חוקרים מצאו כיצד ניתן להנדס תכונות פיסיקליות של ננו-חלקיקי זהב על מנת לאפשר להם לחדור בצורה יעילה לעור דרך זקיקי השערה. הממצא יתווה את הדרך לחברות התרופות לייצר מגוון של תרופות, לא רק למחלות עור, שניתן לקבל דרך העור באופן יעיל ומהיר. כך עולה ממחקר חדש, שנערך בהובלת קבוצת המחקר של פרופ' עפרה בני והדוקטורנט נתנאל פרידמן מבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית יחד עם שותפים מבית החולים הדסה, ד"ר שרון מרימס וד"ר יונתן אליה.
3 צפייה בגלריה
חלקיקי זהב במבנה מקל
חלקיקי זהב במבנה מקל
חלקיקי זהב במבנה מקל
(צילום: מתוך המחקר)
החוקרים הסבירו כי ננו-חלקיקים, חלקיקים זעירים שניתנים לבחינה תחת מיקרוסקופ מיוחד ועוצמתי במיוחד, נחשבים לתקווה הגדולה לשיפור טיפול תרופתי, מכיוון שדרכן ניתן לגרום לתרופות לחדור טוב יותר למגוון גדול יותר של רקמות. הפוטנציאל של ננו-חלקיקים בשיפור החדירות של תרופות לעור דרך זקיקי השערה כבר ידוע, אך עד כה לא היה ברור אילו ננו-חלקיקים יחדרו באופן המיטבי את הרקמה. פרופ' עפרה בני, המתמחה בתחום הננו-רפואה והובלת תרופות, תוך שילוב של הנדסה וביולוגיה ופיתוח מודלים של הנדסת רקמות ואיבר על שבב, ביקשה למצוא את התכונות הפיזיות כמו הגודל והצורה של החלקיקים שיחדרו בצורה הטובה ביותר דרך זקיקי השערה ויאפשרו את שיפור הטיפול התרופתי שנוגע לרקמות אלו.
"ישנו מגוון ענק של חלקיקים עם טווח של תכונות שונות שעשויות להשפיע על היכולת שלהם לפעול בצורה טובה ובטוחה לצרכים שונים", הסבירה פרופ' בני את מהלך הניסוי. "לניסוי הנוכחי, בחרנו להשתמש בננו-חלקיקים של זהב, כיוון שקל יותר לשלוט על המבנה שלהם ודרכם ניתן ללמוד על נשאי תרופות שונות. פיתחנו סדרה של חלקיקים בגדלים ננומטרים שונים ובצורות שונות וסימנו אותם עם צבעים שונים. את החלקיקים שמנו על עור אנושי אמיתי שהוסר ממטופלים שעברו ניתוחים פלסטיים ובדקנו אילו מהחלקיקים חדרו טוב יותר לרקמה ואילו פחות". על ידי כך, צוות החוקרים מצא את הגדלים האופטימליים לחדירה אל תוך העור. הדוקטורנט נתנאל פרידמן פירט: "בעיקר ראינו שחלקיקים עם מבנה מורכב יותר חודרים ומצטברים טוב יותר ברקמה. למשל, חלקיקים בעלי זרועות דמויות כוכב מצטברים יותר מאשר חלקיקים מוארכים שמצטברים טוב יותר מחלקיקים עגולים".
3 צפייה בגלריה
חלקיקי זהב במבנה כוכב
חלקיקי זהב במבנה כוכב
חלקיקי זהב במבנה כוכב
(צילום: מתוך המחקר)
3 צפייה בגלריה
חלקיקי זהב במבנה עגול
חלקיקי זהב במבנה עגול
חלקיקי זהב במבנה עגול
(צילום: מתוך המחקר)
לדברי החוקרים, ההשפעות ארוכות הטווח של המחקר יכולות להיות בעלות משמעות קריטית לאופן שבו אנחנו נוטלים תרופות. בטווח הארוך, תכנון תרופות באמצעות מערכות מתקדמות כמו ננו-חלקיקים יכול להתבצע בצורה יותר טובה שמותאמת לצורך הרפואי שעליו מבקשים לענות. השיפור יורגש לא רק בתרופות למחלות עור שמחייבות טיפול עורי, אלא לכל תרופה שמצריכה חדירה אל מחזור הדם. "תחשבו על הקונספט של מדבקת ניקוטין, לדוגמה. על ידי שכלול שיטת הננו-חלקיקים למתן תרופות, ניתן יהיה לקחת מגוון רחב של תרופות באופן הזה. פשוט להדביק מדבקה או למרוח משחה במקום שלל תרופות שנלקחות היום באופן אוראלי או בהזרקה", סיכמה פרופ' עפרה בני.
המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine ונתמך גם על ידי הרשות לחדשנות והקרן הלאומית למדע. במחקר היו שותף גם ד"ר אריה דגן מהמחלקה לביוכימיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית.