טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שנועד בין היתר לסייע לחוקרים לפענח כיצד נולדים כוכבים, הגיע אמש (יום ב') למקום שבו הוא אמור לפעול – בנקודת לגראנז 2, הנמצאת במרחק של כ-1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ. כך הודיעה סוכנות החלל האמריקנית.


לאחר שהטלסקופ הפעיל את המנוע שלו למשך חמש דקות, כדי לתקן את המסלול, הוא הגיע לנקודת L2, אחת מחמש נקודות לגראנז' (Lagrange points), שבהן הכבידה של שני גופים - במקרה זה כדור הארץ והשמש - מבטלת זו את זו. L2 נמצאת בצד של כדור הארץ הנגדי לשמש, בערך במרחק 1.5 מיליון קילומטר מכדור הארץ, פי ארבעה רחוק יותר מהירח. בנאס"א אמרו כי המדחף במנוע הופעל על ידי אותות ששלחו מהנדסי בקרת המשימה בבולטימור. לאחר זמן קצר התקבל האות כי הטלסקופ הגיע ליעדו.
עתה ימשיך טלסקופ החלל המשוכלל ביותר שנבנה בנתיב מיוחד, הנמצא במישור מתמיד עם כדור הארץ, במסלול סביב השמש. לשם השוואה, טלסקופ החלל האבל - שפועל כבר יותר מ-30 שנה - מקיף את כדור הארץ במרחק של 547 ק"מ בלבד והוא חוצה את הצל של כוכב הלכת שלנו בכל 90 דקות.
3 צפייה בגלריה
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
(הדמיה: נאס"א)
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי צוותי הקרקע יצטרכו להפעיל שוב את המדחף של הטלסקופ לזמן קצר, בערך אחת לשלושה שבועות, על מנת לשמור על המסלול.
בכתבה של איתי נבו, העורך הראשי של אתר מכון דוידסון לחינוך מדעי - שפורסמה לפני השיגור לחלל - נכתב כי ג'יימס ווב הוא טלסקופ אופטי, אבל בניגוד לטלסקופים המוכרים לנו, המראות שלו אינן סגורות בתוך צינור. הוא מעוצב כמו טלקסופ רדיו, והמראה הגדולה מתפקדת כמו צלחת לוויין ומרכזת את האור המגיע אליה. המראה מורכבת מ-18 מראות משושות, כל אחת בקוטר 1.32 מטר, המסודרות בשני מעגלים: שש מראות סביב מרכז המראה, ועוד 12 מראות סביבן. יחד הן יוצרות מראה קעורה במקצת, בקוטר 6.5 מטרים. המראות עשויות מבריליום, ומצופות בשכבה דקיקה מאוד של זהב, שעובייה 100 ננומטר בלבד, כלומר 0.0001 מילימטר. הוא כה דקיק, שאפילו על פני כל שטח המראה, יותר מ-25 מטר רבוע, מדובר בסך הכל על פחות מ-50 גרם של זהב. עתה, כך אמרו אמש בנאס"א, יצטרכו המהנדסים לכוון את אותן מראות.
3 צפייה בגלריה
הטלסקופ במעבדות נאס"א
הטלסקופ במעבדות נאס"א
הטלסקופ במעבדות נאס"א
(צילום: נאס"א)
3 צפייה בגלריה
המראות של טלסקופ החלל. הדמיה
המראות של טלסקופ החלל. הדמיה
המראות של טלסקופ החלל. הדמיה
(הדמיה: נאס"א)
עתה, אחרי שהטלסקופ הגיע ליעד שלו, יצטרכו מהנדסי נאס"א לבצע פעולות נוספות כדי להכניס אותו לפעולה. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי יידרשו עוד כמה חודשים של עבודה כדי להכין את הטלסקופ לעבודתו המדעית. בנאס"א אמרו כי צוותי הקרקע יתחילו גם להפעיל את מכשירי ההדמיה והספקטרוגרפיים השונים של טלסקופ החלל לשימוש ביישור המראה. תהליך זה צפוי להימשך כשלושה חודשים. לאחר מכן יעברו חודשיים לכיול המכשירים עצמם.
אם הכול יעבור חלק, ג'יימס ווב אמור להיות מוכן להתחיל לבצע תצפיות מדעיות כבר בקיץ הקרוב. אחד הניסויים שלו יהיה לצלם את הכוכב HD-84406, הנמצא במערכת הכוכבים "הדובה הגדולה".