ימת החול הגדולה היא מדבר המתפרש על פני כ-72 אלף קמ"ר בסהרה, בין מערב מצרים למזרח לוב, ורובה המוחלט מכוסה בדיונות של חול. על גבי החול האינסופי ניתן להבחין לעיתים בזכוכיות צהובות, הפזורות להן - בשטחים נרחבים, לפעמים של עשרות קילומטרים.
לזכוכית הצהובה קוראים זכוכית מדבר לובית, והמקור שלה הוא נושא שנוי במחלוקת עוד משנת 1933. החוקרים חלוקים בשאלה: האם הזכוכית הזאת נוצרה בכדור הארץ (כלומר, מחול ושמש) או מחוצה לו? כמו למשל מטאוריט או חלקים מהירח, או אולי פגיעות ברק? כל האפשרויות האלה נחקרו בעבר.
מדובר בזכוכית כל כך מיוחדת ויפה, שהתליון שנמצא בקבר של פרעה תות ענח' אמון – מכיל חלק מהזכוכית הזאת. כעת, הודות לטכנולוגיה מיקרוסקופית מתקדמת, חוקרים מגרמניה, מצרים ומרוקו טוענים: ייתכן שיש לנו את התשובה.
3 צפייה בגלריה
נפתרה תעלומת זכוכית המדבר הלובית
נפתרה תעלומת זכוכית המדבר הלובית
נפתרה תעלומת זכוכית המדבר הלובית
(צילום: Elizaveta Kovaleva)
הזכוכית הלובית - מקורה מפגיעת מטאוריט על פני כדור הארץ לפני 29 מיליון שנה. ההערכה המדעית הזאת מתאפשרת בזכות אותן דגימות שהצליחו לקבל הסתכלות עמוקה יותר באמצעות הטכניקה החדשה - שמראה לנו חלקיקי חומר זעירים שמכילים חומרים שמתקיימים בטמפרטורות גבוהות ובתנאים שתואמים לפגיעת מטאוריט או פצצת אטום.
ועכשיו אל תמונה עוצרת נשימה של השכונה שלנו. של כולנו. שביל החלב היא גלקסיה ובה נמצאת מערכת השמש, שבה נמצא גם כדור הארץ, ומסביב לשביל החלב יש גלקסיות שונות המקיפות אותה. הערכות שונות מדברות על כטריליון גלקסיות ביקום, או יותר.
בזכות יכולות האינפרא-אדום של טלסקופ החלל ג'יימס ווב יש לנו יכולת לראות את השכונה שלנו, כמו שלא ראינו אותה מעולם. היכולת הזו מאפשרת לאסטרונומים להציץ דרך הגז והאבק במרכז שביל החלב - ככה הם נחשפים לתמונות שטרם נראו.
3 צפייה בגלריה
התמונה המרהיבה שצילם ג'יימס ווב
התמונה המרהיבה שצילם ג'יימס ווב
התמונה המרהיבה שצילם ג'יימס ווב
(צילום: NASA, ESA, CSA, STScI, S. Crowe (UVA))
אחת התעלומות הגדולות של הגלקסיה שלנו היא אזור יצירת הכוכבים. מדענים מעריכים שבאזור הזה יש כ-500 אלף כוכבים, אבל לא יודעים חוץ מזה כמעט כלום על איך התהליך הזה קורה ומתאפשר. הודות ליכולות של ג'יימס ווב, אנחנו יודעים יותר ויותר, ורואים דברים בפעם הראשונה.
ולסיום מבזק החדשות הטובות, בואו נצפה ביחד בסרטון הנדיר הזה. אז למה הוא נדיר? ואיך זה קשור לשני הדגים הקטנים האלה ששוחים להנאתם באוקיינוס השקט?
3 צפייה בגלריה
הם עוד יהיו גדולים. דגי השמש
הם עוד יהיו גדולים. דגי השמש
הם עוד יהיו גדולים. דגי השמש
(צילום: Timothy Manuelides)
זהו דג שמש, וכך הוא נראה כשהוא ממש קטן וצעיר. בתמונות אחרות תוכלו לראות שהוא מגיע לממדי הענק, ולמעשה הוא בין מיני הדגים הגדול בעולם. דג שמש יכול להגיע לאורך של יותר מארבעה מטרים וחצי, הוא עגול ומצטייד עם שני סנפירים גדולים שעוזרים לו לשחות.
אז בעוד הבוגרים מגיעים לגדלים של כמה מטרים, הדגים הללו גודלתם כ-60 ס"מ בלבד. צוללן שצלל לו להנאתו מול חופי קנדה תיעד את הצילום הנדיר, ומכיוון שמעט מאוד ידוע על חייהם המוקדמים של דגי השמש, מדובר במפגש שיעזור לגלות עוד על הדג הגדול עד מאוד הזה.