יבשת העל הבאה בעולם, אמאסיה (Amasia), תיווצר ככל הנראה כאשר האוקיינוס השקט ייסגר בעוד 200 עד 300 מיליון שנים. כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת National Science Review.
2 צפייה בגלריה
יבשת העל אמאסיה
יבשת העל אמאסיה
יבשת העל אמאסיה
(צילום: Curtin University)
במחקר השתמשו חוקרים באוניברסיטת קרטין באוסטרליה במחשב-על כדי לדמות כיצד נוצרת יבשת-על ומצא שמכיוון שכדור הארץ מתקרר כבר מיליארדי שנים, עובי וחוזק הלוחות מתחת לאוקיינוסים פוחתים עם הזמן, מה שמקשה על הרכבתה של יבשת העל הבאה סגירת האוקיינוס האטלנטי או האוקיינוס ההודי.
המחבר הראשי של המחקר, ד"ר צ'ואן הואנג, מבית הספר למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת באוניברסיטת קרטין, אמר שהממצאים החדשים הינם משמעותיים ומספקים תובנות לגבי מה שיקרה לכדור הארץ ב-200 מיליון השנים הבאות. "במהלך 2 מיליארד השנים האחרונות, יבשות כדור הארץ התנגשו זו בזו ויצרו יבשות-על, כל 600 מיליון שנים, במה שמכונה מחזור יבשת-על. המשמעות היא שהיבשות הנוכחיות אמורות להתאחד שוב בעוד כמה מאות מיליוני שנים", אמר ד"ר הואנג.
"יבשת העל החדשה שעתידה להיווצר כבר קיבלה את השם אמאסיה כי יש המאמינים שהאוקיינוס השקט ייסגר (בניגוד לאוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי) כאשר אמריקה תנוע מערבה ותתנגש באסיה. גם אוסטרליה צפויה למלא תפקיד באירוע כדור הארץ החשוב הזה, כשתחילה תתנגש באסיה ואז תתחבר גם היא עם אמריקה ברגע שהאוקיינוס השקט ייסגר", הוסיף ד"ר הואנג. החוקר הסביר כי על ידי הדמיית האופן שבו (באמצעות מחשב-על) הלוחות הטקטוניים של כדור הארץ צפויים להתפתח, הצליח הצוות עליו הוא נמנה להראות שישנה סבירות לפיה בעוד פחות מ-300 מיליון שנים ייסגר האוקיינוס השקט, מה שיאפשר את היווצרותה של אמאסיה, תוך ביטול כמה תיאוריות מדעיות קודמות.
2 צפייה בגלריה
דרכים אפשריות להרכבת יבשת העל הבאה ששמה אמאסיה
דרכים אפשריות להרכבת יבשת העל הבאה ששמה אמאסיה
דרכים אפשריות להרכבת יבשת העל הבאה ששמה אמאסיה
(צילום: Huang et al., doi: 10.1093/nsr/nwac205)
האוקיינוס השקט הוא מה שנותר מאוקיינוס העל פנתלסה (Panthalassa) שהחל להיווצר לפני 700 מיליון שנים כאשר יבשת העל רודיניה החלה להתפרק. זהו האוקיינוס העתיק ביותר שהיה על פני כדור הארץ, והוא החל להתכווץ מגודלו המרבי מאז תקופת הדינוזאורים. כיום, מתכווץ האוקיינוס השקט בכמה סנטימטרים בשנה ומכסה כיום כשליש משטח כדור הארץ, כשבעתיד הוא צפוי להמשיך ולהצטמצם למשך של 200 עד 300 מיליון שנים עד לסגירתו שתביא כאמור ליצירתה של יבשת העל הבאה.
מחבר שותף למחקר, פרופ' ז'נג-שיאנג לי, גם הוא מבית הספר למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת של אוניברסיטת קרטין, אמר שהשלטת העולם כולו על ידי מסה יבשתית אחת תשנה באופן דרמטי את המערכת האקולוגית והסביבה של כדור הארץ. "כדור הארץ כפי שאנו מכירים אותו יהיה שונה באופן קיצוני כאשר אמאסיה תיווצר. מפלס הים צפוי להיות נמוך יותר, ושטחה העצום של יבשת העל יהיה צחיח מאוד עם טווחי טמפרטורות יומיים גבוהים", אמר פרופ' לי. "נכון לעכשיו, כדור הארץ מורכב משבע יבשות עם מערכות אקולוגיות ותרבויות אנושיות שונות בתכלית, אז יהיה מרתק לחשוב איך העולם עשוי להיראות בעוד 200 עד 300 מיליון שנים".