בפעם הראשונה אי-פעם, יותר סביר שבחמש השנים הקרובות הטמפרטורות העולמיות יעברו את ההתחממות של 1.5 מעלות מעל למצב שהיה לפני המהפכה התעשייתית. כך הזהירו היום (רביעי) בארגון המטאורולוגיה העולמי (WMO).
4 צפייה בגלריה
גל חום בהודו
גל חום בהודו
התייבשות של מקור מים בהודו
(צילום: AP)
לפי הארגון, מדובר כעת סיכוי של 66% להגעה זמנית למצב שהטמפרטורה הממוצעת תהיה גבוהה ב-1.5 מעלות בהשוואה לתקופה שלפני המהפכה התעשייתית - עד שנת 2027. "מעולם לא עקפנו את ב-1.5 מעלות. מאוד סביר שנעבור את זה (בתוך חמש השנים הקרובות, נ"פ), ואפילו נגיע ל-1.5 מעלות. זה יותר סביר מאשר לא סביר", אמר ד"ר ניאון הרמנסון ממרכז האדלי שבבריטניה, ואחד החוקרים שהוביל את המחקר.
עם זאת, מנכ"ל ארגון המטאורולוגים פטרי טאלאס ציין שמשמעות התחזית אינה אומרת בהכרח שתהיה חריגה קבועה ביעד ה-1.5 מעלות, שבהסכם פריז נקבע כי יעשה הכול על מנת שלא לעבור אותו. יעד זה מתייחס להתחממות ארוכת טווח לאורך שנים רבות, וחוקרים עדיין סבורים שניתן להגיע אליו. "אנחנו מתריעים על כך שעולים הסיכויים שנחצה את ה-1.5 מעלות בתדירות יותר גבוהה", אמר המנכ"ל.
4 צפייה בגלריה
שריפת עצים בארצות הברית
שריפת עצים בארצות הברית
שריפה בארצות הברית
(צילום: AP)
בהסכם פריז, שנחתם בסוף שנת 2015, מדינות העולם התחייבו לעשות הכול כדי להגיע להתחממות ארוכת טווח של 1.5 מעלות יותר מאשר המצב במהפכה התעשייתית. זאת כדי לא לגרום לתוצאות בלתי הפיכות והרסניות על האקלים העולמי, כגון גלי חום מתמשכים וסופות קיצוניות.
הסיכוי להגיע לעלייה של 1.5 מעלות לתקופה בתוך חמש שנים עולה מאז 2015. בשנת 2020 העריכו מדענים כי הסיכוי להגיע לשנה שבה תהיה הטמפרטורה הממוצעת גבוהה מהיעד שהושג בהסכם פריז הוא 20%. בשנת 2021 הם שינו את הסיכוי ל-40%, ב-2022 היה מדובר ב-50% וכעת זה כאמור טיפס ל-66%.
4 צפייה בגלריה
שיטפון בארצות הברית
שיטפון בארצות הברית
שיטפון בארצות הברית
(צילום: AP)
יתרה מזאת, ארגון המטאורולוגיה גם מצא בניתוח שיש 98% סיכוי לכך שאחת מחמש השנים הבאות תהיה השנה החמה ביותר שאי-פעם תועדה. נכון כיום, השנה החמה ביותר שתועדה היא 2016, אז נמדדה עלייה ממוצעת של כ-1.28 מעלות.
תופעה אקלימית שאחראית באופן חלקי לתחזית העדכנית היא "אל ניניו", הצפויה להתפתח בחודשים הקרובים. במהלך תופעה זו, מתרחשים שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי. שינויים אלו מחממים את האטמוספירה וגורמים לעלייה בטמפרטורות בעולמית. אל ניניו "ישלב את שינוי האקלים שמקורו באדם וידחוף את הטמפרטורות העולמיות לטריטוריה לא מוכרת", אמר מנכ"ל הארגון פטרי טאלס. לדבריו, "לעליית הטמפרטורות יהיו השלכות ארוכות טווח לבריאות, לביטחון המזון, לניהול מים ולסביבה. אנחנו צריכים להיערך בהתאם".
4 צפייה בגלריה
הצפות בפורטו ריקו
הצפות בפורטו ריקו
הצפות בפורטו ריקו
(צילום: AP)
לרוב, "אל ניניו" מעלה את הטמפרטורות העולמיות שנה לאחר שהיא מתפתחת, ולכן המדענים סבורים כי הטמפרטורות יחלו במהירות יותר גבוהה החל מ-2024.