטיטאניק הגלובלי'. להיפך, הם אומרים: 'צריך לפעול עכשיו' - והם מתחייבים לזה. נכון שזה מאוד מאוד לא פשוט, הוועידה הזו מתכנסת בתום שנה של מלחמה באוקראינה, של משבר האנרגיה, של משבר אינפלציה עולמי – נדמה שהמאבק במשבר האקלים קצת נדחק מסדר היום, אבל כשנמצאים כאן ורואים את מנהיגי העולם, מבינים שזה לא מהמצב. יש כאן זעקה באמת מאוד חמורה והבנה מהו משבר האקלים".
היא דיברה על המסר העולה מהוועידה. "הקריאה שעולה מכאן היא שזה משבר שהאנושות גרמה לו ושהאנושות גם יכולה לתקן אותו", אמרה זנדברג. "וזאת התובנה המאוד מאוד חשובה כדי להתמודד עם מה שרואים כאן – עם השיטפונות, עם השריפות, עם גלי החום...".
2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, בעלייה למטוס לשארם א-שייח
(צילום: אילנה קוריאל)
זנדברג התייחסה גם לדברים שאמר אמש נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בנאומו בוועידה, על כך שהמזרח התיכון הוא "נקודה חמה". "אנחנו נמצאים באזור שיסבול מנזקי משבר האקלים יותר ממקומות אחרים בעולם בגלל החום, בגלל היובש, בגלל המדבר שאנחנו חיים בו ולכן זה מטיל עלינו אחריות", היא אמרה. "אני מודה שאני ככה מסיימת שנה מאוד מאוד חשובה במשרד להגנת הסביבה ומסתכלת על ממשלה שמדאיגה אותי בהרבה מאוד היבטים, אבל הכי מדאיג הוא שהנושא הזה כמעט שלא נמצא על סדר היום בישראל".
השרה להגנת הסביבה התייחסה גם לגודל המשלחת הישראלית לשארם א-שייח. "צריך להבין שאין תחליף להתכנסות כל כך בכירה במקום אחד של מנהיגי העולם, שבאים ובאמת זועקים את הזעקה ומתחייבים התחייבויות", אמרה זנדברג. "במשלחת הישראלית, פתחנו אתמול את הביתן הישראלי, שהוא ביתן ראשון אי פעם של ישראל בוועידה והראשון מזה 40 שנה על אדמת מצרים. פתחנו אותו בנוכחות נשיא המדינה הרצוג, שהוא דמות לא פוליטית, שלא מתחלפת עכשיו בממשלה ולכן ההובלה שלו את המשלחת הייתה מאוד חשובה. יש כאן באמת אנשי עסקים שבאים וסטארט-אפים, שבאים להציג את הטכנולוגיה הישראלית, ויש כאן אנשי חברה אזרחית וארגונים".
2 צפייה בגלריה
הדוכן הישראלי
הדוכן הישראלי
הדוכן הישראלי
(צילום: אילנה קוריאל)
ועוד משארם א-שייח. השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', חתם היום בוועידת האקלים בשארם א-שייח על מזכר ההבנות לקידום השלב הבא בהסכם המים תמורת חשמל עם ירדן, בחסות איחוד האמירויות. השר פריג' חתם על ההסכם במקומה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שביטלה את השתתפותה.
"אנחנו מותירים היום לממשלה הבאה מורשת שיתוף פעולה אזורי חוצה גבולות שמייצר תקווה לאזור כולו, כשמדינות חוברות יחד כדי לקדם ניצול אופטימלי של משאבי הטבע. מורשת של עשיה שמוכיחה את עוצמתו של השלום", הוא אמר. השלב הראשון בהסכם נחתם ב-2021 בחסות איחוד האמירויות. ישראל תמכור לירדנים מים מותפלים ותרכוש ממנה חשמל סולארי. זאת על רקע מצוקת השטחים הפתוחים בישראל.