ארכיאולוגים מצאו בגואטמלה אוסף של אגרטלים, שמכילים עקבות ניקוטין, והם בני 1,000 שנה. חלקי החרסים השונים נמצאו באתר ארכיאולוגי שבעבר היה אחת מ"הערים הגדולות", במהלך התקופה הקלאסית המאוחרת (659 עד 950 לספירה).

דיווחים וממצאים קודמים כבר אישרו את השימוש בטבק באמריקה (באזור יוטה אפילו לפני 12,000 שנה), אך מה שמעניין במחקר הזה הוא הגילוי כיצד הוא נצרך? משום ששרידי טבק נשמרים רק לעיתים רחוקות, מה שמקשה על מציאת עדויות ארכיאולוגיות.
אז איך צרכו טבק בעבר? כנראה לא כמו שאתם חושבים. טבק בעבר הרחוק שימש כחומר חשוב למגוון מטרות פולחניות ורפואיות. שבעת האגרטלים שנמצאו נלקחו לבדיקה, שלושה מהם התגלו עם סימנים חיוביים לעקבות טבק.
3 צפייה בגלריה
הכלים שבהם נשמר הטבק
הכלים שבהם נשמר הטבק
הכלים שבהם נשמר הטבק
(צילום: A. Negrin, et al; Antiquity Publications Ltd.)
החוקרים הופתעו - דווקא בגלל צורת הכלים. גבוהים, צרים, כאלה שאמורים להכיל נוזלים. הטבק שאוחסן שם לא היה למטרת עישון או הרחה, אלא כזה הנצרך כחליטה נוזלית, הצהירו החוקרים. "ייתכן שאפילו שילבו בין עישון הטבק או הסנפתו, לבין שתיית הקוקטייל", הם הוסיפו.
צריכת ריכוזים גבוהים של ניקוטין עלולה להיות רעילה ואף קטלנית, ולכן משקה טבק יכול לרמוז על שימוש בחומר במהלך טקסים. "כמו חומר נרקוטי שיכול לגרום לשינה עמוקה, וחזיונות של ניבוי", נכתב במחקר.
ועכשיו לווב, ולחור השחור המפלצתי של שביל החלב. איזה חור שחור? קשת A*, המיקום שממנו יוצא שידור רדיו חזק במיוחד במרכז הגלקסיה שלנו, בשל החור השחור שנמצא שם. ואיזה ווב? באופן מפתיע לא טלסקופ החלל ג'יימס ווב, אלא מתיו ווב (אין קשר "משפחתי"), מפתח פטנטים, אפליקציות וחוקר בינה מלאכותית, שפיתח לאחרונה אפליקציה (שזמינה כרגע רק במכשירי אפל) שיכולה למצוא את החור השחור העל מאסיבי שנמצא במרכז שביל החלב, מכל מקום בעולם.
3 צפייה בגלריה
שם נמצא החור השחור, בעקבות החץ
שם נמצא החור השחור, בעקבות החץ
שם נמצא החור השחור, בעקבות החץ
(צילום: מתוך האפליקציה)
האפליקציה נוצרה באמצעות ChatGPT ומראה לנו דרך חץ ירוק היכן נמצא המרכז הגלקטי. איך מוצאים? אתם רק צריכים להניח את האייפון על משטח שטוח. ההשראה של ווב לאפליקציה נבעה מהשנים שבהן חיפש בעצמו באמצעים טכנולוגיים פחות מבינה מלאכותית, את המרכז הגלקטי – שמשתנה ככל שאנחנו נעים בחלל (בהתאם לסיבוב כדור הארץ).
ולסיום, תורי ענק נרשמו בימים האחרונים מחוץ לגן חיות בדרום קוריאה, עם אלפי מבקרים שהמתינו שעות על גבי שעות - כדי להיפרד מפו באו, הפנדה הראשונה שנולדה במדינה, ו"הסלב הכי מוכר בדרום קוריאה".
פו באו נולדה ביולי 2020 לזוג פנדות ענק שהגיעו לדרום קוריאה ב-2016, והיא עתידה לעבור לגור בסין, בחודש הבא. העזיבה שלה הכתה רבים במדינה, ומשכה את המעריצים לפרידה אחרונה. לאחר התורים הארוכים והמתנה ממושכת, היו מבקרים שנאלצו לחכות שלוש שעות כדי לראות את פו באו למשך דקות ספורות. יש שיאמרו שמדובר בפופולאריות לא פרופורציונלית.
3 צפייה בגלריה
תועבר לסין. הפנדה מדרום קוריאה
תועבר לסין. הפנדה מדרום קוריאה
תועבר לסין. הפנדה מדרום קוריאה
(צילום: רויטרס)
אלבום תמונות שלישי של הפנדה, למשל, הגיע לראש רשימת רבי המכר בדרום קוריאה, עם יציאתו לאור, ומותגים מובילים במדינה השיקו מוצרים בשמה ובדמותה - מאוזניות ועד בגדים. מאז שהודיעו על עזיבתה של החיה המתוקה, כרזות נתלו לאורך הכבישים, ובעיר העניקו לה גם תואר של "אזרחית כבוד".